foto Driversweb.cz

Hyundai Genesis 3,8 GDI V6 – kulturní šok

Datum článku: 16.7.2015 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jan Svoboda

Hyundai za 1,7 milionu? To zní jako zatraceně špatný vtip. Jenže pozor, tohle auto je tak přesvědčivě povedené, že si může vyšlápnout na zavedenou konkurenci a svými kvalitami vám zaručeně vyrazí dech!

Jsem naprosto dokonale zmatený. Zvenku vypadá jako BMW s maskou Audi a logem Aston Martinu, uvnitř nejvíc připomíná Lexus… a přitom vím, že sedím v Hyundai! To je dokonalý kulturní šok, ze kterého se vzpamatovává o to hůř, že Genesis jede a působí naprosto luxusním dojmem.

Víte, pokud šlo o dřívější „luxusní“ auta Hyundai, recept byl jasný – velký kus železa, spousta chromu, umělá kůže, falešné dřevo a porce chromu navíc. Pod těmi pouťovými cingrlátky bylo navíc podprůměrné auto, takže výsledek byl asi tak luxusní jako all-inclusive autobusová dovolená v Chorvatsku.

Jenže tenhle Genesis je jako z jiného světa – důstojný, poctivý, dotažený… zkrátka opravdový. Je to asi hlavně tím, že vlastně není z jiného světa jen „jako“, on skutečně přichází z Nového světa, byl totiž navržen v USA. Proto má elegantní, vyvážený a decentní design, který se naprosto dokonale vyhýbá typicky asijským extravagancím. Kdybyste měli hádat, tipli byste ho nejspíš na Němce, a to je pro americké návrhářské studio velká pochvala.

Interiér naopak působí komplet japonsky. Čistý, ergonomický a promyšlený, ale také plný kvalitních materiálů a perfektně slícovaný. Vlastně mám pocit, že některá tlačítka pochází ze stejného skladu, odkud berou díly i Lexus a Infiniti, takže úroveň má Genesis skutečně vysokou. Nechybí dokonce ani obligátní palubní hodiny.

Hlavně však nechybí rozsáhlá výbava plná moderních prvků – bi-xenony a LED světla, kůží nappa čalouněné sedačky v elektrice s vyhříváním a odvětráváním vpředu i vzadu, elektrická roletka na zadním okně, třízónová klimatizace, 360stupňový kamerový systém, elektrické dovírání dveří, head-up displej, integrovaná navigace s 9,2" displejem a 900wattové audio se 17 reproduktory už asi nijak nepřekvapí, ale Genesis má i adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruhu, poloautonomní parkovací systém, sledování mrtvých úhlů nebo automatické nouzové brzdění. Ten seznam je skoro nekonečný a Genesis tak plně dorovnává zavedenou věhlasnou konkurenci. Ale nejlepší na tom je, že všechny tyhle prvky jsou součástí standardní výbavy v ceně vozu! U prémiových Němců byste za ně dali minimálně 300 tisíc…

Všechny tyhle elektronické hračky udělají spoustu parády, jenže to hlavní je, že si i za volantem připadáte skutečně luxusně. Rozvalíte se v pohodlném koženém křesle (nastavitelné elektricky ve 14 směrech), po ruce máte samé příjemné materiály a kolem vás je pořádný kus auta, který vás nijak neutiskuje. Auto tiše a ladně pluje po silnici, ničím neruší a vyžaduje jen minimální řidičskou snahu, svou majestátní velikostí a výraznou maskou s LED denním svícením čistí levý pruh a tajuplným designem otáčí hlavy chodců a řidičů, z jejichž tváří přímo čtete nevyslovenou otázku: „Co to hergot je?“

Slýchali byste ji na každém rohu, ale naštěstí máte pod chodidlem pravé nohy 316 koní, takže můžete ze scény zmizet dřív, než zvědaví okounějící seberou odvahu ji vyslovit. Všechna tahle síla atmosférického šestiválce 3,8 GDI putuje přes osmistupňový automat na všechna kola prostřednictvím pohonu všech kol HTRAC, který umí přelívat distribuci krouťáku mezi nápravy od poměru 100:0 až po 0:100, takže trakce vám nebude chybět skutečně nikdy.

Stejně jako rychlost – podle oficiálních tabulek umí Genesis stovku za 6,8 sekundy a po prvním zadupnutí plynu mu to hned uvěříte. I když se ve správně luxusním stylu snaží pravou rychlost skrývat, nadstandardní dynamiky si přesto zaručeně všimnete. Když přepnete auto do sportovního režimu, stane se z pohodové jachty překvapivě schopné auto na okresky – podvozek ztuhne, řízení se přiostří a pádly pod volantem dáte motoru šanci vytočit se až k 6500 otáčkám nádherně zvučným způsobem, jaký umí jen vidlicové šestiválce. Obratně se proplétáte zatáčkami a letíte po rovinkách, přitom vám po zádech běhá mráz z toho skvělého soundtracku a tak trochu kroutíte hlavou, co všechno si tenhle pětimetrový, dvoutunový koráb nechá líbit.

V těchto dvou krajních polohách – leháro a sprint – se Genesis cítí báječně přirozeně, v prostoru mezi tím občas mírně zaškobrtne. Když totiž rychle potřebujete přidat, převodovka chvíli přemýšlí a žongluje s kvalty, než nahmátne ten správný a dovolí autu vystřelit – to proto, že se nemůže opřít o turbokrouťák moderních foukaných motorů a musí nejdřív vylosovat kvalt, který nejlépe využije vysoko položený nejvyšší točivý moment atmosférického motoru (maximum ze sebe vydá až v 5 000 ot./min.). Není to vysloveně otravné, ale občas si delší čekací doby na zátah prostě všimnete (snadno to jde řešit dvojitým cvaknutím pádlem pro podřazení, abyste převodovce ušetřili to přemýšlení). Navíc pokud pomineme desetilitrovou spotřebu (A za kolik byste chtěli, aby jezdila dvoutunová limuzína s permanentní čtyřkolkou a velkým šestiválcem?), je tohle prakticky jediná výtka, kterou k Genesisu máme.

Jenže Genesis má ještě jeden a velmi zásadní problém – značku. Záměrně jsem Hyundai v celém článku skoro nezmiňoval, ale i když se tohle auto snaží svou pravou identitu dovedně skrývat (na čumáku, na volantu, dokonce i na klíčku je okřídlené logo Genesis), pořád je to prostě Hyundai. Hyundai za 1,7 milionu. Pamatujete si, jak dopadl Volkswagen s Phaetonem? Tohle je podobný případ. Problém není v tom, že by si tu cenovku nezasloužil – vlastně je za ty peníze ve srovnání s konkurencí dost levný – ale až to budete říkat přátelům (i když se určitě budete snažit uhýbat mlžením, že je to Genesis a Amerika), budou nejspíš dost kroutit hlavou. Taky si nejsme jistí, že značka, kterou živí prodej laciných pojízdných nákupních tašek prostému plébsu, dokáže poskytnut odpovídající prodejní a poprodejní servis někomu, kdo si může dovolit auto za 1,7 milionu – takoví totiž očekávají maximální péči.

  

Ale pokud se s tímhle dokážete vyrovnat – a nemuselo by to být tak těžké, když se budete za peníze ušetřené na příplatkové výbavě celé prázdniny válet na pláži v Thajsku – Genesis dává opravdu hodně smyslu. Z fleku si to může na férovku rozdat s Lexusem GS a Infiniti M, klidně může vyzvat i zavedené prémiové Němce. Tak moc je přesvědčivý, komplexní, důvěryhodný a opravdu luxusní. Skutečně vám dokáže dát pocit výjimečnosti, a to je u podobných aut to nejcennější. Takže jestli nechcete být ocejchován závistivci jako další blbec v Audi/BMW/Mercedesu, bez obav si pořiďte Genesis, zaručeně vás uspokojí. Jen pro jistotu doporučujeme sloupnout z víka kufru logo Hyundai… 

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Hyundai Genesis 3,8 GDI V6 4x4:

Základní cena vozu

1 659 990 Kč

Motor

vidlicový šestiválec, atmosféra

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

3 778 cm3

Výkon

232 kW (316 koní) při 6 000 ot./min.

Točivý moment

397 Nm při 5 000 ot./min.

Hmotnost

1 980 kg

Výkon/hmotnost

159 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

6,8 s

Max. rychlost  

240 km/h

Převodovka

automatická, 8 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba ve městě

16,2 l/100 km

Spotřeba mimo město 

8,9 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

11,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

77 l

Zavěšení přední nápravy

víceprvkové zavěšení

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

vpředu 245/40 R19, vzadu 275/35 R19

Délka

4 990 mm

Šířka

1 890 mm

Výška

1 480 mm

Rozvor náprav

3 010 mm

Objem zavazadlového prostoru

493 l

 
 
 
Pozn. ke srovnávací tabulce: Hyundai nabízí Genesis pouze v nejvyšší výbavě, kde jsou zahrnuty všechny dostupné prvky. Jeho uvedená cena je tedy prakticky konečná. Ceny německé konkurence jsou sice nižší, ale pouze výchozí před roztočením kolotoče zaškrtávání příplatkové výbavy, sčítání položek, gumování a nového zaškrtávání, aby cena dávala ještě aspoň trochu smysl. Aby se vyrovnali výbavě Genesisu, připočtěte si k částkám cca 300 tisíc navíc. Naopak cena Infiniti je také s nejvyšší výbavou, tedy porovnatelná, nicméně v nabídce je jen jako zadokolka.
 
Hyundai Genesis

3,8 V6 (316 k)

BMW 535i xDrive

3,0 turbo (306 koní)

Audi A6 quattro
3,0 TFSI (333 k)

Infiniti Q70 rwd
3,7 V6 (320 k)

0-100 6,8 s

11,6 l/100km

kufr: 493 l

0-100 5,6 s

7,6 l/100km

kufr: 520 l

0-100 5,1 s

7,4 l/100km

kufr: 530 l

0-100 6,2 s

10,2 l/100km

kufr: 450 l

cena: 1 659 990 Kč

cena: 1 552 200 Kč cena: 1 453 900 Kč cena: 1 674 500 Kč

Galerie

Komentáře