foto Driversweb.cz

Ford Transit 4x4 Allrad by Extrem

Datum článku: 24.8.2015 | Autor textu: Matěj Slepička

Kácí stromy, boří domy, děsí děti a dojede až na místa, kam se pěšky jen těžko vyškrábete – to je Transit 4x4 Extrem!

Teror kráčí lesem. Rodiče vytahují cachtající se děti z okolních potoků, cyklisté před ním skáčou do strouhy, lesní zvěř utíká změnit domov. Z klidného zalesněného údolí je teď terénní polygon. Kdyby armáda potřebovala nahradit vysloužilou techniku, stačilo by už jen namontovat ochranný rám a přidat maskování.

Přitom je Transit takové mírumilovné auto. Svědomitě rozváží poštu, obětavě zachraňuje nemocné, stěhuje, odtahuje a zaváží. Jenže tohle není jen tak obyčejný Transit. Tohle je Transit Extrem.

Kreace z dílny německého úpravce Extrem Fahrzeuge dostala totiž pohon všech kol, upravený podvozek včetně zakrytování a terénní pneumatiky, které společně přizvedly světlou výšku o 140mm. To posunulo limity průchodnosti dodávky do offroadového teritoria.

Pohon všech kol se tady zajišťuje připojením předních přes elektrohydraulickou spojku buď automaticky při prokluzu, nebo tlačítkem. Žádné uzamykatelné diferenciály, žádná redukce. Offroaďáci by skoro i ohrnuli nos nad tím, jak jednoduše to zní. V praxi je ale patrné, že i tenhle systém dokáže vytvořit vysokou svornost při rozdělení točivého momentu. Auto pak drží „našponované“ k maximální adhezi, což je hodně cítit při otáčení v plném rejdu nebo lehkém překřížení náprav ve svahu. Dokáže tak dojet až na místa, kde se otevřené diferenciály zastaví prokluzem protilehlích kol.

  

Paradoxně to ale není pohon nebo podvozek, co tohle auto v terénu limituje nejvíc – je to jeho velikost. Výška přes tři metry znamená škrtání o větve stromů, kterých byste si jinak všimli, jen pokud by na vás z té výšky spadla šiška. Stejný problém pak objevíte i na silnicích, kde najednou musíte pečlivě pozorovat cedule s maximální povolenou výškou ke vjezdu, protože jinak ucpete podzemní garáže nebo přijdete o nástavbu hned s první kávou na „Drive Thru“.

Zajímavé je, že terénními úpravami neutrpěl Transit nijak zásadně na běžných jízdních vlastnostech. Prostě do něj přeskočíte z malého městského auta, smíříte se s tím, že v dodávce nenajdete ideální řidičskou pozici, pohlídáte rozměry při vyparkovávání a jedete dál. Snad jen motor 2,2 TDCi 125 koní a 350Nm (silnější verze 155koní a 385Nm) působí oproti osobákům dneska už hrubě se zbytečnou nechutí k podtáčení.

Oproti standardnímu Transitu je od podvozku cítit trocha offroadového charakteru navíc, Transit je teď jistější na nerovnostech, pevnější v zatáčkách a tak akorát tuhý pro nezpevněné děravé cesty.

Na tomhle autě nejsou ani mlhovky, přesto je ale hodně zajímavé, čím vším jdou dneska dodávky vybavit. Ford nabízí třeba parkovací kameru, dešťový senzor nebo elektricky sklopná zrcátka. Už to užitkové cestování rozhodně nemusí být otrava a tahle terénní úprava na tom nemění nic, snad jen přidává pár deci spotřeby navíc.

Extrém Transit rozšiřuje schopnosti pracovního auta o obrovský kus směrem k offroadům, jeho možnosti nástaveb od valníku přes minibus, van až po skříňovou verzi udělají svou práci i tam, odkud už se běžně volá traktor na odtah. S tímhle autem navíc můžete přátelům dodávkářům rozdat vizitky a tahat je z bahnitých průserů přímo vy.

Ale vůbec by mě nepřekvapilo, kdybyste si Transit Extrém koupili jen tak pro zábavu… Řídit dodávku, jako by to bylo terénní auto, je samo o sobě vtipné a rozbít nudu a šeď obrendovaných dodávek něčím netradičním poutá pozornost podobně, jako byste jezdili supersportem s billboardem na střeše.

Pro Českou Republiku zajišťuje tuto úpravu Transitu výhradně společnost Dajbych za cenu od 5 000 EUR na 16“ kolech a 6 390 EUR na 18“ kolech.

Text: Matěj Slepička Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Ford Transit 4x4 Allrad by Extrem​:

Základní cena vozu

740 000 kč

Cena úpravy podvozku

od 5 000 EUR

Motor

řadový čtyřválec, turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

2 198 cm3

Výkon

92 kW (125 koní)

Točivý moment 350 Nm

Poháněná kola

všechna čtyři

Úprava světlé výšky

+140 mm
 
 
Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Průchodnost terénem S nástavbou je až příliž velký 
+ Sebejisté jízdní vlastnosti     
+ Jednoduchost soužití  
+ Je středem pozornosti  

 

 

Galerie

Komentáře