foto Driversweb.cz

WRC Rally Deutschland 2010

Datum článku: 27.8.2010 | Autor textu: Luboš Růžička

Jste-li nadšení fanoušci rally a minulý víkend jste nestrávili v okolí německého městečka Trier, propásli jste asi tu nejpříhodnější šanci vidět naposledy v plné akci dvoulitrové speciály třídy WRC.

Do konce letošní sezony už jsou na programu spíše vzdálenější soutěže (Japonsko, Francie, Španělsko, Wales) a v motorových zkušebnách jednotlivých automobilek už pomalu začínají chroptět přeplňované šestnáctistovky, připravované podle regulí příštího ročníku mistrovství světa. Takže současná wéercéčka se z továrních týmů přestěhují k soukromým majitelům a vídat je budeme moci spíše v národních šampionátech, už ne však asi v takovém počtu jako na MS a v rukou takových velmistrů, jací se za jejich volanty posadili právě na letošní ADAC Rally Deutschland. Ta byla po červnové Rally Bulgaria teprve druhou asfaltovou soutěží letošní sezony. Za posledních sedm ročníků němečtí pořadatelé nekorunovali jiného vítěze než asfaltového krále Sébastiena Loeba, takže Seb sem přijel v roli jasného favorita. Dalšího francouzského specialistu na tento povrch – Françoise Duvala – najal tým Stobart Ford. Ze zámoří přiletěl potrénovat na asfaltu i Američan Ken Block s předloňskou verzí Focusu RS WRC. Pozornost se upírala také na tovární tým Fordu, jehož poslední start na asfaltu skončil totálním propadákem. A tak byli všichni zvědavi, zda „modrý ovál“ dokáže vstát z mrtvých a alespoň šlapat na paty fenomenálnímu Citroënu. Soutěž čítala celkem devatenáct rychlostních zkoušek, rozdělených do tří etap od pátku do neděle. Trasy pátečních zkoušek vedly úzkými silničkami mezi moselskými vinicemi, kde dlouhé rovinky střídaly ostré vracečky, projížděné efektními powerslidy. Hladké asfalty vystřídal v sobotu hrubý beton vojenského prostoru Baumholder. Nedělní testy se odehrávaly v těsné blízkosti městečka Trier, závěrečná speciálka pak vedla přímo jeho historickým centrem. Suma sumárum tedy přes čtyři stovky ostrých kilometrů na rozličných druzích zpevněných povrchů, od hladkého asfaltu až po hrubé betonové panely.

Páteční první sekci ovládli piloti továrních C4, když všechny tři první průjezdy pátečních zkoušek vyhrál Loeb, v těsném závěsu s Dani Sordem. V prvním pátečním servisu tak třetí Jari-Matti Latvala, jako nejrychlejší z Fordů, ztrácel na Loeba 37 vteřin. Očekávání týmu Stobart Ford nesplnil ani François Duval, kterému pět kilometrů před cílem druhé zkoušky vypověděl službu přední náhon. Třetí zkoušku tak musel absolvovat pouze se zadokolkou a do servisu dorazil na průběžném osmém místě. Druhá páteční sekce obsahovala druhé průjezdy ranních úseků a nesla se také v podobném duchu. Do večerního servisu tak jako průběžný lídr dorazil Sébastien Loeb s náskokem necelých deseti vteřin na týmového kolegu Daniho Sorda. Na dalších třech místech byli s minimálními rozestupy srovnáni Latvala (+1:04,7 s), Ogier (+1:10,9 s) a Hirvonen (+1:14,5 s). Na šesté místo se posunul François Duval (+3:10,4 s). Pořadím stoupal také Nor Petter Solberg se soukromým Citroënem C4 WRC, který hned v první erzetě svlékl pneumatiku a její výměnou ztratil dvě a půl minuty. Ve čtvrté zkoušce dokonce zvítězil, v páté skončil třetí, ale v šesté zastavil jeho stíhací jízdu obrubník. S celkovou ztrátou téměř pěti minut se pak propadl na deváté místo.

Sobota – nejdelší a nejnáročnější den německé rally. Tři erzety ranní sekce jako rozcvička na královskou osmačtyřicetikilometrovou Panzerplatte. Její široké betonové cesty, stavěné pro přejezdy německých tanků, umožňují v mnoha místech atakovat dvousetkilometrovou rychlost. Táhlé zatáčky však lemují betonové bloky, tzv. hinkelstein, se kterými má potíže i rozjetý tank. Se závodním speciálem, letícím neovladatelně ven ze zatáčky, si tedy jsou schopné poradit bez sebemenšího problému. O tom ví své Petter Solberg, který se zde s jedním takovým potkal v roce 2004. Odpolední sekce jsou pak identické s těmi ranními. A páteční scénář se opakoval i během soboty. Loeb se Sordem se na čele přetahovali o vteřinky a získávali stále větší náskok před svými pronásledovateli. Po první ranní sekci ztrácel třetí Latvala půldruhé minuty. První průjezd Panzerplatte byl jasnou kořistí Citroënu, který zde urval první čtyři místa. Sébastien Loeb tady nejrychlejšímu Fordu Francouze Duvala nadělil přes půl minuty. Štěstí stálo na straně Latvaly, který po vyletění z trati zázračně minul všechny překážky a bariéry a po návratu zpět do stopy ještě stihl zajet sedmý čas. Druhý průjezd ranních zkoušek začal opět nejlépe pro Loeba, který už si na Sorda vypracoval solidní náskok dvaceti vteřin. Hůře na tom byl Mikko Hirvonen, kterému se rozsypala kolečka v převodovce, a musel odstoupit. Druhý průjezd Panzerplatte vyšel opět nejlépe Citroënům. Odpadl zde i další Ford, tentokrát François Duval, který svůj Focus poslal přes střechu. To bylo ze soboty všechno a pro nedělní vyvrcholení byly karty rozdány už vcelku jasně: 1. Loeb, 2. Sordo (+35,7 s), 3. Ogier (+2:07,1 s), 4. Latvala (+2:23,7 s), 5. P. Solberg (+5:16,0 s).

V neděli už zbývalo odjet pouze pětaosmdesát ostrých kilometrů a vzhledem ke značným rozestupům se již pořadí na čele nezměnilo. Svoji neporazitelnost na asfaltu znovu potvrdil Sébastien Loeb, stříbrný věnec získal Dani Sordo a na třetím místě skončil Sébastien Ogier. Stupně vítězů tedy opět opanovaly C4 a už to pomalu vypadá, že na dvou zbývajících asfaltových soutěžích jiné lídry než od Citroënu neuvidíme. Ford už se s největší pravděpodobností soustředí více na vývoj Fiesty RS WRC pro příští sezonu. V Německu startoval v kategorii SWRC taky Martin Prokop s Fordem Fiesta S2000. Celý víkend tvrdě bojoval o první místo se Švédy Patrikem Sandellem a P.-G. Anderssonem na Fabiích S2000. Po Anderssonově havárii na RZ15 si to v poslední etapě rozdával už pouze se Sandellem a nakonec skončil na druhém místě o pouhých pět vteřin. Další soutěž mistrovství světa startuje druhý zářijový víkend v Japonsku a na místních šotolinách by mohl Ford opět trochu potrápit jednoznačně dominující Citroën.

KONEČNÉ VÝSLEDKY WRC ADAC Rally Deutschland 2010

Pořadí

Posádka

Vůz

Čas

1.

Loeb, Sébastien – Elena, Daniel

Citroën C4 WRC

3:59:38,3

2.

Sordo, Dani – Vallejo, Diego

Citroën C4 WRC

+51,3

3.

Ogier, Sébastien – Ingrassia, Julien

Citroën C4 WRC

+2:13,3

4.

Latvala, Jari-Matti – Anttila, Miikka

Ford Focus RS WRC 09

+2:33,9

5.

Solberg, Petter – Patterson, Chris

Citroën C4 WRC

+6:47,7

6.

Wilson, Matthew – Martin, Scott

Ford Focus RS WRC 08

+8:46,7

7.

Räikkönen, Kimi – Lindström, Kaj

Citroën C4 WRC

+8:50,5

8.

Al-Qassimi, Khalid – Orr, Michael

Ford Focus RS WRC 08

+17:36,5

9.

van Eldik, Mark – Buysmans, Robin

Subaru Impreza S14 WRC

+17:53,0

10.

Sandell, Patrik – Axelsson, Emil

Škoda Fabia S2000

+17:58,8

PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ MS WRC 2010

1.

Loeb, Sébastien

191

2.

Ogier, Sébastien

133

3.

Latvala, Jari-Matti

117

4.

Solberg, Petter

100

5.

Sordo, Dani

95

Galerie

Komentáře