Datum článku: 23.12.2015 | Autor textu: Martin Jánský
Pojmy jako „rodinný“ a „sportovní“ obvykle nejdou dohromady a pokusy o jejich spojení obvykle končí nepoužitelnými kompromisy, ale tenhle kombík od Subaru dokáže skutečné zázraky – odveze vaši rodinu a ještě vás při tom pobaví!
Začalo to vlastně docela nevinně. Venku bylo krásně, tak jsem se jel trochu projet a nikam nespěchal, jen si tak plul, pozoroval krajinu a rozjímal. Najednou jsem ale uviděl pěknou zatáčku a rozhodl se, že si ji dám. Nabrzdil jsem si, nasadil oblouk a opřel se o podvozek… a Levorg jí prostě nevzrušeně proklouzl. Hm, zajímavé, asi chce víc. V další zatáčce jsem už brzdil ostře, říznul ji a hned šel do plynu, reakcí byla jen spousta stability a trakce pro ostrý výjezd. Ještě víc?
Do té příští jsem tedy už ani nebrzdil, jen tak lehce ťukl do pedálu kvůli vyvážení, a vletěl tam asi o dvacet kilometrů za hodinu rychleji, než by mi jinak přišlo vhodné – tentokrát jen trochu pískly gumy na hraně přilnavosti, Levorg se zapřel do tlumičů, polkl v oblouku pár hrbolů, u apexu pod plynem ještě mírně utáhl stopu a letěl dál. No pane jo!
Zbytek cesty mi už splývá do jedné rozmazané čmouhy podbarvené vyjícím motorem a pištěním týraných pneumatik. Kdybych vezl rodinu, děti by byly pozvracené, pes v kufru omlácený a manželka by už vytáčela číslo rozvodového právníka. Jo, asi jsem se nechal trochu unést…
Levorg přitom není žádná řízená střela. I když vypadá jako WRX v kombíku a na kapotě má násosku, která s chutí polyká neopatrné ptáky, nemá jeho 268 koní, dokonce jich nemá ani 240 jako Forester XT – místo turbo dvoulitru je tu jen přeplňovaná šestnáctistovka se 170 koni, takže stovku zvládá za 8,9 sekundy a jede 210 km/h, což jsou v dnešním světě sportovních aut dost fádní hodnoty. Jenže Levorg vlastně ani není primárně sportovní auto. Vznikl totiž jako náhrada čtyřkového Legacy, posledního kompaktního kombi před tím, než se vlajkový model vrhnul do boje s prémiovým segmentem a vyrostl, přibral a podražil.
Takže tu máme kompaktní rodinný kombík s automatem, čtyřkolkou a pohodlným podvozkem. Dozadu se vejdou i dospělí a kufr polkne 522 litrů nákladu, Lineartronic umožňuje hladké zrychlování a drží efektivní otáčky pro optimální výkon a spotřebu, symetrický pohon všech kol vám kryje záda i v těch nejnepříjemnějších podmínkách a na nejnepřístupnějších místech a podvozek… Ten je prostě lahodný. Hladově polyká i ty nejbídnější české okresky, naprosto samozřejmě tančí přes hrboly, ignoruje výmoly a přitom zůstává stabilní a kontrolovaný, to celé v rychlostech, ve kterých by řidiči ostatních aut kvůli obavám o své zdraví nebo svého auta už dávno kapitulovali.
Tohle auto ale není jen o prostoru, praktičnosti a pohodlí, Levorg se totiž umí taky pěkně rozparádit. No dobře, s pouhými 170 koni to zkrátka není o bezhlavém dupání na plyn a zorničky rozšiřujícím zrychlení, spíš musíte sebrat odvahu a pokusit se rychlost udržet v zatáčkách. Právě v tom vám pomůže ten skvěle naladěný podvozek, který patří k tomu nejlepšímu, co jde na trhu „běžných“ aut sehnat.
Hodně vám budou pomáhat i tradiční vlastnosti Subaru, jako skvělý posez, který je tradičně trochu výš pro dobrý výhled, přesto však nebrání splynutí s autem, a přirozenost ovládacích prvků – přesné řízení s dobře kalibrovaným odporem, skvěle progresivní brzdy a okamžitá odezva na plyn. Tu má na svědomí hlavně chytrý automat, který plynulou změnou zpřevodování dokáže vymazat turbolag a Levorg tak vyráží vpřed zarputileji, než byste do jeho 170 koní řekli.
Celé to zní moc hezky, ale konkurence je v téhle cenové hladině velmi krutá. Vždyť za těch 760 tisíc, na kterých Levorg začíná, můžete mít třeba brutálně rychlého Leona Cupru ST s 290 koni (i když jen na předních kolech), enormně prostornou 220koňovou Octavii RS kombi nebo třeba spolehlivý Golf GTD Variant, který má taky moc dobrý podvozek, ale jezdí za šest litrů místo osmi. Těžká pozice? Na papíře rozhodně…
Ale zkuste se svézt a pochopíte, že Subaru Levorg je prostě trochu někde jinde. Svou cenovku si dokáže obhájit, protože jde o fantasticky sladěný kompaktní a multifunkční celek. Nakonec mi ani ty koně nechyběly – není to auto, se kterým budete cíleně vyjíždět v neděli ráno ničit okresky, ale neskutečně příjemně řidičské rodinné auto. Dovedu si ho představit jako skvělý doplněk k BRZu nebo STi ve vaší garáži, aby měla manželka čím jezdit. A klidně se vsadím, že si ho pak od ní budete potají velmi rádi půjčovat. Tohle auto je prostě radost řídit. Kompromisy nefungují. Levorg ano.
Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Subaru Levorg 1,6 DIT GT-S:
Základní cena vozu |
|
Motor |
plochý čtyřválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
1 600 cm3 |
Výkon |
125 kW (170 koní) při 4 800 ot./min. |
Točivý moment |
250 Nm při 1 800 - 4 800 ot./min. |
Hmotnost |
1 626 kg |
Výkon/hmotnost |
104 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
8,9 s |
Max. rychlost |
210 km/h |
Převodovka |
automatická s plynule měnitelným převodem |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba ve městě |
8,5 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
6,3 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
7,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
60 |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Rozměr pneumatik |
225/45 R18 |
Délka |
4 690 mm |
Šířka |
1 780 mm |
Výška |
1 490 mm |
Rozvor náprav |
2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
522 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Fantastický podvozek | – Mohl by mít víc koní |
+ Kombinace motoru a převodovky | |
+ Příjemně řidičský | |
+ Kompaktní a přitom praktický |
1,6 DIT (170 koní) |
Seat Leon Cupra ST 2,0 TSI DSG (290 koní) |
Škoda Octavia RS 2,0 TSI DSG (220 koní) |
VW Golf GTD 2,0 TDI DSG (184 koní) |
0-100 8,9 s 7,1 l/100km kufr: 522 l |
0-100 6,9 s 6,6 l/100km kufr: 587 l |
0-100 7,1 s 6,5 l/100km kufr: 610 l |
0-100 7,9 s 4,2 l/100km kufr: 605 |
cena: 759 000 Kč | cena: 799 900 Kč |
cena: 740 900 Kč |
cena: 758 900 Kč |