Datum článku: 16.2.2015 | Autor textu: Martin Jánský
Nové auto, nové jméno, nový začátek – jak se Nissan chopil šance na reparát? Postavil opravdu atraktivního soupeře Golfu a dalším?
Mohla by to být klasická limonáda: Kluk chodí s milou holkou od vedle, ale pak mu přijde moc obyčejná, odkopne ji a pořídí si nafintěnou kočku, aby po čase zjistil, že mu ta fajn holka od sousedů chybí. Tak se s ní potká, znovu to mezi nimi zajiskří a… Však to znáte, je to klasika – tedy až na ten konec. On si ty holky totiž nechá obě, nemrava! Stejně tak to vyřešil Nissan, když v roce 2006 odkopl prověřenou, ale ničím výjimečnou Almeru, která kvůli své průměrnosti přestala být pro zákazníky atraktivní, a raději se vrhl do náruče módního Qashqaie, s nímž pak, pravda, udělal díru do světa. Loni se ale ke své bývalé vrátil a postavil ji v nabídce hned vedle Qashqaie jako volbu pro tradičněji zaměřené zákazníky. Dokáže je tentokrát zaujmout?
I když Nissan očividně navazuje tam, kde v roce 2006 skončil, odkaz Almery i s jejím jménem raději zahodil a začíná nanovo s názvem Pulsar (rozdíl rodu v češtině je zjevný, ale raději tu lovestory neokořeníme tím, že holka od vedle našla své pravé já a nechala se přeoperovat na chlapa). Kromě tohoto radikálního kroku se však jakýmkoliv dalším odvážným experimentům raději vyhnul a uhrál své nové auto na jistotu.
Nakonec to je vidět už na designu klasických proporcí a konzervativních tvarů. To ale neznamená, že Pulsar není koukatelný – má povedené detaily, které ho odlišují, a v kombinace bílého laku a dost velkých kol s leštěnými paprsky vám může přijít dokonce až mírně přitažlivý (s jemným mrazením v zátylku), což není moc, jenže ani tohle málo nemohl o poslední velmi nijaké Almeře říci nejspíš nikdo, ať si hrál s konfigurátorem, jak chtěl. Rozhodně představuje slušný základ pro Nismo verzi…
I interiér byl takticky uchráněn jakýchkoliv výstřelků. Designově a materiálově za konkurencí poněkud zaostává, nicméně se to dovedně snaží vynahradit kvalitou zpracování, vynikající prostorností (prostor na zadních sedačkách patří na špičku třídy a kufr má solidních 385 litrů), snadným nastupováním a příkladnou ergonomií řidičského posazu i celkového ovládání. Jak velí japonská konstruktérská filozofie, vše má svůj smysl a své pečlivě promyšlené místo, takže se s Pulsarem rychle sžijete.
I řidičsky je totiž naprosto jednoduchý a přátelský: přímé řízení, klikací řazení, progresivní brzdy a spojka, vše je naladěno uživatelsky přívětivě. Stejně jako Qashqai, má i Pulsar velmi povedený podvozek – poddajný a stabilní pro perfektní ovladatelnost. Naladěním je čistě neutrální, v zatáčce při povolení plynu a ostřejším zatočení volantem jen mírně utáhne stopu, ale do smykovací divočiny se to nikdy nezvrhne.
To znamená, že za volantem působí spolehlivě a jistě, ale taky netečně a bez jiskry zábavy. Těžko mu to vyčítat, od prvního návrhu to určitě ani neměl v popisu práce. Hlavním úkolem Pulsaru totiž bylo ulovit fleetové zákazníky a udržet u značky soukromé stárnoucí zákazníky Qashqaie, kteří už dál netouží po crossoverovém dobrodružství. A takoví lidé daleko víc ocení komfortní podvozek nenápadně polykající všechny hrboly a výmoly, nenáročné ovládání, dostatečně výkonný, tichounký a báječně úsporný motor (dá se jezdit mezi čtyřmi a pěti litry na sto). Navíc ho podle svých nejlepších tradic Nissan vybavil spoustou užitečných bezpečnostních prvků Safety Shield (automatické nouzové brzdění, sledování jízdních pruhů a mrtvých úhlů, panoramatický parkovací kamerový systém s monitorováním objektů za vozidlem), takže vás auto ve zdraví doveze domů, i když za volantem nebudete v nejlepší formě.
Adrenalin vám tedy nerozpumpuje a úsměv na tváři dokáže vykouzlit jen při (velmi občasné) návštěvě benzinky, přesto je Pulsar sympatické, pracovité a skrz na skrz povedené auto, které svými kvalitami zapadne zhruba přesně někam doprostřed mezi německo-japonskou špičku a francouzské, italské a korejské nedodělky. To je na první (znovuzrozený) pokus skvělý úspěch, ale jedna věc nás přeci jen dost mrzí. Nissan má sice možná někde připravenou Excelovou tabulku ukazující, jak Pulsar své soupeře válcuje svými skvělými vnitřními rozměry, ukázkovou úsporností, širokou bezpečnostní výbavou a vynikajícím poměrem hodnota/cena, kterou budou manažeři firemních flotil a všichni rozumní zákazníci milovat, ale i přes všechny ty nesporné kvality zůstává smutný faktem, že za srdce chytit neumí.
Foto: autor
Technické parametry vozidla Nissan Pulsar 1,5 dCi:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 461 cm3 |
Výkon |
81 kW (110 koní) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment |
260 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min. |
Hmotnost |
1 307 kg |
Výkon/hmotnost |
84 koní/t |
Zrychlení 0−100 |
11,5 s |
Max. rychlost |
190 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
4,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
3,3 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
3,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
46 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
torzní náprava se zkrutným stabilizátorem |
Rozměr pneumatik |
205/50 R17 |
Délka |
4 387 mm |
Šířka |
2 017 mm |
Výška |
1 520 mm |
Rozvor náprav |
2 700 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
385 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Jednoduchot společného soužití | – Beznadějně nudný |
+ Kultivovanost a úspornost motoru | – Kabina není moc cool |
+ Pohodlí a jistota podvozku | |
+ Skvělý vnitřní prostor | |
+ Rozumné ceny |
1,5 dCi (110 koní) |
VW Golf 1,6 TDI (105 koní) |
Ford Focus 1,6 TDCi (115 koní) |
Opel Astra 1,6 CDTI (110 koní) |
0-100 11,5 s 3,6 l/100km kufr: 385 l |
0-100 10,7 s 3,8 l/100km kufr: 380 l |
0-100 10,8 s 4,5 l/100km kufr: 316 l |
0-100 11,2 s 3,7 l/100km kufr: 380 l |
|
|
|
|
cena: 395 000 Kč |
cena: 476 900 Kč |
cena: 418 990 kč |
cena: 390 900 Kč |