Datum článku: 16.1.2012 | Autor textu: Martin Jánský
Hybridní SUV není typ auta, který by v automobilovém nadšenci vyvolával nějaké velké vzrušení. Vlastně je to spíš takové auto, kterému se obloukem vyhneme. Jenže svezení s RX 450h dokáže poskytnout tak specifický řidičský zážitek, že má co nabídnout i nadšenému řidiči. Tedy pokud zrovna nepotřebuje vylepšit svůj rekord kola na okruhu...
Kdo by to byl řekl, že právě luxusní SUV od Lexusu se stane vítězem všech hospodských hádek. Má totiž v rukávu jeden trumf, kterému se nebude moci vyrovnat snad žádné auto. Má tři motory. Vážně, tři, tedy stejně jako Junkers Ju-52, jenom bez vrtulí a vlnitého plechu. Pokud vaši kamarádi nemají v garáži něco s nápisem Boeing nebo Airbus na zádi (vlastně spíš na směrovce), tak nebudou mít šanci vás přeargumentovat. Přidávat další motory současným benzinovým mastodontním SUV sice nezní jako nejpřímější cesta k efektivitě a úspornosti, ale v podání RX 450h to funguje. Překvapivě velmi, velmi dobře. Jsou to totiž elektromotory.
My všichni petrolheadi se elektrifikace našich milovaných aut bojíme a tady to funguje přesně jako v nočních můrách, ze kterých se budíme opocení. Místo patřičného osmiválce, se kterým chutná lépe všechno, sekačka na trávu, mixér a dokonce i SUV, má RX 450h totiž v přídi jen šestiválec a o zbytek síly se starají dva elektromotory, po jednom na každé nápravě. Nebudu vás unavovat sáhodlouhým popisem toho, jak to celé funguje, protože nemám dlouhé vlnité vlasy, pruhovaný svetr a příjmení May, a řeknu vám rovnou, jaký je hybridní zážitek zpoza volantu.
Je pátek odpoledne a já po náročném týdnu v práci naprosto zničen vyrážím na svou tradiční 120kilometrovou štreku do rodného kraje. Blížím se k zaparkovanému RX a z dálky ho zkoumám. I když není jednoduše líbivé, působí zjevně luxusně, hodnotně a trochu i tajemně, neboť nemá na přídi roztočenou vrtuli, čtyři kruhy ani trojcípou hvězdu, takže laici tápou. Ještě vzbudím trochu rozruchu s víkem kufru otevíraným s nepřeslechnutelným bezpečnostním pípnutím elektricky na dálku tlačítkem na klíčku, zvědavé pohledy celé ulice jsou zajištěny, a pak hned vklouznu do interiéru, zabouchávám za sebou dveře a… jsem v jiném světě. Po „nastartování“ auto jen elektricky zavrčí, neozve se žádné všudypřítomné benzinové vrčení ani naftové rachtání, a já s lehkou nohou vyrážím naprosto neslyšně do pražských ulic na lov nepozorných chodců.
Praha ale zase stojí, ostatně jako každé páteční odpoledne, takže je dost času na zkoumání interiéru. Náš fotograf Honza, který se s RX také svezl, se nadšeně rozplýval, že je to jako jezdit v obýváku. Já ale znám jeho obývák a ani zdaleka není takhle luxusní. Kůže, semiš a ořechové dřevo, vše je prostě perfektní. Hádám, že každá kravka, která hrdě položila život na oltář bohatého čalounění interiéru, musela mít svého vlastního maséra, který ji několikrát denně důkladně opečovával, aby měla tak jemňoučkou kůži, jako je ta, po které se právě rozvaluji. Leštěného ořechového dřeva je v interiéru poskrovnu (malé panely na středovém tunelu a ve výplních dveří), auto tak nepřipomíná pojízdné starožitnictví, ale vjem je naprosto autentický. Heboučkým semišem jsou potaženy hlavně střešní sloupky a celý strop, nejpříjemnější je ale na slunečních stínítkách. Tomu říkám pozornost k detailu.
Ve městě se šestiválec nedostane moc ke slovu, většinou se jen převaluje těsně nad volnoběhem, když pomáhá svižnějším rozjezdům od semaforů nebo dobíjí baterii elektropohonu. Blíží se ale značka konce města, tři a půl litru může konečně ukázat, co umí. Šlapu na plyn do dvou třetin dráhy, motor charakterně zařve a… malý Fusion, který se dosud loudal přede mnou, mi začíná pomalu ujíždět. Prosím?! Na vině je převodovka CVT společná všem hybridům od Lexusu, potažmo Toyoty. Otáčky motoru poslušně a promptně vyletí za plynem, ale plynule se měnící převod CVT uvolňuje sílu motoru ke kolům pozvolněji. Musíte se s ním zkrátka naučit jezdit. Dupe tu někdo rád na plyn?
RX se podívalo i na stavbu repliky keltského oppida u města Nasavrky
Opravdu, řešením je zamáčknout při potřebě jet rychleji pedál plynu až do koberečku a jen chvíli počkat, až se s motorem roztočí přes relaxující převodovku i kola. Pak povolit a už jen udržovat až nečekaně svižné tempo, výkon totiž RX 450h rozhodně nechybí. Pokud si auto takhle šikovně připravím, každé předjetí je dílem okamžiku, navíc mi k tomu vyhrává libozvučný čtyřiadvacetiventilový šestiválec, na rozdíl od smrtelně chroptícího podměrečného čtyřválce jako u CT 200h nebo Priusu. Převodovka E-CVT se učí váš jízdní styl, takže při stabilně rychlém tempu akceleruje svižněji, i tak ale často máte plný plyn, což je trochu hot rodový zážitek, nicméně také nejlepší cesta, jak nechat RX dynamicky vyniknout.
Bahenní vložka v mírném terénu, zablácené boty měly zákaz vstupu do krémového interiéru
Většinu času ale hybridní RX po silnicích jen tichoučce plachtí. Když mě zrovna nezdržuje doprava, stačí plyn pouze lechtat, benzinový motor se často úplně vypne, rychlost udržuje elektromotor na přední nápravě a jedu vlastně zadarmo. Elektromotor na zadní nápravě je vůbec lenoch, pracuje zcela nezávisle a připojí se akorát ve chvíli, kdy všechny lexusní koňské síly ždímáte jako citron nebo když potřebujete pohon všech kol kvůli trakci. Majitelé tak mohou být klidní, že mají opravdu čtyřkolku, i když RX primárně funguje jako předokolka, což jednak šetří další deci a litry paliva, na silnici to bohatě stačí.
RX doma. Vlastně je to mírná historická nepřesnost, keltové samozřejmě hybridy nejezdili. Museli si vystačit s prehistorickými diesely...
Náhle mě zastavuje práce na silnici, semafor pouští dopravu přes vyfrézovanou část vozovky kyvadlově, dlouhá fronta mi dává čas zkoumat dál interiér, jehož propracovanost mi až vyráží dech. Zaklapnutí dveří má zvuk padajícího stromu někde v deštném pralese v Argentině tak, jak bychom ho slyšeli tady, na druhé polokouli. Napněte uši! Nic? Jen vzdálené, tlumené žuchnutí bez známky plechového akcentu. Dveře navíc překrývají i prahy, takže se při nastupování nikdy neumažete. Všechna tlačítka mají naprosto tichý a vytříbený chod, krytka držáku nápojů se otevírá ukázkově zpomaleně, samotný držák má promyšlené aretační vzpěry, také se zpomaleným a tichým chodem. Žádné trapné klapání, žádné ponižující klikání a rozhodně žádné opovrženíhodné vrzání. Vše je zpracováno naprosto dokonale a promyšleně, až z toho mrazí. Vrcholem všeho jsou madla nad všemi dveřmi. Mají dvoukloubový mechanismus, aby žádná ruka, která se jich chytí, nemohla mít otlačené klouby. Perfektní. Kdyby zkrachovala moje banka, jdu se na některé z těch madel oběsit.
Keltové stavěli svá obydlí precizně, ale na vývojové a výrobní techniky Lexusu to přeci jen nemá.
Zatím mi ale život zpříjemňuje výbava RX. Dvouzónová klimatizace, elektrické nastavení předních sedaček i sloupku volantu, parkovací senzory a couvací kamera, průhledový informační displej, vyhřívání a ventilace předních křesel (to už nejsou prosté sedačky) adaptivní tempomat (pod 30 km/h se sám vypne), báječné adaptivní bixenony, jejichž dálkový mód dělá z noci den, nebo třeba audio Mark Levinson 7.1 surround, které přinutí dřív vaše uši krvácet, než aby zahrálo zkreslený tón. Přípojka USB a AUX spolu s 12V zásuvkou jsou ve středové konzole, která je tak hluboká, že se vám tam při troše nepozornosti ztratí i malé dítě. Pak budete muset sestavit tým speleologů s čelovkami, spustit se dovnitř na lanech a vyrazit ho hledat. Totéž vás ale čeká, i když si budete chtít připojit iPod nebo nabíječku telefonu, byť situaci šikovně usnadňují dvě vkládací přihrádky.
Snopy rákosí klidně a nerušeně leží, Lexus se totiž plíží kolem tiše jako myš
Fronta pomalu poskakuje a RX naprosto neslyšně poskakuje s ní bez potřeby nahodit benzinový agregát. Tohle je prostě brilantní a nikdy mě to nejspíš neomrzí. Opravdová efektivita. Doprava se zase rozjíždí, ale já volím delší cestu prázdnými, točitými okreskami, abych zkusil najít známky lexusní sportovnosti. Prvních pár kilometrů zatáček odhaluje prakticky nulový cit v jinak dokonale přesném a akurátně tuhém řízení, nečekanou porci gripu a stability v podvozku (díky volitelnému aktivnímu stabilizátoru), které autu nedojdou dřív než vám odvaha, a naplno se projevuje výkon, který i přes vágnější nástup umí zkracovat rovinky na polovinu. RX se moc nenaklání, ale i tak cítím nekončící boj s přenosy hmoty a celé mi to přijde stejně nepatřičné jako vláčet ho prachem polních cest nebo bahnem stavebních parcel.
Tohle skutečně není jen imitace opáleného dřeva, třído. A tu kamennou zeď nerozebírejte!
Raději zpomaluji a užívám si fantastickou efektivitu auta. Kolik byste řekli, že více než dvoutunové SUV s benzinovým šestiválcem a 300 koňmi pod kapotou, stovkou pod osm vteřin a maximálkou přes dvě stě, žere? Doufáte v deset, ale odpustili byste mu dvanáct? Tak se připravte na šok, snadno se totiž dostanete pod osm litrů, ve městě dokonce i na šest. Vše samozřejmě záleží na jízdním stylu a tom, jak jste schopni využít elektrický pohon. Jak jsem říkal, vše funguje báječně efektivně a navíc tiše, nemusíte si už kazit život chrochtáním dieselů a mocným, ale smutně krátkým zátahem jejich turbodmychadel, hybridní Lexus RX je strčí do kapsy svou božskou kultivovaností bez jakékoliv nezbytné oběti. Věřte mi, máte na výběr! Prima bonusem pak je, že v RX 450h vás navíc nikdo nebude mít za kapitalistické prase hodné opovržení a závisti, nýbrž budete vnímán jako člověk na úrovni, který si umí život náležitě zpříjemnit a užít, a jímž by všichni chtěli být.
Bahna bylo všude dost, ale RX se s ním hrdě (a tiše) popral. Pak že to není offroad!
Tmou pozdního večera jsem elegantně proplul až k cíli své cesty a zastavuji na parkovišti před domem. Nikam ale nespěchám, zůstávám sedět v pohodlném křesle a přemítám o mé cestě a čtyřkolovém partnerovi, který mě jí provázel. Už jsem vám vysvětlil, jaké je v jádru tohle hybridní SUV. Jenže RX 450h je víc, mnohem víc než jen pouhým součtem jednotlivých položek. Když chcete do něčeho investovat dva miliony, nevybíráte podle průměrné spotřeby, objemu kufru nebo akční slevy, chcete za své peníze něco mimořádného. A přesně tím Lexus RX 450h je. Výjimečným, naprosto neopakovatelným zážitkem.
Sebevědomá maska RX neoplývá kůly ani kameny, přesto vzbuzuje respekt. Nejspíš i u Římanů...
Zavírám oči. V kabině neslyším žádný hluk ulice ani žádné vrčení nastartovaného motoru. Měkká kůže krásně voní a je dokonalá na omak, stejně jako lakované dřevo a jemný semiš, a i když bych našel pár ergonomických slabin, celý interiér působí naprosto bezchybně sladěným dojmem. Na silnici RX navíc pluje jako mrak po obloze. Stejně tiše, stejně nedotknutelně, jen daleko rychleji. Už samotná kultivovanost a efektivita je naprosto výjimečná, ve spojení s uvolňujícím klidem na palubě a vše prostupujícím luxusem s propracovaností posunuje zážitek na nepopsatelnou úroveň. Minuty plynou a já stále sedím zamyšlen v koženém křesle ve vyhřátém interiéru a držím se perfektního koženého volantu. Nejsem unavený, vlastně jsem paradoxně po té cestě ještě odpočinutější, než když jsem nasedal. Jenom se mi odsud prostě nikam nechce. Lepší místo pro odpočinek, než je paluba RX 450h, najdu totiž jen stěží.
foto: Jan Svoboda a autor
Technické parametry vozidla Lexus RX 450h AWD Premium:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2011 |
Stav tachometru |
7 500 km |
Cena vozu |
|
Hmotnost |
2 205 kg |
Motor |
vidlicový + 2 elektrické |
Plnění motoru |
atmosférické |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
6 |
Počet ventilů |
24 |
Palivo |
benzín |
Objem |
2 456 ccm |
Výkon |
220 kW (299 koní) (kombinovaný výkon celého ústrojí) |
Výkon/hmotnost |
136 koní/t |
Točivý moment |
max. 335 N.m |
Zrychlení 0−100 |
7,8 s |
Max. rychlost |
200 km/h |
Počet rychlostí |
bezestupňové ústrojí |
Převodovka |
E-CVT s plynule měnitelným převodem |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
6,3 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
6,6 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
6,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
65 l |
Zavěšení přední nápravy |
typ McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
dvojité lichoběžníky, aktivní stabilizátor |
Rozměr pneumatik |
235/55 R19 |
Délka |
4 770 mm |
Šířka |
1 885 mm |
Výška |
1 685 mm |
Rozvor náprav |
2 740 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
496 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Výjimečný zážitek | – CVT působí jako nutné zlo |
+ Skvělá kultivovanost | – Pár ergonomických drobností v interiéru |
+ Vyvážený interiér | – Nedostatek věcí ke kritizování... |
+ Relaxovaná jízda | |
+ Schopný podvozek | |
+ Politika plné výbavy |
AWD 450h (299 koní) |
Volkswagen Touareg 3,0 TSI hybrid (333 koní) |
Porsche Cayenne S Hybrid (380 koní) |
Audi Q7 4,2 TDI quattro (340 koní) |
0-100 7,8 s 200 km/h 6,3 l/100km |
0-100 6,5 s 240 km/h 8,2 l/100km |
0-100 6,5 s 242 km/h 8,2 l/100km |
0-100 6,4 s 242 km/h 9,2 l/100km |
|
|
|
|
cena: 1 969 000 Kč |
cena: 1 924 700 Kč |
cena: 2 149 000 Kč |
cena: 1 851 000 Kč |
Pozn.: Na rozdíl od konkurence s jedinou úrovní výbavy (a tedy jedinou, námi uvedenou cenovkou) a sáhodlouhým seznamem příplatků, RX 450h můžete pořídit i v nižší úrovni výbavy za výrazně přijatelnějších 1 469 000 Kč, u předokolky dokonce jen za 1 269 000 Kč.