foto Driversweb.cz

Lexus GS350 AWD – cestování 100% fresh

Datum článku: 22.5.2013 | Autor textu: Matěj Slepička

Každá prémiová značka má k luxusu svůj vlastní přístup. Němci ho pečlivě odměřují pravítkem a váhami, aby dosáhli perfektního poměru typického pro danou značku, Britové citlivě ladí kombinaci kůže, dřeva a aristokratické povýšenosti a Američani vás prostě obalí lány gumové kůže a utlučou kladivem burácivého V8. Lexus na to jde ale úplně jinak.

Jde na to rafinovaně dokonalou péčí o každý detail a precizním zpracováním. Vsadím se, že někde hluboko v palubní desce je ukrytý šroub, o kterém se deset techniků týden dohadovalo, jaký by byl nejideálnější počet závitů. A tuhle inženýrskou obsesi cítíte z každého kousku nového GSka. Můžete vzít lupu a zkoumat každý drobný detail, můžete pročítat stohy tiskových zpráv o jeho konstrukčních řešeních, ale vlastně úplně stačí, když se prostě pohodlně usadíte do sedačky, zavřete oči a budete vstřebávat hutný charakter technické dokonalosti.

Sedíte v kožených křeslech vyrobených z několika kusů dobytka, který musel mít zaručeně tu nejjemnější pokožku na světě. Tyhle sedadla mají nejen nastavitelný sedák pro délku stehen, ale podepírají i lýtka. A pak mají ještě dalších 16 směrů, ve kterých jdou nastavit.

Mají i masážní funkci. Ale zapomeňte na masáž typu mexické vlny bederní opěrky z jiných aut, kterou nejspíš vymýšlel nějaký brigádník. U Lexusu určitě najali tým masérů jen pro to, aby jim přesně řekl, co a jak má sedačka dělat. A výsledek působí tak, jako by vás zezadu někdo něžně, ale pevně objal a vy jste jen cítili, jak se pomalu nadechuje a vydechuje. Povolí a pak znovu stiskne. Naprosto dokonalé.

A pokud máte pocit, že už jen kvůli sedačkám nebudete chtít z Lexusu GS nikdy vystoupit, připravte se na příjemné překvapení: takhle detailně propracovaný je celý interiér. Art deco palubní hodiny, z kusu hliníku vyfrézované ovladače nebo klimatizace s technologií Nanoe, která čistí, zvlhčuje a osvěžuje vzduch. Po jakkoliv dlouhé a náročné jízdě vystoupíte z GS stejně fresh jako 100% šťáva z pomeranče.

Stejně pohodově, jako vás naladil interiér, v ladění pokračují i jízdní vlastnosti. I přes svůj všestranný repertoár se GS350 cítí nejlépe, pokud s ním jedete v klidu, nicméně nová generace GS už rozhodně neumí jezdit rychle jen přímým směrem.

Pokud necháte 317 koní nadšeně naběhnout do zatáčky, můžete se spolehnout na obratnost na limitu přilnavosti, blízce připomínající aktuální BMW 5. Což pravda neznamená příval bůhvíjaké zábavy, ale uspokojí to. Pohon všech kol se na suchu neprojevuje jinak než snížením maximální rychlosti na 190 km/h, což nejspíš roztprčí všechny "Autobahn Sturm Führery", ale Lexus chce mít jistotu, že se tak nepřehřeje středový diferenciál. Na sněhu je cítit, že poměr 40/60 (vpředu/vzadu) umí GS změnit tak, aby pomohl vykroužit ten správný poloměr, který natočením kol ukážete, i když si v půlce zatáčky poručíte ještě utažení stopy. Ale Lexus se nesnažil vytvořit ultimátní drift mašín kombinovaný s luxusní pojízdnou kanceláří, jen uspokojil požadavky moderních zákazníků, kteří se o své pohodlí se zadokolkou na sněhu bojí.

Další porci klidu a pohody přináší 3,5litrový šestiválec pod kapotou. Většinu času se jen líně převaluje těsně nad volnoběhem. Převodovka v tu chvíli poněkud postaru hojně využívá měniče točivého momentu. Díky tomu jde výkon přesně a jemně dávkovat, bohužel tedy za cenu vyšší, v praxi 13litrové kombinované spotřeby.

Přidejte plyn, měnič točivého momentu se uklidí stranou, motor se pevně chytí otáček, komfortně zatáhne ve středním pásmu a nechá výkon za doprovodu hrubého hlasu gradovat až k červenému poli. Klasický příklad ohroženého druhu povedených atmosférických motorů, které je uspokojující vytáčet k červenému poli. Navíc tenhle motor umí znít sametově jemně při běžné jízdě, i jadrně hrubě při vytáčení a automatických meziplynech u podřazování.

GS350 AWD je neobyčejně schopný, rychlý a obratný, ale nejlépe mu pořád jde uvolněná pohoda. Pokud dokážete ocenit smysl pro propracování každého detailu k dokonalosti, pokud dokážete ocenit uklidňující atmosféru při pohodové jízdě, jste u Lexusu správně. Pohodlný, vyrovnaný podvozek, tichý a sofistikovaný pohon, elegantně prostopášný interiér. Vše perfektně promyšlené a dotažené až k absurdní dokonalosti. Faktem však zůstává, že hybridní verze stojí po právu na vrcholu nabídky Lexusu a z modelů, které zastupují, dělají dokonalejší a výjimečnější auta – neslyšný elektropohyb vylepšuje kultivovanost, hybridní technika přináší větší technofetišistické uspokojení. Pokud tedy můžete postrádat pohon všech kol a nemáte averzi vůči čemukoliv, co šetří životní prostředí, jděte rovnou do GS450h. Pohodové cestování s ním bude ještě o kus upokojivější.

text: Matěj Slepička

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Lexus GS350 AWD F-Sport:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Základní cena vozu

1 554 000 Kč

Hmotnost

1 730 kg

Motor

vidlicový

Plnění motoru

atmosferické

Uložení motoru

vpředu podél

Počet válců

6

Počet ventilů

24

Palivo

benzin

Objem

3 456

Výkon

233 kW (317 koní) při 6 400 ot./min.

Výkon/hmotnost

183 koní/t

Točivý moment

378 Nm při 4 800 ot./min.

Zrychlení 0−100 

6,4 s

Max. rychlost  

190 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

automatická

Poháněná kola

pohon všech kol

Spotřeba kombinovaná

10,2 l/100 km

Spotřeba ve městě

- l/100 km

Spotřeba mimo město

- l/100 km

Objem palivové nádrže

66 l

Zavěšení přední nápravy

dvojitá příčná ramena

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

235/45 R18

Délka

4 850 mm

Šířka

1 840 mm

Výška

1 455 mm

Rozvor náprav

2 850 mm

Objem zavazadlového prostoru

530-556 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Zpracování a kvalita interiéru   – Omezená maximální rychlost   
+ Sametový a výkonný motor  
+ Promyšlenost do detailu  
+ Dynamické schopnosti podvozku  

 

 

Lexus GS350 AWD

3,5 V6 (317 koní)  

Audi A6 Quattro

3,0 FSI (310 koní)

BMW 535i xDrive

3,0 TwinPower (306 koní)

Mercedes-Benz E350 4Matic

3,0 V6 (306 koní) 

0-100 6,4 s

190 km/h

10,2 l/100km

0-100 - s

250 km/h

8,2 l/100km

0-100 5,8 s

250 km/h

8,1 l/100km

0-100 6,6 s

250 km/h

7,4 l/100km

cena: 1 709 000 Kč

cena: 1 449 900

cena: 1 442 500

cena: 1 393 920 Kč

Galerie

Komentáře