foto Driversweb.cz

Ford S-MAX

Datum článku: 12.7.2010 | Autor textu: Matěj Slepička

Tento vůz se v testech často označuje za nejsportovnější MPV. Zajímá vás, jaký to pro vás bude šok, až budete muset z rodinných důvodů prodat svůj hothatch a pořídit si rodinný vůz?

Focus STmá samozřejmě lepší jízdní vlastnosti, ale pokud do něj naložíte pět lidí, dva kočárky a zavazadla na týdenní dovolenou, bude jezdit s podobnou dynamikou.

Ale pojďme se nejdříve detailně podívat na to, o jaký vůz se vlastně jedná. Připraven pro nás byl Ford S-Max v sedmimístném provedení ve výbavě Trend. S-Max byl uveden do provozu v roce 2008, tedy ještě před faceliftem. Motor v tomto případě zastupuje jednotka 2,0 TDCI, která je v nabídce nejúspornější variantou. Má výkon 140 koní a využívá systému vstřikování Common Rail. Motor 2,5T nás lákal, ale předpokládáme, že by se svou spotřebou v autě tohoto typu postrádal smysl. 

Sedám tedy za volant a vyrážím do Prahy. Motor je příkladně tichý, naftový projev je slyšet jen vzdáleně. Přivítala mě také příjemná spojka a asistence v podobě přidání plynu na rozjezdu. Převodovka má výborné odstupňování. Navíc je rychlá, přesná a změna převodů působí robustně. Poklidná jízda v S-Maxu je velice příjemná a pro většinu situací stačilo motor nechat převalovat v rozmezí 1 200–1 800 ot./min. Svižnější jízdu, dejme tomu okolo 2 000 ot./min (kde vrcholí točivý moment 320 Nm), někdy i otravným způsobem komplikovala prodleva turba. Ve vyšších otáčkách se prodleva významně ztrácí, ovšem spotřeba roste. 

V redakci jsme se na S-Maxe všichni seběhli a detailně ho prolézali. Musím říct, že exteriér se mi na danou kategorii velmi líbí a design karoserie elegantně maskuje velikost vozu. Celkově působí auto trochu drsnějším dojmem, což nám imponuje. Shodujeme se na tom, že interiér má také krásný design, bohužel u něj nadšení končí. Například když sedím v Audi, nemůžu se zbavit dojmu, že hraji jakousi hru na sportovní jízdu, ale jakmile usednu do S-Maxu, mám dojem, že jde spíše o hru na pěkný a luxusní interiér.Kvalita plastů a přihrádek je velmi různorodá. Ve většině případů jde o tvrdé plasty, tlačítka a přihrádky, které působí levně. Výjimkou je vrchní část palubní desky z měkčeného materiálu a volant, vůči kterému nemáme jedinou výhradu. Vzpomínám na doby, kdy jsem vlastnil Fordy přibližně z roku 2000 a k mému překvapení je v S-Maxu kvalita tlačítek a přihrádek horší. Situaci zachraňují sedadla, která jsou pohodlná a nabízejí dobrou oporu v zatáčkách. Pozice za volantem je podle očekávání vysoko, přesto velmi příjemná.

Do jaké míry se jedná o sportovní MPV, jsme se vydali zjistit na sraz sportovních Fordů. Objevujeme, že význam slova sportovní je nutné zúžit na rychlé změny směru, stabilitu v zatáčkách a při agresivním přístupu také občasnou ochotu utáhnout stopu. Ovšem zapomeňte na slovo sport a zjistíte, že jde o podvozek, který bravurně zvládá nerovnosti a přitom se chová velmi stabilně. Naladění odpružení je v tomto případě tak dobré, že ho řadím před úroveň většiny BMW. Jak jistě očekáváte, vpředu najdete zavěšení typu McPherson a vzadu víceprvkové zavěšení kol, jde o převzatou platformu z Mondea. Na srazu jsme se zúčastnili i soutěží. Parkování na přesnost bylo jednoduché díky velkým zpětným zrcátkům. Na slalomu S-Max působil nečekaně obratně a v každé chvíli stabilně. Na sprint na 400 m nám chyběl adekvátní soupeř, takže jsme jej vynechali.

  

Na tomto srazu sklidil S-Max úspěch především při cestě na společný oběd. Sedm míst k sezení bylo bezkonkurenčních. Zadní sedadla jsou ukryta v podlaze kufru a poměrně jednoduchým způsobem z nich uděláte použitelná pro častější cestování. Jednotlivá sedadla prostřední řady navíc můžete posouvat a sklápět tak, že jsou nakonec všichni spokojeni a mají dostatek prostoru. Když se nečekaně rozhodnete použít namísto kufru třetí řadu sedadel, musíte pochopitelně vyndat krycí roletku zavazadlového prostoru. Problém je ovšem v tom, že ji nemáte kam dát. Jediné místo, kam se téměř vejde, je v prostoru na nohy v prostřední řadě, ale roletka v tomto místě odírá plasty na dveřích.

Focení S-Maxe proběhlo společně s Nissanem GT-R, S-Max tady zároveň posloužil jako ideální asistenční vůz na techniku a vození lidí. Po focení GT-R přichází na řadu S-Max. Interiér je tak variabilní, že focení trvá opravdu dlouho. A konečně jdeme na jízdní fotky. Domlouváme se, že je potřeba fotky udělat trochu nevšedním způsobem a nejlepší by bylo poslat tenhle malý autobus do zatáčky bokem. Našli jsme vhodnou zatáčku s dostatečným množstvím štěrku a jdeme na to. Tahání za atypickou ručku je trochu zvláštní, ale jak je vidět, jde to taky. Maxík v jízdě smykem působí spíše jako Mondeo než Transit, a to mě těší. Při jednom z pokusů jsem zapomněl vypnout ESP, což mělo za následek okamžité zastavení auta a vyděšení všech přítomných.

Takže bude vás výměna hothatche za S-Max šokovat? Nadobro zapomeňme, že jde o sportovní MPV. Jde o MPV, u kterého byl kladen největší důraz na jízdní vlastnosti z dané třídy. I přes všechny snahy podvozek nedosahuje a je jasné, že ani nemůže dosahovat kvalit Mondea. Proto je na zváženou, jestli opravdu takhle velký vůz potřebujete. Co se týká výběru motorů, nejvíce sázím na 2,2 TDCI, který ještě v budoucnu prověříme v testu. Navíc nyní, v rámci faceliftu Mondea, prochází modernizací a posiluje na úctyhodných 200 koní. Ke konkrétnímu vozu bych chtěl dodat, že i po najetých 39 000 km nejevil žádné známky opotřebení a působil téměř jako nový vůz.

 

  Automobil k testu zapůjčila společnost AUTO IN s.r.o. - Referentskevozy.cz  

 

Zajímavé poznatky redaktorů:

Matěj:

Vcelku jde o velmi dobré auto. Ford se opět rozhodl investovat více do podvozku než do interiéru, a to oceňuji, ale v tomto případě to interiér odnesl více, než měl.

 

Honza:

Levné a pohodlné svezení. Navíc sveze až sedm lidí, což využijí především rodiny s pěti dětmi. Stal se z něj dobrý pomocník při focení. Pocit z pohodlné jízdy dost shazuje pomalý nástup turba. Palubní deska má hezký design, ale stále z ní čiší jakási plastovost. Až budu mít tři děti, psa a dvě babičky, tak o S-Max začnu přemýšlet.

Adam:

Velikým zklamáním pro mě byl interiér vozu. Kvalita zpracování a materiály byly mnohem horší, než jsem očekával. Motor měl sice dostatek výkonu, ale se znatelnou prodlevou turba, což bylo poněkud nepříjemné. Na druhou stranu nemohu odepřít chválu podvozku, který velikost a váhu vozu bravurně maskoval a ve výsledku se choval lépe než leckterý normální hatchback.

Johnik:

Líbilo se mi posuvné a sklopné řešení zadních sedadel. K jízdním vlastnostem nemám výtku, S-Max se choval podle očekávání, přestože proklamované Mondeo to není i díky vyššímu těžišti. Mrzí mě, že Ford u všech modelů upustil od logičtějšího a přehlednějšího přepínání dálkových a tlumených světel, které používal v devadesátých letech.

 

Technické parametry vozidla Ford S-max 2,0 TDCI:

Stav vozu / Rok výroby ojetý / 2008
Stav tachometru 39 000 Km
Cena vozu cca 490 000 Kč s DPH (možnost odečtu daně)
Hmotnost 1 605 kg
Motor řadový
Plnění motoru turbodmychadlo
Uložení motoru vpředu napříč
Počet válců 4
Počet ventilů 16
Palivo nafta
Objem 1 997
Výkon 103 kW (140 koní) při 4 000 ot./min
Výkon/hmotnost 87 koní/t
Točivý moment 320 Nm při 2 000 ot./min
Zrychlení 0−100  10,2 s
Max. rychlost   196 km/h
Počet rychlostí  6
Převodovka manuální
Poháněná kola přední
Diferenciál otevřený
Spotřeba kombinovaná 6,1 l/100 km
Spotřeba ve městě 7,0 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,1 l/100 km
Objem palivové nádrže 70 l
Zavěšení přední nápravy McPherson
Zavěšení zadní nápravy víceprvková náprava
Rozměr kol 6,5 x 16“
Rozměr pneumatik 215/50
Délka 4 768 mm
Šířka 1 884 mm
Výška 1 658 mm
Rozvor náprav 2 850 mm

Objem zavazadlového prostoru

3 řady/2 řady/1 řada sedadel
285/755-854/2000-2100

 

Výbava testovaného vozu:
ABS, ASR, ESP, 9x airbag, 2x isofix, posilovač řízení, automatická klimatizace, elektrická okna, vyhřívané čelní i zadní okno, tempomat, dálkové centrální zamykání, otáčkoměr, venkovní teploměr, nastavitelný volant, multifunkční volant, palubní počítač, CD rádio, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, litá kola, zadní stěrač, tónovaná skla, vyhřívaná zrcátka, mlhovky, imobilizér 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ příkladné jízdní vlastnosti pro danou kategorii - prodleva turbodmychadla
+ příkladná převodovka - podprůměrně zpracovaný interiér
+ nízká spotřeba paliva - Isofix pouze na krajních sedadlech prostřední řady
+ dostatečný výkon - ospalé reakce ESP na prokluz odlehčeného kola
+ variabilita interiéru  
+ komfort  
+ odhlučnění  

Galerie

Komentáře