foto Driversweb.cz

Aston Martin Cygnet na krámě

Datum článku: 19.11.2010 | Autor textu: Martin Jánský

Aston Martin představil produkční verzi své novinky. Regály jsou plné a před konzumy stojí fronty. Půjdete i vy rozbít prasátko s úsporami nebo zastavit dům do banky?

Je to již více než rok, kdy Aston Martin překvapil studií svého další modelu, který se ale poněkud odlišoval od dosavadní produkce. Cygnet je necelé čtyři metry dlouhé supermini, nový koncept luxusního městského vozu. Motor vpředu zůstává, ale pohon předních kol? Něco tady nehraje! Cygnet samozřejmě není ničím jiným než přestylizovanou verzí Toyoty iQ, ale to už jistě dávno víte. Jiná přední i zadní světla, velká kola, komicky obrovský gril přední masky. Dokonce má i průduchy na kapotě a na bocích. No považte! To aby se mocný čtyřválec 1,3 l o masivních 98 koních neutavil při poskakování v zácpách. A abyste se při vysedávání v již zmíněných zácpách cítili o chloupek lépe než prostý lid vůkol, máte k dispozici honosný interiér komplet v kůži a pár techno hračiček navíc.

Zatím žádné terno. Proč tu tedy vlastně je? Aston Martin přiznává, že fakticky slouží jen jako nástroj snížení emisí v rámci své výrobní řady modelů tak, aby bylo vyhověno regulím EU. Žádné bláboly o nových segmentech, o tržním potenciálu, o nových výzvách. Vlastně nás jejich upřímnost až překvapuje. Dr. Ulrich Bez, člověk, který za 10 let své vlády postavil Aston Martin na nohy a v předchozích zaměstnáních pomáhal přivést na svět Porsche 911 Turbo, Carreru RS 2,7, 993 a BMW Z1, už ze svých zkušeností ví, že s pomocí lží a výmluv by daleko nedošel. Místo toho raději mluví o závazku k inovaci a integritě s potřebou vyhovět požadavkům emisí a prostoru. Velmi diplomatické, velmi korektní.

Ale zůstává nepochopen, Cygnet je stále vnímán jako značně kontroverzní vůz s nádechem pokrytectví. Všichni výrobci supersportů musí zefektivňovat své výtvory, všichni snižují emise i spotřebu. Jenže jak? Snižováním hmotnosti, optimalizací pohonů i konstrukce. Ferrari připravilo projekt Millechili, konstruktérskou úlohu, jak snížit hmotnost konceptu supersportu budoucnosti na jednu tunu. Lamborghini si vypomohlo ke stejnému úspěchu užitím moderního materiálu užitého na karoserii i vnitřnosti studie Sesto Elemento. A Aston? „Aston Martin je společnost čestná a nedělající kompromisy,“ říká Bez. „Ať děláme cokoliv, děláme to pořádně. Pokud nám jde o výkon, pracujeme na výkonu. Naše sportovní auta nečeká downsizing.“ Načež Lamborghini představuje 6,5 litrový V12 pro nástupce Murcielaga, motor o výkonu 700 koní, se kterým, i díky snížení hmotnosti o 150 kg, bude mít nové Lambo o 20 % vyšší účinnost. Pardon, ale potřebuje tu někdo downsizing?

„Cygnet musí uspokojit požadavky na emise a prostornost. Je to auto bez kompromisů, stejně jako každý jiný Aston.“ Toyota iQ je skutečně dobře promyšleným mini, přináší celou řadu chytrých konstrukčních řešení, ze kterých bude Toyota příštích pár let těžit. Ale jako auto samo o sobě je sice sympaticky malé, jenže nepříliš praktické a dosti drahé. Jaký smysl má jeho přetvoření do ještě dražšího pseudoluxusního produktu? Už jste viděli milionářovu manželku stěžovat si, že se svým Lexusem 450h nemůže pořádně manévrovat ve městě? Že je její Cayenne Turbo moc velký a příliš žere? Nebo snad že X6 není dost šik a její kadeřnice ho pomlouvá? Aston plánuje vyrábět 4 000 Cygnetů ročně při ceně 30 000 liber (v přepočtu 870 000 Kč). Přinejlepším ambiciózní. Poptávka ale jistě stoupne, až se v bulváru objeví fotka opilé Paris Hilton padající ze dveří růžového Cygnetu s oranžovým interiérem. Tak honem, cvakněte si z lahve vodky, nazpívejte unylou popíkovou odrhovačku, vydělejte na ní majlant a utíkejte si Cygneta koupit, třeba bude nakonec opravdu cool. My si zatím budeme lámat hlavu, proč si místo iQ nevybrali raději Priuse, který by dával v tomhle na hlavu postaveném pokryteckém světě „zelených“ celebrit přeci jen více smyslu. Pane Bezi, znovu a lépe!

Galerie

Komentáře