Datum článku: 17.12.2013 | Autor textu: Martin Jánský
Golf s turbodieselem je prověřená kombinace. Jak se ale osvědčí pohon všech kol na mokrých a zablácených silničkách?
Podzim je tady. Kouzelně barevné listí na stromech i šustící pod nohama, zlatavými paprsky pozdního slunce zalitá krajina, pavoučci plující vzduchem na svých pavučinkách za novými dobrodružstvími a véčka letek stěhovavých kachen křižujících oblohu na cestě za teplem. Působí to jako idyla z obrázků Josefa Lady, akorát se už nepečou brambory a děti neprohánějí po návsi káču. Ale celý podzim není ani zdaleka tak poetický a rozněžněný, většinou spíš smutný a zamračený. Představte si ocelově šedou oblohu, časté mlhy a mrholení, lijáky a první mrazíky, silnice mokré a kluzké, oslizlé nebo rovnou namrzlé. Pokradmu se blíží syrová a nevděčná zima. Motoristu v takové chvíli (snad o chlup dříve, než když letí bokem přes pangejt do pole) prostě musí napadnout: Nepotřebuji přeci jen čtyřkolku…?
A protože nový Golf je odpovědí prakticky na jakoukoliv otázku, je v nabídce i verze 4Motion. K předním kolům se v případě potřeby připojí přes mezinápravovou spojku Haldex i kola zadní a nedostatek trakce už nikdy nebude problém. Pozor, ne přilnavosti, jak si mnozí neohrožení střelci v SUV myslí, ale i tak tuhle porci jistoty navíc v náročnějších podmínkách vždycky oceníte – vyjeté koleje plné vody, vytahané bláto od jezeďáků, vlhké spadané listí. Nebo třeba když vyrazíte na houby a pak se musíte vyhrabat z podmáčené louky nebo bahnité lesní cesty.
Škarohlídi by však mohli namítnout, že mimo extrémní situace, kdy je lepší zůstat raději zalezlý doma v teple (čili od začátku prosince do začátku dubna), není nedostatek trakce u obyčejného turbodieselového hatchbacku s předním pohonem zrovna velký problém. Stačí mít rozum, číst silnici a zacházet s plynem jemněji než v režimu on/off. Ale 4Motion umí ještě jeden trik – přináší vyváženost.
Nový Haldex nečeká na prokluz a jedná proaktivně, čili připojuje zadní kola třeba v utažených zatáčkách, aby zůstal neutrální na výjezdu. Skvěle to funguje, takže i když hodíte Golfa do zatáčky rychleji, než by bylo vhodné, stačí přišlápnout plyn a vystřelit na další rovinku bez náznaku nedotáčivosti. Systém je kvůli kratšímu rozvoru naladěn konzervativněji, takže nemusíte za apexem lovit kontra jako v Passatu, abyste udrželi zadek ve stopě, ale funguje to moc hezky. Už žádná nedotáčivost, jen porce ovladatelnosti navíc. Co bychom proti tomu mohli namítat?
Evolucí prošel i dvoulitrový turbodiesel. TDI je už tak trochu klišé, ale když se pozorně soustředíte, zjistíte, že každá generace, a dokonce i instalace v jednotlivých modelech je jiná. Buď jste si mohli vybrat mezi náhlými (a krátkými) erupcemi síly a častým řazením, nebo točivějším charaktere bez dostatku potřebného zátahu. Nikdy ne obojí. Až tady v Golfu působí 150koňové 2,0 TDI skutečně kompletně – ochotně se točí a táhne až k červenému poli, když potřebujete předjíždět, a přitom má dost krouťáku hned dole, abyste mohli řadit brzy pro nízkou spotřebu (průměr kolem pěti litrů není žádný problém) a stejně nebýt brzdou provozu. Skutečně dospělý diesel, za který se VW nemusí stydět. I kultivovanost je zase o něco dál – pod plynem stále zaslechnete vzdálené rachtání, ale při stabilní rychlosti o něm ani nevíte.
Připočtěte si k tomu skvěle nastavený podvozek a dobře odladěné a rozmístěné ovládací prvky a máte před sebou uspokojivý řidičský zážitek. Pohodlně nastavené šasi má dost jistoty v zatáčce, řízení je přesné a přirozeně vyvážené, řadička je rychlá a zaručeně s ní neminete jediný kvalt. Trochu uměle drhne, aby přidala chybějící mechanický pocit, ale to je prostě dlouhodobý charakter wolfsburských šaltpák. Jedna věc chybí k dokonalosti – přeposilované brzdy a utopený pedál plynu znamená, že meziplyny jdou vykouzlit jen při opravdu ostrém brzdění, jinak špička boty prostě na správné místo nedosáhne. Jasně, nutně je nepotřebujete, ale nadšenému řidiči mohou scházet. I tak v dojmech za volantem vymaže z mapy polovičatou i30, spráská Focus a moc nezaostává ani za jedničkovým BMW, což je pro VW skvělý úspěch.
Tahle technická vyváženost perfektně podtrhuje charakter sedmičkového Golfu. Mnohé Volkswageny působí uvnitř naprosto neosobně, ale Golf je jiný. Sednete do něj a dýchne na vás podobný duch inženýrské komplexnosti jako v BMW. Akorát kde se v jedničce musíte spokojit s tvrdými plasty, chudou výbavou, těsným kokpitem a nepříjemnou cenovkou, máte v Golfu dost pohodlí i prostoru, pocit kvality a radost z toho, že vás u dealera neokradli. To neznamená, že by Golf byl kdovíjak levný. Slušné základní ceny můžete v německém stylu velmi snadno vyšroubovat prostopášností výběru příplatků, ale každá koruna, kterou do Golfu vrazíte, se vám bohatě vrátí při každodenním ježdění, kdy vám bude Golf spolehlivým parťákem. V rámci třídy nemá jako čtyřkolka fakticky konkurenci, protože nikdo z ostatních mainstreamových výrobců svůj rodinný hatchback s pohonem všech kol nenabízí, ale i kdyby, stejně byste nenašli lepší auto než je Golf. Je prostě bezkonkurenční.
foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion Highline:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2013 |
Základní cena vozu |
|
Hmotnost |
1 449 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
nafta |
Objem |
1 968 cm3 |
Výkon |
110 kW (150 koní) při 3 500 - 4 000 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
103 koní/t |
Točivý moment |
320 Nm při 1 750 - 3 000 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
8,6 s |
Max. rychlost |
211 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
4,7 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
5,7 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Zavěšení přední nápravy |
vzpěry MacPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
nezávislé zavěšení |
Rozměr pneumatik |
205/55 R16 |
Délka |
4 255 mm |
Šířka |
1 799 mm |
Výška |
1 452 mm |
Rozvor náprav |
2 637 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
343 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Neprůstřelná kvalita | – 4Motion jen v nejvyšší výbavě a v manuálu |
+ Skvělé jízdní vlastnosti | – Přetáčivost nemá v repertoáru |
+ Prostor a pohodlí | |
+ Jistota čtyřkolky |
2,0 TDI (150 koní) |
BMW 118d xDrive 2,0 diesel (143 koní) |
Audi A3 Sportback quattro 2,0 TDI (150 koní) |
Škoda Yeti 4x4 2,0 TDI (140 koní) |
0-100 8,6 s 211 km/h 4,7 l/100km |
0-100 8,9 s 212 km/h 4,6 l/100km |
0-100 8,5 s 216 km/h 4,7 l/100km |
0-100 9,9 s 190 km/h 6,1 l/100km |
|
|
|
|
cena: 604 900 Kč |
cena: 762 500 Kč |
cena: 750 900 Kč |
cena: 614 900 Kč |