Datum článku: 7.12.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Jestli je Passat nudným černým pracovním oblekem, Arteon je vedle něj modrým elegantním oblekem do společnosti. Co takhle se pořádně oháknout?
Pořádně si ho prohlédněte – výrazná maska, široké boky, nízká linie střechy a elegantní záď, k tomu bezrámová okna, propracovaný design LED světel a kola perfektně vyplňující podběhy. Marně tápu v paměti a snažím se vylovit, kdy naposledy postavil Volkswagen takhle nepřehlédnutelně a pohledné auto. I přes bohatou historii jich nemá na kontě mnoho: první brouk, Karmann Ghia, první Golf (protože byl první), Scirocco staré i nové a pochopitelně Passat CC.
Nenechte se totiž zmýlit novým jménem, Arteon je přímým pokračovatelem CC jakožto stylovější verze konfekčního Passatu, tentokrát už jeho osmé generace – Arteon je jeho delším (+95 mm), širším (+39 mm), nižším (-6 mm) a pohlednějším bráchou. Nejvíc z jeho většího půdorysu profituje místo na zadních sedačkách, kde se může unavený manažer na svých náročných obchodních cestách pohodlně rozvalit. Kufr má oproti Passatu o 23 litrů menší, ale protože je záď Arteonu koncipovaná jako liftback (překvapivě), přístup k němu nabízí daleko lepší.
V kabině už designéři tolik prostoru pro vlastní kreativitu nedostali – Arteon má vlastně prakticky totožný kokpit jako Passat B8. To je z estetického pohledu škoda, na druhou stranu je kabina výchozího Passatu natolik kvalitní a ergonomická, že se Arteon nemá za co stydět.
Arteon je samozřejmě také našlapaný nejmodernějšími technologiemi – digitální palubka, head-up displej, 9,2“ dotykový infotainment s online službami, bezdrátové dobíjení telefonu, 700wattové hi-fi Dynaudio s 12 reproduktory, adaptivní LED světla nebo masážní sedačky. A k tomu nálož jízdních asistentů v té nejnovější verzi: parkovací asistent, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu a asistent pro jízdu v koloně. Ve vlajkové lodi nesmí nic chybět.
Proto má pochopitelně taky adaptivní podvozek, který funguje opravdu skvěle – ve sportovním režimu je příjemně přituhlý, v komfortním houpavě pohodlný. Ten druhý budete používat zaručeně nejčastěji, protože cestovní talent má Arteon naprosto nezpochybnitelný. Silný a kultivovaný diesel, hladce řadící převodovka s dlouhými kvalty a skvělé odhlučnění z něj dělají uklidňujícího maratonského běžce.
O jeho talentu tedy není sporu, o jeho smyslu se však pochybovat dá – VW chce totiž s Arteonem jít po krku prémiovější konkurenci (4 GT, A5 Sportback nebo řada C). A na to upřímně nemá, chybí mu totiž větší punc výjimečnosti a té hluboce zakořeněné kvality, kterou cítíte od nadřazených konkurentů. Arteon je v jádru pořád jen Passat. Ale to není úplně špatně. Jako elegantnější, atraktivnější verze Passatu funguje skvěle a ty, které už Passat nudí a můžou si dopřát něco lepšího, určitě nezklame.
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Nádherně elegantní design | – ...na prémiovou konkurenci však přeci jen nemá |
+ Nejmodernějších technologické vychytávky | – Vrcholné verze stojí ranec |
+ Příjemně jezdí, slušně se řídí | |
+ Perfektní dálkový běžec | |
+ Jako "lepší Passat" funguje skvěle... |
Technické parametry vozidla Volkswagen Arteon 2,0 iTDI DSG 4Motion:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, bi-turbo diesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 968 cm3 |
Výkon |
176 kW (240 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment |
500 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min. |
Hmotnost |
1 828 kg |
Výkon/hmotnost |
131 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
6,5 s |
Max. rychlost |
245 km/h |
Převodovka |
automatická dvouspojková, 7 rychlostí |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
5,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
66 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
multi-link |
Rozměr pneumatik |
245/35 R20 |
Délka |
4 862 mm |
Šířka |
1 871 mm |
Výška |
1 450 mm |
Rozvor náprav |
2 837 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
563 l |