foto Driversweb.cz

Honda Jazz 1,3 i-VTEC – hlavně v klidu

Datum článku: 21.9.2016 | Autor textu: Martin Jánský

Nová generace velkého malého auta je ještě prostornější, promyšlenější a dotaženější než kdy dřív. Co dalšího dokáže nabídnout?

Až budu starej dědek, odstěhuju se někam na vesnici, daleko od městského shonu, ale pořád s dostatkem sousedů, které bych mohl pozorovat a pomlouvat. Přečtu si všechny knížky, na které jsem do té doby neměl čas, uspořádám si svou sbírku žárovek a pořídím si psa a budu s ním chodit na ryby, protože už stejně nebudu mít nic zajímavějšího, co bych mohl dělat. A koupím si Hondu Jazz, která mě spolehlivě a bezpečně odveze až do hrobu.

Není náhodou, že Hondy mají v oblibě lidé důchodového věku, jsou přeci tak pohodlné, nenáročné a jednoduché, žádná pojízdná Rubikova kostka, která by vám zamotala už tak dost popletenou hlavu. Uživatelskost Hond je skutečně ukázková – naskočíte a hned můžete jet, žádné dlouhé seznamování a sžívání, žádné nepříjemné přizpůsobování člověka stroji. Geniální.

Ještě geniálnější je samotná koncepce Jazzu – na půdorysu malého městského auta nabízí vnitřní prostor a variabilitu kompaktního MPV. Vpředu se nesedí stísněně a na zadní sedačky se pohodlně usadí i dospělák, k tomu máte parádních 354 litrů zavazadelníku, které můžete díky chytrým zadním sedačkám sklopením opěráků snadno rozšířit až na 960 litrů nebo zvednutím sedáků udělat prostor vzadu třeba pro palmičku nebo bernardýna (jinak totiž nevím, k čemu je to dobré).

Kromě prostornosti je perfektní i ergonomie interiéru. Operaci se sedačkami zvládnete vy i bernardýn levou zadní, sedíte pohodlně, na palubce je všechno krásně na dosah, infotainment je srozumitelný a řízení je hračka – všechny ovládací prvky jsou správně rozložené a vyvážené, nic vás tu neobtěžuje ani neirituje. K Hondě by měli povinně vyrazit na stáž všichni ergonomové z Francie…

 

No a vlastně i podvozkoví inženýři, protože i přes svou jednoduchost má Jazz příjemně pohodlný, a přitom stabilní a bezpečně se chovající šasi – plato vajec za zadním oknem dovezete spolehlivě vždycky v pořádku. Jazz s přehledem zvládá drsnou městkou dlažbu i zákeřné okreskové výmoly, nemá problém ani s rychlými dálničními oblouky nebo ostrými okreskovými zatáčkami. A už vůbec ho nerozhodí těsné městské uličky, protože obratnost, manévrovatelnost a výhled ven jsou naprosto ukázkové.

Nijak nevadí, že si nemůžete vybrat jiný motor než 102koňovou atmosférickou benzinovou třináctistovku – má totiž sametově jemný chod, hladce se vytáčí, aniž by u toho zněla utrápeně, a vystačí si s pouhými pěti litry na sto. Pokud nejste naprostí lenoši, kteří mají i na chytání pečených holubů své lidi, CVT automat (za 35 tisíc) klidně nechte plavat, na manuálu není nic špatného.

Ten se dokonce chlubí šesti rychlostmi, což na papíře vypadá jako velká výhoda, jenže jsou poskládané natěsno za sebou, takže v reálu na dálnici stejně točíte přes 3500 otáček (podobně jako u pětikvaltu), jen častěji řadíte. Dlouhé kvalty bohužel také dokonale zabíjejí potenciál motoru a tím i veškerou zábavu – než se na dvojku prokoušete otáčkoměrem až k omezovači, přejde vás dávno na trojku a jakékoliv další jančení chuť. To však v tomto případě může být i výhoda – až půjčíte svého Jazze vnoučeti, rozhodně se nenechá unést a neomotá ho kolem stromu.

Jazz je vážně skvělé a promyšlené malé auto, ale spíš než zábavou za volantem dokáže okouzlit dokonalou funkčností a bezchybnou spolehlivostí. Je to automobilový ekvivalent hodinového strojku od Casia, kterým sice nenadchnete hodinkové fajnšmekry, ale který se nikdy nezpozdí a vydrží vám na zápěstí celé roky. Je to auto, která vás za všech okolností bezpečně a pohodlně odveze kamkoliv. Pak ani nevadí, že vás po cestě ani jednou nerozesměje.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Honda Jazz 1,3 i-VTEC:

Základní cena vozu

364 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 318 cm3

Výkon

75 kW (102 koní) při 6 000 ot./min.

Točivý moment

123 Nm při 5 000 ot./min.

Hmotnost

1 138 kg

Výkon/hmotnost

89 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

11,2 s

Max. rychlost  

190 km/h

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

6,1 l/100 km

Spotřeba mimo město 

4,3 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

5,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

40 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena se zkrutnou příčkou  

Rozměr pneumatik

185/60 R15

Délka

3 995 mm

Šířka

1 694 mm

Výška

1 525 mm

Rozvor náprav

2 530 mm

Objem zavazadlového prostoru 

354 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Prostornost a variabilita – Moc zábavy si s ním neužijete  
+ Pohodlná a klidná jízda   – Nevyjde úplně lacino
+ Nenáročnost  
+ Uživatelská přátelskost  

 

Honda Jazz

1,3 i-VTEC (102 koní)

Ford B-Max

1,0 EcoBoost (100 koní)

Škoda Fabia Combi

1,2 TSI (90 koní)

VW Polo

1,2 TSI (90 koní)

0-100 11,2 s

5,0 l/100km

kufr: 354 l

0-100 13,2 s

5,1 l/100km

kufr: 318 l

0-100 11,0 s

4,7 l/100km

kufr: 530 l

0-100 10,8 s

4,7 l/100km

kufr: 280 l

cena: 364 900 Kč

cena: 359 990 Kč

cena: 283 900 Kč

cena: 351 900 Kč

Galerie

Komentáře