foto Driversweb.cz

VW New Beetle – kterak nový Herbie zase minul cíl

Datum článku: 26.4.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Tematické broučí video, zářivá mediální prezentace plná laserových efektů, výkřiky typu „zcela nový model“ a „pokračování ikony“. Takové bylo pompézní představení New Beetlu v Šanghaji. Ambice Volkswagenu přeci nikdy nechyběly. Jaký je ale výsledek?

Pokusím se vytěsnit z hlavy zmínky o Hitlerově daru prostému a pracovitému německému lidu (měl tou dobou skutečně plné ruce práce se stavbou dálnic, vojenských letadel a tanků) a paradoxní pozdější oblibu Beetlu u hippie generace prosazující mír. Žádné odkazy na Ferdinanda Porscheho a jeho skvostnou 356 a nepřehlédnutelnou paralelu s 911. Ani nemuknu o 65 letech historie a 21 milionech prodaných kusů. Ne, nebudu vzpomínat. Řeč bude o novém New Beetlu, o tom, co s ním Volkswagen zamýšlel a jak to nakonec dopadlo.

 

Když na pódiu z Brouka spadla plachta, první, co všechny nejspíš napadlo, bylo slovo facelift. Nové nárazníky, nová světla s LED denního svícení, nový interiér a dost. Jo, a nakřáplá střecha, jako by jim při převozu auto spadlo z náklaďáku. Nový model? Nenechte se vysmát, jen další „úsporný“ facelift, jak je u VW poslední dobou zvykem.

 

Jenže ona to není tak docela pravda, Beetle prošel řadou designových úprav, které však nezkušené oko těžko postřehne. Mark Lichte, šéf designu exteriérů u VW, takto popsal detaily redaktorovi britského Autocaru: „Nejdřív se podívejte na profil nového auta,“ řekl, „to je můj oblíbený úhel. Všimněte si, jak obrys posunuje kabinu víc dozadu než u New Beetlu z roku 1998, jak jsou A sloupky víc narovnané a vizuální centrum celé hmoty se posunulo směrem k vytaženým zadním blatníkům. Miloval jsem minulý Beetle pro jeho elegantní symetrii, ale pro mě je tenhle nový daleko věrnější podobou původního Brouka.“

„Dále si všimněte postoje. Podvozek Beetlu je shodný s Golfem, ale větší blatníky a nižší linie střechy dělají auto menším. A kompaktnost je pro Brouka také velmi důležitá. Teď se zaměřte na jemné detaily,“ pokračoval Lichte. „Jak se mění úhel zadních blatníků, jak plynou vzad, malé převisy a dlouhý rozvor, nové konvexní zaoblení zadního okna a zádi. Nové auto má pravý ‚zadek Brouka‘, pokud se podíváte pozorně.“

 

„Nejjednodušší cestou, jak rázně přimět nové auto vypadat jinak, by bylo změnit jeho ‚tvář‘, radikálně změnit přední světla a masku chladiče. Byla nám ponechána volná ruka, ale já jsem stále myslel na to, co se stalo, když Porsche představilo 996 – generaci 911 s těmi příšernými světly připomínajícími ‚smažená vejce‘. Bylo to velké riziko. Nakonec tuto chybu napravili s 997, která se vrátila k původním kulatým světlometům a ukázala světu, že si neměli zahrávat. Protože byste si nikdy neměli zahrávat, pokud jde o redesign ikony.“

 

Zasvěcený komentář Marka Lichteho zní rozumně a je plný té správné designérské mluvy, když se rozplývá nad detaily, které běžný zákazník neuvidí, ale umělec se dojme snad i k slzám radosti nad vší tou krásou. Ale to je právě ono, protože, pokud jsem si správně všiml, v žádném showroomu nesedí v rohu u stolku designér v černém roláku, nemaluje si do skicáře a nepopíjí kávu, a nechopí se každého nového potenciálního zákazníka a hodinu mu nevypráví o nuancích změny úhlů sklonu zadních blatníků a o tom, jak skvěle vypadají v pozdně podzimním ranním slunci. Ne, běžný zákazník otevře časopis, podívá se na fotky a… řekne si, že ten facelift pořádně odflákli.

To možná staví práci designérů do nevděčné pozice, nicméně faktem prostě je, že málokdo má umělecký jemnocit a pro většinu lidí rozhodují velké věci, nikoli drobné detaily, na které je nutné upozornit. A když si v tiskové zprávě VW přečtu, že se s novým modelem snažili více oslovit mužskou část populace, tak musím konstatovat, že naprosto neuspěli. Plošší střecha zjevně inspirovaná seříznutými střechami hot rodů ze třicátých let je sice dobrý základ, ale u Beetlu zůstali v půli cesty a výsledek není ani dost agresivní, ani příliš elegantní. Nemluvě o zbytku auta, který i přes všechny jemné a citlivé úpravy týmu Marka Lichteho zůstává na první a nejdůležitější pohled týmž autem, jímž byl při svém zrození v roce 1998. Holčičím autem, vyměklou a nepovedenou napodobeninou legendy.

 

Jedinou polehčující okolností může být, že New Beetle přišel na samém začátku retro boomu a až Mini Cooper a Fiat 500 o pár let později ukázali, jak správně oživit legendu. Stejně tak daleko zajímavější Ford Mustang, Dodge Challenger a Chevrolet Camaro. VW se snaží zachránit dojem efektnějšími prahy, zadním křídlem a R paketem s foukaným dvoulitrem pod kapotou s 270 koňmi, ale nečekám, že zaznamená větší úspěch. Možná mezi pár rozhazovačnými pozéry, ale určitě ne mezi nadšenými řidiči. Spíš se zařadí mezi zapomenuté rarity, co se na trhu raději neměly ani objevit. Stejně jako New Beetle jako takový.

Galerie

Komentáře