foto Driversweb.cz

Pařížský autosalon, část druhá

Datum článku: 7.10.2010 | Autor textu: Adam Špaček

Pařížský autosalon je v polovině a většina vozů již byla odhalena, podívejme se tedy na některé další zajímavosti.

Audi

Audi si pro Paříž připravilo velmi zajímavé modely. Byla představena nejsilnější verze Audi A1 1,4 TFSI. Ta se původně měla jmenovat S1, ale vzhledem k náhonu pouze přední nápravy se vedení rozhodlo označení S1 nepoužít. Pod kapotou nalezneme stejný základ jako u Pola GTI, tedy známý agregát 1,4 TFSI v kombinaci s elektronickým diferenciálem. Oproti Polu GTI ovšem A1 posílila na 182 koní. A1 využívá dvojspojkovou sedmistupňovou převodovku S-tronic a zrychlí z 0–100 km/h za 6,9 vteřiny.

Dále byl k vidění e-tron Spyder, což je otevřená verze již dříve představeného elektrického konceptu e-tron. Na rozdíl od něj je však e-tron Spyder dieselový hybrid. Zadní kola jsou poháněna dvojitě přeplňovaným dieselem a přední dvěma elektromotory. Design vozu by měl napovídat o vzhledu příštích sportovních vozů Audi, ale dle mého názoru se žádné překvapení nekoná.

O veliký rozruch se postaral koncept Audi Quattro. Ten byl připraven k třicátému výročí legendárního Audi Quattro. Je založen na zkrácené platformě RS5, což přibližuje proporce původnímu vozu. Jedná se o kupé poháněné dvojitě přeplňovaným pětiválcem známým z Audi TT RS. Ten podává výkon 408 koní, takže v kombinaci s plnohodnotným pohonem všech kol a šestistupňovým manuálem umožňuje zrychlení 0–100 km/h za supersportovních 3,9 vteřiny. Pokud se vůz dostane do výroby, bude pravděpodobně prodáváno 30–35 000 kusů za vyšší cenu, aby se zaplatil jeho vývoj.

V neposlední řadě pak byla k vidění poprvé naživo nová A7.

Bentley

Na stánku Bentley byl k vidění nový Continental GT.

BMW

BMW představilo krom produkční verze nové X3 také „koncept“ nové řady 6.

Citroёn

Vzhledem k tomu, že je Francie domovem automobilky Citroёn, nemohl si dovolit zklamat návštěvníky. A také nezklamal. K vidění byla nová C4, která technicky vychází z předchozí generace. Za zmínku stojí velká možnost individualizace interiéru pomocí podsvícení a využití systému e-Hdi. Ten spočívá v kombinaci malého dieselu a elektromotoru.

Dále se představila DS4, která technicky vychází z C4, ale je menší, vyšší a má panoramatickou střechu. To by mělo zajistit posaz s dobrým přehledem. Sportovnější design má za ambice pokračovat v úspěchu DS3 a bude možné ho podpořit mimo jiné i benzinovým motorem THP200 o výkonu 197 koní. V nabídce bude samozřejmě i hybridní provedení. Cena by měla být vyšší než u klasické C4, ale za svoje peníze dostanou zákazníci ještě zajímavější vůz.

Oficiálního představení se dočkala krom Citroenu DS3 Racing také závodní verze DS3 WRC. Ta bude soutěžit v šampionátu WRC 2011. Dle nových regulací využívá přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru, který má mít výkon někde kolem 300 koní. Za volantem nového vozu uvidíme Sebastiena Loeba a Sebastiena Ogiera. Loeb také naznačil, že by se mohlo jednat o jeho poslední sezonu. No uvidíme.

Jako perličku potom Citroёn představil koncept Lacoste. Jedná se o malou bugynu bez dveří, u které lze zasunout čelní sklo. Bugyna nemá žádný kufr, místo toho lze zadní sedadla odsunout tak, aby vytvořila prostor pro zavazadla. Poháněna je tříválcovým motorem. Ačkoliv se jedná o velmi extravagantní model, automobilka tvrdí, že by se mohla do tří let dostat do výroby. Pravděpodobně se však dočkáme pouze využití některých stylistických prvků u sériových modelů.

Furtive

Furtive-eGT je model vyvinutý francouzským závodním týmem Exagon Engineering. Jedná se o atraktivní kupé 2+2. Na vývoji se podílely společnosti jako Siemens Corporate Technology, Saft a Michelin. Vůz je poháněn dvojicí elektrických motorů, z nichž má každý výkon 168 koní. Z 0–100 km/h se tak prý eGT dostane za 3,5 vteřiny a zastaví se na 250 km/h. Dojezd je 400 km na elektrickou energii, ovšem je možné ho prodloužit chodem malého benzinového generátoru. Automobil by se měl dostat na trh do konce roku 2012.

Ferrari

Ferrari se na autosalonu blýsklo modelem SA Aperta. SA Aperta byla navržena jako pocta designérské firmě Pininfarina slavící 80. výročí. SA proto znamená Sergio a Andrea Pininfarina. Jedná se o otevřenou verzi Ferrari 599, která na rozdíl od 575M Superamerica využívá plátěnou střechu. Ta dle slov automobilky má sloužit pouze v případě opravdu špatného počasí. Celkově je SA Aperta snížena, má nižší čelní sklo a je poháněna motorem o výkonu 661 koní. Oproti standardní verzi 599 prý auto nijak neztěžklo a přitom zůstala zachovaná tuhost kupé. Bude vyrobeno 80 kusů za cenu více než 400 000 eur a všechny kusy byly vyprodané ještě před oficiálním představením.

Ford

Na stánku Fordu byla k vidění nová generace Focusu včetně varianty Focusu ST, která budí svým rozporuplným designem smíšené pocity. Velmi zajímavá je také nová Fiesta WRC, která nahradí stávající Focus. Nutno dodat, že její design je mnohem líbivější než u Focusu ST. Poháněna je silně upraveným motorem ecoboost. Za volantem uvidíme Finy Mikko Hirvonena a Jari-Matti Latvalu.

Hyundai

Hyundai představil pouze produkční vozy, a to sice ix20 a i10, nejvíce pozornosti si ovšem vyžádal model i20 Sport. Ten byl připraven společností Brabus a měl by se začít v omezené sérii prodávat v první polovině roku 2011. Detaily ohledně motorizace a převodovky zatím nebyly zveřejněny.

Jaguar

Jaguar se postaral o pozdvižení svým supersportem C-X75. Jedná se prý o připomenutí 75leté historie značky a zároveň náhledem na technologie budoucnosti. V C-X75 byste marně hledali spalovací motor. O pohon se starají 4 elektromotory, každý o výkonu 195 koní. Celkově tedy 780 koní a neuvěřitelné množství točivého momentu. Z 0–100 km/h se supersport dostane za 3,4 vteřiny, na 160 km/h za 5,5 vteřiny a 300 km/h zdolá za 15,7 vteřiny. To už konkuruje Buggati Veyron. Co ovšem dělá auto unikátním, je využití turbínových motorů jako generátorů elektrické energie. Každá z turbín produkuje 188 koní v 80 000 ot./min. Turbíny pak buď doplňují baterie, nebo je naopak dobíjí a dokážou prodloužit dojezd až na 900 km. Výhodou turbín je jejich relativně malá velikost, a proto si mohli designéři dovolit upravit vzhled vozu dle svého. Teoreticky lze také pomocí usměrnění horkých plynů z turbíny zvýšit přítlak vozu.

Lamborghini

Lamborghini lákalo fanoušky obrázky detailů neznámého vozu již před Paříží. Spekulace představení nástupce Murcielaga, ba dokonce čtyřmístného sedanu, se ovšem nepotvrdily. Detaily patřily konceptu Sesto Elemento. Jméno je odvozeno od pořadového čísla uhlíku v periodické soustavě prvků, a to vzhledem k představení nového uhlíkového materiálu – „kovaného karbonu“. Ten byl vyvinut ve spolupráci se společností Boeing a jeho výhodou je snadnější, rychlejší a tím pádem levnější výroba. Koncept je z něj vyroben a váží tedy fantastických 999 kg. A to při využití pohonného ústrojí z Gallardo Superleggera. To znamená poměr výkonu 570 koní na tunu. Jinými slovy z 0–100km/h za 2,5 vteřiny. Díky nízké váze je auto také ekologičtější než Gallardo. Design vozu je brutálně agresivní, ostrý jako žiletka. Člověk má strach, aby se při doteku nepořezal. O produkci Sesto Elemento nepadla ani zmínka, nicméně materiál bude hojně využívaný a designově by koncept mohl napovídat o novém Gallardu.

To je pro tentokrát vše a v příštích dnech se můžete těšit na další porci zajímavostí z Paříže.

Galerie

Komentáře