foto Driversweb.cz

Honda NSX – návrat revoluční legendy

Datum článku: 9.1.2012 | Autor textu: Martin Jánský

Bájná NSX se vrací. Tentokrát bez Ayrtona, ale s vysokými ambicemi zapůsobit na dnešní zhýčkané sportovní řidiče a uhranout je tak, jak to dokázala první generace na začátku devadesátých let. Hondo, ukaž se!

Pokud patříte mezi ty dříve narozené nebo méně znalé, možná vám jméno Honda NSX nic moc neříká. Píše se rok 1990 a Ferrari právě vypustilo do světa model 348, Lambo se rozloučilo s Countachem a přineslo Diablo a Porsche stále vyrábí svou 911, čerstvě v generaci 964. A do toho odkudsi z japonských ostrovů připlavalo nenápadné, kopaktní NSX.

Motor V6 VTEC 3,0 uprostřed, oproti konkurenci docela průměrných 270 koní (348 měla 300 kobyl, Diablo skoro 500). A přesto s konkurencí zatočila. Byla tak dobře vyvinutá, vyvážená a vyrobená, že Ferrari snadno zahanbilo a ostatní přimělo výrazněji přemýšlet a přehodnocovat. Přesně od téhle doby u Ferrari tolik tlačí na kvalitu výroby a jízdní vlastnosti, z čehož profitují všechny moderní kousky 355 počínaje. A jestli chcete nějaký nenásilný důkaz, jak dokáže NSX okouzlit řidiče, vezměte si jistého pana Sennu. Myslíte, že by takhle láskyplně omýval nějaký jiný, obyčejnější služebák?

A teď se skokem přesuňme o 22 let později. O dvě předlouhé dekády, za které stihla NXS zestárnout, v roce 2002 projít faceliftem, zase zestárnout a dočkat se ukončení výroby v roce 2005. Ale nikdy ne zastarat. Pořád má své kouzlo. Jenže konkurence je dnes dál. Je rychlejší, agresivnější, hlučnější a nápadnější. Už dlouho proto fanoušci NSX a Hondy volají po novém modelu. Konečně bylo jejich volání vyslyšeno oficiálním představením konceptu druhé generace NSX. Stálo to za to čekání?

Podle designu určitě ano. Na jedinečné a snadno rozpoznatelné NSX bylo těžké navázat, a tak na něj designéři prostě nenavazovali. Udělali úplně nové auto a z těch všech skic, které jsme za dlouhé roky čekání mohli vidět, je finální auto zdaleka nejzdařilejší. Zcela moderní, jasně sportovní a bez jediné rozporuplné linky. Ladné, elegantní, monolytické. Pravá Honda.

Tahle má vlastně znáček Acura, což je luxusní značka Hondy jen pro Spojené státy, ale auto je to stejné. Pořád ho zkoumáme a hledáme nějakou designovou chybku nebo nepřesnost, ale nedaří se nám. Takže skvělá zpráva, záleží skutečně jen na vašem vkusu. Co technika? A tady vám nejspíš zaskočí – je to hybrid... 

Jste tu ještě? Ano? Prima. Není důvod se příliš znepokojovat. Bez velkého křiku do světa přináší Honda světu ryze účelné využití moderních techlogií, které bez marketingového pozlátka vylepší jízdní vlastnosti a účinnost. Celá ta věc se jmenuje Sport Hybrid SH-AWD (Super Handling All Wheel Drive). Jak sami vidíte, nejde tu o závod o nejnižší spotřebu, ale o nejlepší ovladatelnost a vystřelení ze zatáčky. Atmosférická V6 umístěná tradičně uprostřed je připojena ke dvouspojkové převodovce se zabudovaným elektromotorem a pohání zadní kola, každé přední má pak svůj vlastní menší elektromotor, díky kterému může nabídnout trakci čtyřkolky a dokonalou ovladatelnost plnohodnotného přesného směřování výkonu na jednotlivá kola při zachování úspornosti auta bez zbytečných diferenciálů žeroucích palivo. Tohle zní jako recept na pořádný bolehlav u Ferrari, Lamborghini i Porsche, co říkáte?

Neznáme bližší podrobnosti ani konkrétní technické specifikace, jen vize, sliby a proslulou preciznost a upřímnost Hondy. "Náš Sport Hybrid SH-AWD učiní z NSX dokonalé vyjádření naší idei vytvořit synergii mezi člověkem a strojem," řekl Takanobu Ito, prezident a výkonný ředitel Hondy.. "NSX umožní řidiči splynout s vozem v jeden celek a tak vylepšit dynamické řidičské schopnosti bez toho, aby se technika pletla do cesty. Stejně jako u prvního NSX dosáhneme vysokého výkonu díky efektivnímu návrhu a zpracování," dodal Ito, který sám řídil vývoj prvního NSX. "V této nové éře, dokonce i když se zaměříme na radost z jízdy NSX, auto musí positivně zohledňovat svou ekologickou zodpovědnost." Pomiňme úlitbu zeleným, tím chce pan Ito vlastně říci, že NSX pojede jako čert, vy se budete smát jako blázen od ucha k uchu, a přesto spotřeba nevysaje vaši kreditní kartu do sucha. To přeci nelze rozporovat!

Tak, to je konec příběhu. Vlastně ne, je to právě naopak, jsme na jeho naprostém začátku! Podívejte se na design a neuvidíte typické kamery místo zpětných zrcátek a podobné nesmysly, což znamená, že tohle auto je už velmi blízké finální podobě, ne-li přímo finální. Pohon SW-AWD je už také vyvinutý, otestovaný a připravený k výrobě, jenže celý projekt NSX je stále v ranné fázi, na trh by mělo podle oficiálních informací dorazit až v roce 2015. A myslíme si, že zase zcela změní v lize superaut hru. Cokoliv menšího by byl pro Hondu neúspěch. Už teď se třeseme na další podrobnosti a detaily. Zůstaňte naladěni, budeme vás informovat!

Názor Driverswebu: Jsme nadšení, naprosto a totálně odvaření. Tohle přeci NEMŮŽE skončit zklamáním!

Galerie

Komentáře