Datum článku: 7.8.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Malý-velký Jazz se s faceliftem dočkal nového motoru. Ten jde kupodivu proti proudu downsizingu – co Honda ví a my ne? Vyzkoušeli jsme ho rovnou s manuálem i CVT, abychom si udělali jasno.
Honda staví auta prostě jinak. Konstrukčně to neumí odfláknout ani kvůli šetření nákladů, zakládají si na tom, aby se jejich auta snadno ovládala a příjemně řídila, a malého městského prcka navrhnou s vnitřním prostorem jako menší byt. A když teď všichni kvůli emisím a spotřebě snižují objemy, odřezávají válce a přidávají turba, Honda svou čtyřválcovou atmosféru ještě trochu zvětší…
Hlavní novinkou faceliftovaného Jazzu je totiž nový motor s objemem 1,5 l odvozený z třináctistovky (redakční TEST ZDE). Patnáctistovka je tak stejně tichá a sametová, má však navrch 29 koní (celkem 130 k, jen položených o 600 otáček výš) a hlavně 32 Nm (o 400 otáček níž). Díky výkonové výhodě a kratším převodům působí citelně svižnějším dojmem (stovka o 2,5 sekundy rychlejší, maximálka je však stejná), takže motor nemusíte nijak trápit, abyste udrželi rychlost s dopravou.
To se odráží v příjemné spotřebě kolem 5 litrů, což je stejné číslo, jako u třináctistovky, ale tempo patnáctistovky je o poznání svižnější. Problém kratších převodů je však znát při úprku po dálnici – při běžném tempu už motor točí kolem 4 000 otáček a hluk už je trochu únavný. Lepší je jet na spotřebu pohodových 120 km/h, kdy se Jazz tolik netrápí.
Tenhle vyklidněný řidičský styl nakonec sedí k celému autu, které vážně nebylo konstruované pro rozdivočelé teenagery s čerstvě zaschlým razítkem na řidičáku (i když by se jim s těmi prvky s červeným akcentem trochu připomínající Type-R tak trochu vypadá. Ve skutečnosti dokáže Jazz daleko víc zapůsobit na rozvážné lidi s praktickým přístupem k životu. V tomhle ohledu je Jazz naprosto geniální! Všechny dveře se otevírají skoro do pravého úhlu, což usnadňuje nastupování na přední sedadla, která jsou navíc mírně vyvýšená pro lepší přehled a pro naprosté pohodlí měkce polstrovaná jako vás ušák v obýváku. Stejně pohodlně se dostanete i k zadním sedadlům, kde je místa jako v autě o třídu vyšším. Zadní sedadla Magic Seats mají vyklápěcí sedáky, takže se tam pohodlně vejde i kolo, nebo se umí sklopit do roviny s kufrem a udělat z Jazze miniaturní dodávku.
Je těžké nebýt tímhle malým, promyšleným autem okouzlený. Jazz se příjemně řídí a pohodlně jezdí, snadno se ovládá, v kabině všechno najdete na svém místě a rychle se s ním sžijete. Nic vás tu neruší ani neobtěžuje (tedy až na lesknoucí se palubku odrážející se v čelním skle a nešikovný infotainment). Největším problémem Jazzu 1,5 i-VTEC je tak cena – Honda si za něj řekne o 460 tisíc, což je na malé auto vážně dost. Za stejné peníze můžete mít navíc třináctistovku (ta začíná už na 340 tisících) v plné palbě. To nebude úplně lehké rozhodování… To však nemění nic na tom, že je Jazz nejchytřejším a nejprostornějším autem ve třídě, takže pokud si ho můžete dovolit, neváhejte, určitě si ho zamilujete.
Nebaví mě řadit!
Neodolali jsme a nový Jazz jsme vyzkoušeli i s automatickou převodovkou. Automat je do města skvělý nápad, zbavíte se totiž neustálého šlapání spojkového zelí a míchání kvaltů vařečkou (jakkoliv je to v Jazzu příjemná záležitost). V případě Jazzu jde o CVT převodovku s plynule měnitelným převodem, což nevzbuzuje příliš mnoho optimismu, jenže ve skutečnosti to v neustále poskakujícím městském provozu funguje naprosto perfektně!
Převodovka je naladěná na rychlé odpíchnutí z místa, po kterém většinou následuje pozvolné zrychlování, kdy se převodovka může opřít o krouťák silnější patnáctistovky. Jazz tak působí hbitě a dává řidiči víc prostoru věnovat se dění kolem, než přemýšlení o tom, jaké má otáčky a co za kvalt tam má vrazit.
Za městem je to s akcelerací pochopitelně slabší, převodovka motor musí víc točit a pozvolná akcelerace neodpovídá úrovni zvuku, což působí poněkud rušivě. Jazz je ale stejně určený hlavně do města a pro rozvážné řidiče, které to moc trápit nebude. Za těch 35 tisíc je to vlastně dost dobrý obchod. Tedy pokud vás opravdu hodně nebaví řadit...
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ PROSTOR | – ...který ale vyjde trochu draho |
+ Promyšlenost a variabilita | – Nešikovný infotainment |
+ Příjemně se řídí a skvěle jezdí | |
+ Výkonný a přitom úsporný motor... |
Technické parametry vozidla Honda Jazz 1,5 i-VTEC:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 498 cm3 |
Výkon |
96 kW (130 k) při 6 600 ot./min. |
Točivý moment |
155 Nm při 4 600 ot./min. |
Hmotnost |
1 176 kg |
Výkon/hmotnost |
110 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
8,7 s |
Max. rychlost |
190 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
5,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
40 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
185/55 R16 |
Délka |
4 051 mm |
Šířka |
1 694 mm |
Výška |
1 550 mm |
Rozvor náprav |
2 530 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
354 l |