Datum článku: 6.8.2020 | Autor textu: Matěj Slepička
Pracovní meeting v Hamburku obvykle znamená několikahodinové otravné cestování, ale tentokrát je to pro mě nadšení. Na cestu mám s sebou Hondu Civic, a jak se ukázalo, pohodové cestování jde na lusknutí prstu proložit i nějakými těmi řidičskými zážitky.
Už Civic hatchback ve své poslední generaci hodně povyrostl, na sedanu je to pak ještě patrnější. A kromě toho, že si teď určitě nebudete stěžovat na nedostatek prostoru, tak s delším rozvorem přišel samozřejmě i cestovní komfort navíc. A to se mi na dnešní 600 km dlouhou perfektně hodí.
Vyrážím brzy ráno s dostatečným předstihem a kvůli mlze držím cestovní tempo na 120 km/h. Motor v té rychlosti točí bezmála 3 000 ot./min, což ukazuje, jak kraťoučké kvalty to auto má. Na šestku můžete jet 50 km/h, ale i 220 km/h (kde zasáhne omezovač rychlosti).
Honda si takhle krátké kvalty mohla dovolit, protože motor 1.5 VTEC Turbo je podle mě zralý na medaili. I ve vysokých otáčkách totiž umí udržet tichý chod a vysokou efektivitu. A když na něj pořádně nešlápnete, tak s těmi krátkými kvalty se probere a zabere tak, že byste mu hádali klidně o 50 koní víc.
Celé to navíc působí tak atmosféricky přirozeně, motor se vytáčí lineárně a graduje až k červenému poli v 6500 ot./min. Ani v tu chvíli vás přitom Civic nezruinuje. Na zpáteční cestě se podařilo držet spotřebu pod 8 l/100 km, a to i přesto, že cestovní tempo většinu cesty nepadlo pod 180 km/h.
Zatímco u Hondy CR-V mi ten motor přišel trochu vytržený z kontextu, tak do sportovně šmrncnutého Civicu padne jak dámský zadek do džínů. Plavný a přitom v oblouku tuhý podvozek má ve svém repertoáru i velmi ochotné utahování stopy. Upřímně mě žádný aktuální hatchback nedokázal takhle nadchnout sladěním pohonu s podvozkem.
Může vás na takhle skvělém autě vůbec něco zásadního štvát? Ani za 1200 km jsem se nesžil s asistenčními systémy. Asistent jízdy v pruhu mě tahal za volant víc, než by bylo zdrávo, a radarový tempomat zbrkle kopíroval auta přede mnou a nastavený rozestup na míru zbrklosti bohužel neměl žádný vliv.
Rád bych na tomhle místě doporučil sáhnout po klasickém tempomatu, ale k motoru 1.5 VTEC Turbo se bohužel automaticky váže i radarový tempomat a asistent jízdy v pruhu, a tak nezbývá než systémy bedlivě hlídat, anebo je pak rovnou vypnout. Ono to auto stejně jezdí nejlíp bez hlídacích psů.
Druhou věcí, nad kterou kroutím hlavou, je označení sedan. Totiž karoserie sedan se za léta evoluce bohužel dost změnila. Dříve víko kufru odkrylo v podstatě celý zavazadlový prostor (hezkým příkladem je např. starý Jaguar XJ) a vy jste tam jednoduše položili shora svá zavazadla.
U dnešních moderních sedanů víkem odkryjete spíše jen čelo kufru a se svými zavazadly tak nepříjemně manipulujete někde, kam nevidíte, a zasouváte je někam, kam nedosáhnete. Jedinou výhodou sedanu tak zůstává fakt, že při manipulaci se zavazadly nefouká na cestující vzadu.
Až budete vybírat praktický rodinný hatchback, určitě se se Civicem 1.5 VTEC Turbo svezte, protože tohle auto vám vykouzlí velký úsměv na tváři a vy si s každým přidáním plynu budete připadat, jako by vás někdo přesadil do legend, jakými byly staré Hondy Type-R. Jen určitě sáhněte po hatchbacku.
Technické parametry vozidla Honda Civic sedan 1,5 VTEC turbo:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 498 cm3 |
Výkon |
134 kW (182 koní) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment |
240 Nm při 1 900 - 5 000 ot./min. |
Hmotnost |
1 350 kg |
Výkon/hmotnost |
134 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
8,4 s |
Max. rychlost |
210 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
5,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
46 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik |
215/55 R16 |
Délka |
4 648 mm |
Šířka |
1 799 mm |
Výška |
1 416 mm |
Rozvor náprav |
2 698 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
519 l |