Datum článku: 17.5.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Nový Type-R je nejostřejší hot hatch na trhu! Chcete vědět víc?
Honda Civic Type-R – VIDEO TEST DRIVE Už jste viděli náš VIDEO TEST, ve kterém se CTR prohání přímo před kamerou? KLIKEJTE ZDE! |
Nevím, na čem designéři Hondy jedou, ale chci to taky! Jen si Type-R prohlédněte: splitter, difuzor a obrovské křídlo, sání na kapotě, k tomu ještě pár průduchů a nějaké ty winglety navrch… Jestli vám minulá generace Type-R přišla bláznivá, tak z té nové si sednete na zadek. Navíc celá aerodynamika Type-R by měla být funkční. Alespoň to tvrdí Honda…
Osobně jsem si žádného přítlaku nevšiml, ale rozhodně jsem si všiml nové víceprvkové zadní nápravy, která se neochvějně drží zvolené stopy. Nový Civic je navíc delší, širší a nižší, což znamená nižší těžiště a ještě víc stability. Minulý Type-R byl hlavně o předku, zadní náprava se jen vezla a neprojevovala žádný zápal pro věc. Tentokrát jsou oba konce auta lépe sladěné: předek je díky samosvoru zakousnutý do asfaltu jako buldok a za všech okolností stabilní zadek pomáhá držet stopu. Díky tomu je nový Type-R o poznání jistější, hbitější a odhodlanější. A rychlejší. Pekelně rychlý!
Minulé CTR pelášilo jako o život, ale tohle nové by ho spráskalo a poslalo s brekem domů! Přestože má navíc jen 10 koní, je na Ringu o sedm sekund rychlejší než předchůdce – a jen o sekundy pomalejší než bájný Cayman GT4! To znamená, že až se do toho na své oblíbené okresce opravdu pustíte, až se plně ponoříte do řízení a půjdete na hranu, nedívejte se už na tachometr, budou tam strašidelná čísla.
Za volantem se ale bát nebudete, protože Type-R vzbuzuje svou neochvějnou jistotou absolutní důvěru a jste s ním naprosto dokonale propojení. Sedíte níž a jste víc součástí auta, s řízením se nemusíte prát a přesné řazení vám jde přímo na ruku. CTR je našponovaný, na povely reaguje skoro až telepaticky a rozkazy plní s totálním nasazením. Žádná nedotáčivost, žádné tahání za volant ani jiná nevycválanost, jen brutální rychlost, ze které vám bude běhat mráz po zádech.
Jen škoda, že celé tohle šílenství nemá lepší soundtrack. Moc dobře si pamatuji, jak jsem minulý Type-R popoháněl jen proto, abych ho slyšet vrčet, syčet a prskat, i když jsem vlastně ani nechtěl jet rychle. Tenhle nový však ani v plném nasazení všech 320 koní s motorem vytočeným k červenému poli jen hučí s temným podkresem syčení sání. Má to sílu, ale chybí tomu barvy. Chlupy na předloktí se vám kvůli tomu nezježí.
Vsadím se, že to Honda udělala kvůli kultivovanosti. Minulý Type-R uměl být při běžném ježdění dost… jak to jen říct slušně… otravný. Uskákaný, hlasitý, neotesaný. Tenhle nový má měkčí cestovní nastavení podvozku a je docela civilizovaný, má adaptivní tempomat a hlídání jízdy v pruhu, dost místa na zadních sedačkách a velký kufr. Na to jak divoce vypadá, jezdí naprosto civilizovaně.
Ale jen do chvíle, než ho přepnete do R+ režimu a zadupnete plyn do podlahy. Pak se rozběsní a vystřelí pekelnou rychlostí, kamkoliv ho namíříte. Ano, všechny hot hatche jsou rychlé, ale jen málokterý dokáže na silnici působit tak sebejistě a agresivně jako Type-R. Je to bezpochyby nejrychlejší a nejostřejší hot hatch, jaký si dnes můžete koupit. Není pro každého, na to je moc vyhraněný a osobitý. Ale přesně tak by to u sportovního auta mělo být.
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Vypadá správně bláznivě | – ...na úkor hravosti |
+ Umí být pohodlný a praktický | – Chybí mu zvuk |
+ Perfektní posez a ovládání | |
+ Pekelně rychlý i bez čtyřkolky | |
+ Naprostá stabilita a důvěra... |
Technické parametry vozidla Honda Civic Type-R:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 996 cm3 |
Výkon |
235 kW (320 k) při 6 500 ot./min. |
Točivý moment |
400 Nm při 2 500 - 4 500 ot./min. |
Hmotnost |
1 451 kg |
Výkon/hmotnost |
220 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
5,8 s |
Max. rychlost |
272 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
7,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
46 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik |
245/30 R20 |
Délka |
4 557 mm |
Šířka |
1 877 mm |
Výška |
1 434 mm |
Rozvor náprav |
2 699 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
420 l |