foto Driversweb.cz

Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport – poslední dobrá atmosféra

Datum článku: 12.8.2015 | Autor textu: Martin Jánský

Nevíte, proč byste si měli v široké konkurenci rodinných hatchů vybrat právě Civic? Tak co třeba proto, že má v nabídce skvělý motor a za volantem vás dokáže pobavit!

Bývaly časy, kdy to šlo i bez turbodmychadel. Ostrá odezva na plyn, lineární přísun výkonu gradující napříč otáčkoměrem, takže jste prostě nedokázali odolat a dopřávali mu další a další otáčky až k červenému poli. Pamatujete? Jestli se vám teď kutálí po tváři nostalgická slza, nestyďte se za ni – tohle vše je dnes definitivně v háji. Veškeré nadšení za volantem ubíjí ekologicky líná odezva na plyn, nekonečné čekání na fouknutí turba a nudný projev motoru, kvůli kterému s chutí odřadíte už ve dvou tisících, když na vás mrkne oko skřítka eko-konspirátora zavřeného v palubní desce. Zábava? Asi jako na klavírním koncertě – už se těšíte, až dorazíte domů a pustíte si své oblíbené Iron Maiden.

Ale ne, ještě není všemu konec. Pořád je tu někdo, kdo to nevzdal a vyrábí zajímavý atmosférický motor – Honda! Proslulý motorář do Civicu stále montuje atmosférickou osmnáctistovku se 142 koni. Stačí jedno cvrnknutí do plynu a je jasné, že tady je svět ještě v pořádku – ručička otáčkoměru hned radostně poskočí a motor si nadšeně odfrkne. Už by chtěl jet. Tak pojedeme…

Samozřejmě jediná cesta k rychlosti je tenhle motor točit, točit a točit (maximum točivého momentu je až v 4300 ot./min.), což je ale jedna velká radost, protože jeho vrčení krásně nabírá na intenzitě a zátah na síle, jak se žene za maximálním výkonem v 6500 otáčkách – tedy tam, kde už je většina moderních motorů dávno umřelá (ano, Mazdo, tebe myslíme taky!). VTEC už dávno nepracuje tím tupým on/off stylem, takže i když vás nějaká zatáčka nachytá mimo ideální rozsah, pořád netrvá celé roky se k němu prokousat.

  

Dopřávat mu otáčky je o to větší radost, že máte hned po ruce naprosto přesnou páku převodovky a pod nohama skvěle rozmístěné a sladěné pedály, se kterými je potěšení spolupracovat. Celá ergonomie kabiny je zcela přirozená a ještě vás pěkně drží sedačky, takže se s autem rychle sžijete a propojíte se se skvěle naladěným podvozkem. Báječně kombinuje cestovní pohodlí se stabilitou a spoustou gripu v zatáčkách. Přilnavosti je hlavně díky nadstandardnímu rozměru gum 225/45 R17 tolik, že by Civic snad raději jel po třech, než aby se pustil stopy. I když má vzadu jen jednoduchou nápravu s vlečenými rameny, vývojáři na ní odvedli spoustu práce, takže nemá tendenci na nerovnostech uskakovat. Vlastně je to i výhoda pro hravost, protože po povolení plynu s chutí utahovat stopu, což je další dílek ve skládačce řidičské zábavy.

Tímhle vrozeným nadšením a přátelskou řidičskostí vás Civic Sport dokáže strhnout – brzy se nachytáte, jak s docela civilním autem jedete na oblíbené okresce solidní palici. Honíte motor v otáčkách, drtíte podvozek v zatáčkách, hrajete si s vyvážeností a přemýšlíte, jaké by to bylo jet s ním nějakou rallye. Ne, tohle vážně není žiletkově ostrý Type-R. Ale něco z něj v genech rozhodně má…

Tohle všechno by pro vás mělo být zatraceně důležité, protože zbytek auta není příliš zajímavý. Vnitřním prostorem je Civic naprosto průměrný, a i když design exteriéru vypadá jako vesmírná loď přilétající z jiného času, zpracování kabiny vás přesvědčí, že to nejspíš nebude budoucnost – materiály, rozvržení, tlačítka a displeje už moc neodpovídají dnešním vysokým standardům nastaveným evropskou konkurencí. Nevadí, pořád je snadno použitelná, místy chytře navržená (například skládací zadní sedačka, u které jdou zvednout i sedáky) a nevyhýbá se moderním technologiím.

Honda tohle všechno moc dobře ví, takže teď Civic Sport seženete s akční slevou 70 tisíc korun, což je velmi lákavá nabídka – za těch 458 tisíc totiž seženete třeba Golfa pouze v sociální výbavě s podměrečnou 1,2 TSI, která vás rozhodně ani trochu nepobaví, takže skoro není o čem přemýšlet. Zvlášť když chcete pod kapotou zajímavou atmosféru, takové se dnes už prostě nedělají.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Honda Civic Sport 1,8 i-VTEC:

Základní cena vozu

457 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, atmosféra

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 798 cm3

Výkon

104 kW (142 koní) při 6 500 ot./min.

Točivý moment

174 Nm při 4 300 ot./min.

Hmotnost

1 271 kg

Výkon/hmotnost

111 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,4 s

Max. rychlost  

215 km/h

Převodovka

manuální, 6 stupňů

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

7,6 l/100 km

Spotřeba mimo město 

5,2 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena

Rozměr pneumatik

225/45 R17

Délka

4 370 mm

Šířka

1 770 mm

Výška

1 470 mm

Rozvor náprav

2 595 mm

Objem zavazadlového prostoru

477 l

 
 
Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Radostně točivý motor – Zbytek auta už není tak zajímavý   
+ Příjemně se řídí a skvěle jezdí     
+ Snadno se s ním žije  
+ Dobrá cenová nabídka  
+ Neokoukaný design  

 

Honda Civic

1,8 i-VTEC (142 k)

VW Golf

1,2 TSI (110 koní)

Mazda3
2,0 SKY-G (120 k)

Ford Fiesta ST
1,6 EcoBoost (182 k)

0-100 9,4 s

max 215 km/h

6,1 l/100km

0-100 9,9 s

max 195 km/h

4,9 l/100km

0-100 8,9 s

max 195 km/h

5,1 l/100km

0-100 6,9 s

max 223 km/h

5,9 l/100km

cena: 457 900 Kč

cena: 442 900 Kč cena: 450 900 Kč cena: 456 990 Kč

Galerie

Komentáře