Datum článku: 12.8.2015 | Autor textu: Martin Jánský
Nevíte, proč byste si měli v široké konkurenci rodinných hatchů vybrat právě Civic? Tak co třeba proto, že má v nabídce skvělý motor a za volantem vás dokáže pobavit!
Bývaly časy, kdy to šlo i bez turbodmychadel. Ostrá odezva na plyn, lineární přísun výkonu gradující napříč otáčkoměrem, takže jste prostě nedokázali odolat a dopřávali mu další a další otáčky až k červenému poli. Pamatujete? Jestli se vám teď kutálí po tváři nostalgická slza, nestyďte se za ni – tohle vše je dnes definitivně v háji. Veškeré nadšení za volantem ubíjí ekologicky líná odezva na plyn, nekonečné čekání na fouknutí turba a nudný projev motoru, kvůli kterému s chutí odřadíte už ve dvou tisících, když na vás mrkne oko skřítka eko-konspirátora zavřeného v palubní desce. Zábava? Asi jako na klavírním koncertě – už se těšíte, až dorazíte domů a pustíte si své oblíbené Iron Maiden.
Ale ne, ještě není všemu konec. Pořád je tu někdo, kdo to nevzdal a vyrábí zajímavý atmosférický motor – Honda! Proslulý motorář do Civicu stále montuje atmosférickou osmnáctistovku se 142 koni. Stačí jedno cvrnknutí do plynu a je jasné, že tady je svět ještě v pořádku – ručička otáčkoměru hned radostně poskočí a motor si nadšeně odfrkne. Už by chtěl jet. Tak pojedeme…
Samozřejmě jediná cesta k rychlosti je tenhle motor točit, točit a točit (maximum točivého momentu je až v 4300 ot./min.), což je ale jedna velká radost, protože jeho vrčení krásně nabírá na intenzitě a zátah na síle, jak se žene za maximálním výkonem v 6500 otáčkách – tedy tam, kde už je většina moderních motorů dávno umřelá (ano, Mazdo, tebe myslíme taky!). VTEC už dávno nepracuje tím tupým on/off stylem, takže i když vás nějaká zatáčka nachytá mimo ideální rozsah, pořád netrvá celé roky se k němu prokousat.
Dopřávat mu otáčky je o to větší radost, že máte hned po ruce naprosto přesnou páku převodovky a pod nohama skvěle rozmístěné a sladěné pedály, se kterými je potěšení spolupracovat. Celá ergonomie kabiny je zcela přirozená a ještě vás pěkně drží sedačky, takže se s autem rychle sžijete a propojíte se se skvěle naladěným podvozkem. Báječně kombinuje cestovní pohodlí se stabilitou a spoustou gripu v zatáčkách. Přilnavosti je hlavně díky nadstandardnímu rozměru gum 225/45 R17 tolik, že by Civic snad raději jel po třech, než aby se pustil stopy. I když má vzadu jen jednoduchou nápravu s vlečenými rameny, vývojáři na ní odvedli spoustu práce, takže nemá tendenci na nerovnostech uskakovat. Vlastně je to i výhoda pro hravost, protože po povolení plynu s chutí utahovat stopu, což je další dílek ve skládačce řidičské zábavy.
Tímhle vrozeným nadšením a přátelskou řidičskostí vás Civic Sport dokáže strhnout – brzy se nachytáte, jak s docela civilním autem jedete na oblíbené okresce solidní palici. Honíte motor v otáčkách, drtíte podvozek v zatáčkách, hrajete si s vyvážeností a přemýšlíte, jaké by to bylo jet s ním nějakou rallye. Ne, tohle vážně není žiletkově ostrý Type-R. Ale něco z něj v genech rozhodně má…
Tohle všechno by pro vás mělo být zatraceně důležité, protože zbytek auta není příliš zajímavý. Vnitřním prostorem je Civic naprosto průměrný, a i když design exteriéru vypadá jako vesmírná loď přilétající z jiného času, zpracování kabiny vás přesvědčí, že to nejspíš nebude budoucnost – materiály, rozvržení, tlačítka a displeje už moc neodpovídají dnešním vysokým standardům nastaveným evropskou konkurencí. Nevadí, pořád je snadno použitelná, místy chytře navržená (například skládací zadní sedačka, u které jdou zvednout i sedáky) a nevyhýbá se moderním technologiím.
Honda tohle všechno moc dobře ví, takže teď Civic Sport seženete s akční slevou 70 tisíc korun, což je velmi lákavá nabídka – za těch 458 tisíc totiž seženete třeba Golfa pouze v sociální výbavě s podměrečnou 1,2 TSI, která vás rozhodně ani trochu nepobaví, takže skoro není o čem přemýšlet. Zvlášť když chcete pod kapotou zajímavou atmosféru, takové se dnes už prostě nedělají.
Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Honda Civic Sport 1,8 i-VTEC:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, atmosféra |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 798 cm3 |
Výkon |
104 kW (142 koní) při 6 500 ot./min. |
Točivý moment |
174 Nm při 4 300 ot./min. |
Hmotnost |
1 271 kg |
Výkon/hmotnost |
111 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
9,4 s |
Max. rychlost |
215 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 stupňů |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
7,6 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
5,2 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
6,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
225/45 R17 |
Délka |
4 370 mm |
Šířka |
1 770 mm |
Výška |
1 470 mm |
Rozvor náprav |
2 595 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
477 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Radostně točivý motor | – Zbytek auta už není tak zajímavý |
+ Příjemně se řídí a skvěle jezdí | |
+ Snadno se s ním žije | |
+ Dobrá cenová nabídka | |
+ Neokoukaný design |
Honda Civic
1,8 i-VTEC (142 k) |
VW Golf
1,2 TSI (110 koní) |
Mazda3 |
Ford Fiesta ST |
0-100 9,4 s max 215 km/h 6,1 l/100km |
0-100 9,9 s max 195 km/h 4,9 l/100km |
0-100 8,9 s max 195 km/h 5,1 l/100km |
0-100 6,9 s max 223 km/h 5,9 l/100km |
cena: 457 900 Kč |
cena: 442 900 Kč | cena: 450 900 Kč | cena: 456 990 Kč |