Datum článku: 28.8.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Martin Jánský
Desátý Civic nás fakt baví. Bude nás ale bavit i s turbodieselem?
Nový Civic se vážně povedl. Vyzkoušeli jsme si ho už s několika motory a nikdy nás nezklamal – litrové turbo bylo příjemně živé (TEST ZDE), patnáctistovka uměla být pohodově klidná (TEST ZDE) i překvapivě svižná (TEST ZDE) a Type-R přímo nespoutaně divoký (TEST ZDE). Jak ale dopadne Honda Civic s novým turbodieselem?
Asi vás nepřekvapí, že také dobře. Naftová šestnáctistovka je evolucí motoru, který Honda uvedla na trh v roce 2013. Už tak dost moderní konstrukci tak stačilo doplnit několika opatřeními pro snížení hmotnosti (hlava válců z tlakově odlévané hliníkové slitiny ušetřila 280 g – to jen abyste viděli, jak moc se Honda snažila), tepelných ztrát a tření (písty vyrobené z kované oceli místo z hliníku nebo nová ložiska pro turbo), aby plnil normu Euro 6d. A to si vystačí i bez vstřikování AdBlue!
Výsledkem je 120 koní a 300 Nm (@2 000 ot/min), které dávají Civicu příjemně svižnou dynamiku. Motor se nechá bez protestů točit až k červenému poli, ale jako u všech turbodieselů je to z hlediska zátahu celkem zbytečné, nad dva a půl tisíce se totiž už nic zajímavého neděje. Když povolíte, můžete si užívat tichý a kultivovaný běh, který nijak neobtěžuje. Dost by nás zajímalo, jak hladce by fungoval s novým 9stupňovým automatem…
Pojďme si však na rovinu přiznat, že s benzinovým motorem si Civic užijete víc. U Hondy totiž zjevně zapomněli, že navrhují konvenční hatchback, a dali mu sportovní design, sportovní řidičskou pozici, sportovní ovládání a hlavně sportovní jízdní vlastnosti. Civic je prostě radost vodit zatáčkami a k tomu se vytočený benzin hodí lépe. Navíc při klidném tempu bude benzin ještě tišší a kultivovanější…
Jenže určitě nebude umět jezdit tak úsporně jako diesel. Pravda, na papírových 3,5 litru v kombinaci se asi sotva dostanete, ale není žádný problém vídat čísla začínající čtyřkou a je pak jen na vaší pravé noze, co bude za desetinnou čárkou. Za takhle úsporný provoz si oproti tříválci s turbem připlatíte relativně skromných 40 tisíc. Pokud jezdíte hodně dálky, kde si rozdílu ve spotřebě a snadnějšího plutí na vlně newtonmetrů rozhodně všimnete, stojí diesel určitě za zvážení.
Finální rozhodnutí je na vás, ale i když doba dieselům nepřeje, tenhle se vážně povedl a má své právo na život a i na místo pod kapotou Civicu. A Civic i s ním potvrzuje, že si zaslouží místo ve vaší garáži – i přes drobné chyby (divný tvar řadičky a příšerný infotainment) je bezpochyby jedním z nejlepších řidičských aut ve své třídě.
Foto: autor
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Jezdí a vypadá jako sporťák | – ...ale benzin se k Civicu hodí víc |
+ Praktický jako běžný hatchback | – Nešikovný infotainment |
+ Umí být velmi úsporný | |
+ Výkonný a kultivovaný diesel... |
Technické parametry vozidla Honda Civic 5D 1,6 i-DTEC:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 597 cm3 |
Výkon |
88 kW (120 koní) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment |
300 Nm při 2 000 ot./min. |
Hmotnost |
1 358 kg |
Výkon/hmotnost |
88 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
9,8 s |
Max. rychlost |
201 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
3,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
46 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik |
25/45 R17 |
Délka |
4 518 mm |
Šířka |
1 799 mm |
Výška |
1 434 mm |
Rozvor náprav |
2 697 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
478 l |