Datum článku: 30.5.2019 | Autor textu: Petra Tomisová
Je 8:15, sobota a sedíme u snídaně. Když Fíla hlásí, která všechna auta ještě nemá ve své sbírce a nutně je potřebuje, Matěj odvětí: Fílo, a kdy vlastně začneš sbírat motorky? Příští týden máme zrovna půjčenou jednu Hondu a ty žádnou nemáš... S tichým hlasem a úsrkem ze šálku kávy prohodím, že bych taky ráda něco vyzkoušela.
O týden později, kdy jsem ani netušila, že mě vůbec někdo poslouchal, Matěj prohodí, že v úterý vyzvedává skútr. Nechává mě to ledově klidnou, do doby, kdy mi prozradí, žetenhle můžu řídit i s řidičákem na auto. V tu chvíli se mi rozzáří oči, úsměv zeširoka a házím významné pohledy na Matěje. Ten se mému nadšení už jen směje a dávno ví, kdo na tom bude jezdit.
Matěj: K řidičskému oprávnění B můžete vážně řídit i skútr do 125 cc objemu a výkonu 15 koní. Na rozdíl od oprávnění A1 (od 16 let) je ale nutná automatická převodovka. Obecně pro skútry platí, že jsou velmi trefným městským přibližovadlem a se 125 cc objemem i dostatečně výkonné na prosvištění přecpané a uspěchané dopravy. Forza patří mezi prémiové 125 cc skútry a potenciál motoru využívá na plných 15 koní. Výkon, ergonomie a vlastnosti skútru tady už kombinují městskou obratnost s cestovním charakterem. |
Úterý
Ve chvíli, kdy pro mě Matěj přijíždí na Forze 125, mě jako první zaráží její velikost. Ne že bych neměla ráda velké věci, ba naopak svůj napoleonský syndrom si právě vyvažuji oblibou velkých aut. Každopádně jsem čekala malé přemisťovadlo, jakým je například Vespa.
Do této chvíle jsem si představovala parné letní odpoledne v Římě, kde brázdím úzkými uličkami stylově za svým cílem. A ona má představa se najednou sesypala. Přehodnocuji své mínění o tom, že skútr je malá, pojízdná hračka pro panenky.
Středa
Zajíždíme na prázdné parkoviště. Nevím, proč jsem si to nemohla vzít už od domu, vždyť nejsem žádné béčko! Ve chvíli, kdy si mám vzít skútr do svých rukou z velkého stojanu, začínám chápat. V tuto chvíli držím skútr poprvé ve svých rukách. Doposud jsem byla vždy a jen pouhý batůžek na všem, co mělo jen jednu stopu. Má zodpovědná povaha najednou křečovitě svírá 159kilový stroj, který mi neříká paní, o to větší zodpovědnost ve své duši mám.
Nasedat, nastartovat, uf. Přidávám plyn, soustředím se na každou věc tak, jako kdybych zrovna dělala zkoušku v autoškole. Žaludek sevřený, srdce v krku a pomalu vyrážím, abych si vůbec poprvé vyzkoušela ovládání motorky. V tuto chvíli si připadám jako avatar, který se propojil se svým drakem skrze svůj cop.
Odteď jsem jen já a Honda. Během deseti minut mám pocit, že jsem se s řídítky narodila a vlastně je mi to natolik přirozené, že už dělám i perfektní osmičky kolem termosky čaje a lahve s vodou.
Matěj: Ovládání skútru je v podstatě taková kombinace jízdního kola s ovládacími prvky auta. 125 cc skútry mají sice 150–200 kg, ale jejich těžiště je velmi nízko, rejd až překvapivě velký, takže jsou první metry na stroji výrazně přirozenější než na jakékoliv motorce klasické koncepce. Začátky na odlehlém parkovišti jsou i přesto nutné a je potřeba natrénovat zručnost při slalomu, osmičkách a osahat si základy jako nouzové brzdění nebo úhybný manévr. |
Čtvrtek
Je ráno, probouzím se a vyhodnocuji, který outfit se hodí do práce tak, abych jela komfortně na skútru a přesto mohla bez převlékání na jednání. Nahazuji lehký make-up, ještě rtěnku a můžeme vyrazit.
Jako klasická žena tahám spousty věcí, a to od náhradních botiček, kosmetické taštičky až po krabičky se svačinou. V tuto chvíli mě zachraňuje velký úložný prostor pod sedadlem. A nejen ten, mám za sebou i přídavný cestovní kufr a praktickou přihrádku na drobnější předměty vlevo u řídítek.
Čekám na semaforu a užívám si obdivných pohledů kolemjedoucích. Až později zjišťuji, že jen část z nich patřila skutečně hodnocení mého vyladěného outfitu. Za ty ostatní prý může nezvyklá kombinace Forzy a sportovního výfuku Akrapovič.
Značka Akrapovič je totiž pro motorkáře stejně vzrušující pojem jako pro nás dámy zmínka o kosmetické značce NARS.
Matěj: Díky výfuku Akrapovič sklízí Forza uznalé pohledy i od pravověrných motorkářů, a to je, v tomto případě, také účel výfuku. Pokud si teď říkáte, proč by měl někdo chtít uřvaný výfuk na cestovním skútru, tak vězte, že tenhle je pořád kultivovaně tichý. Všechny výfuky Akrapovič mají oficiálně nevyjímatelnou vložku kvůli homologaci a je na každém, jestli se ji rozhodne odvrtat a upravit na vyjímatelnou tlumivku, nicméně u Forzy byste tím výrazně narušili celé to kouzlo pohodového cestování. |
Pátek
S Matějem pracujeme kousek od sebe, a proto jsme si dali závod, kdo bude v práci dříve. Já na Hondě Forza a on v Hondě CR-V hybrid. Už po 5 km je jasné, kdo vyhrává, zatímco on zůstává v koloně, já projíždím městem s takovou lehkostí, že mě teď musí každý nesnášet.
Srdce mi plesá nad ušetřeným časem, který mohu využít na spousty jiných věcí.
Přijíždím do práce, přehazuji tenisky za lodičky a odcházím za doprovodu mrknutí bezkontaktního uzamčení Forzy.
Po zpáteční cestě, kdy mám další kolonu už jen ve zpětném zrcátku, přijímám výzvu vyzkoušet, co vlastně Forza umí. Stahuji štít, přikrčím se a snažím se dostat na maximální rychlost. Člověk by si řekl, co bych chtěla od skútru, který je na řidičák skupiny A1, B, tudíž se na tom může klidně prohánět 16letý puberťák. Po nějaké chvíli na dostatečně přehledném displeji šplhám ke 125 km/h, ale nemám pocit, že bych v tu chvíli Forzu nějak trápila a dostávala na její limit.
Matěj: Velikost a nenucený cestovní charakter Forzy jsou z části dány i tím, že tenhle stroj je dostupný i ve verzi Forza 300. Zkušenost ale říká, že 300cc neposouvá dynamiku skútru nijak zásadně kupředu, zatímco spotřebu paliva už ano. Uričtě je to vhodnější volba pro příměstské dojíždění a cestování ve dvou, daní za vyšší výkon je nutnost řidičského oprávnění A2, A. |
Komfort, praktičnost a příjemné cestování jsou evidentně synonyma Forzy. Určitě bych zmínila i lehce futuristický vzhled, ostřejší hrany a praktická zrcátka, která nejsou jen na kontrolu make-upu, ale dokonce v nich opravdu vidíte průběh dopravy za vámi.
Zvláštnost, která mě na při každém rozjezdu překvapuje, je nutnost Forzu vytočit přes 4 000 otáček, čímž vzniká prodleva, která se při seznamování se skútrem obtížně odhaduje. Nicméně, po pár dnech s Forzou už to není překážka, abych z místa dokázala vystřelit jako perfektně mířená střela. Navíc nízké těžiště Forzy přispívá ke snazší manipulaci i pro to něžnější pohlaví, jako jsem já.
Závěrem bych chtěla dodat, že Forza se stala mým miláčkem i přes svou vysokou cenu, která mi přijde na obyčejně neobyčejný skútr dost vysoká, snad i přemrštěná tak, že pro její koupi musíte skútry opravdu milovat. Na straně ceny samozřejmě stojí cestovní charakter Forzy, protože když se budete potřebovat přiblížit dál než do práce, s Forzou to bude radost.
Text: Petra Tomisová l Foto: Matěj Slepička
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Cestovní schopnosti | – Nemá tak klidný projev jako PCX |
+ Komfortní prvky výbavy | |
+ Výkonný motor | |
+ LED světla perfektně svítí |
Technické parametry vozidla Honda Forza 125:
Základní cena vozu |
|
Motor |
jednoválec |
Objem |
125 cm3 |
Výkon |
11 kW (15 koní) při 8 750 ot./min. |
Točivý moment |
12,5 Nm při 8 250 ot./min. |
Hmotnost |
161 kg |
Výkon/hmotnost |
93 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
-- s |
Max. rychlost |
120 km/h |
Převodovka |
variator |
Spotřeba kombinovaná |
2,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
11,5 l |
Rozměr pneumatik |
120/70-15 140/70-14 |
Délka |
2 135 mm |
Šířka |
750 mm |
Výška |
1 490 mm |
Světlá výška |
150 mm |