foto Driversweb.cz

Dacia Sandero Stepway 0,9 TCe – lekce skromnosti

Datum článku: 12.12.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Dacie vypadají jako neuvěřitelně výhodná auta, takže si je můžete dovolit klidně vyšperkovat. Ale nejdřív se vážně zamyslete, jestli si nezasloužíte přeci jen něco lepšího.

Chci si pořídit auto, ale už nemám nervy na ojetiny. Chci skutečně nové auto s rozumnou cenovkou, protože se netopím v milionech. Slyšel jsem, že Dacie nejsou špatné…

Znám přesně ten pocit – nejdřív vysypete jmění za něco, co je v podstatě zajíc v pytli, pak přihodíte další ranec, abyste ho dostali do stavu, kdy mu opravdu můžete věřit… a pak stejně raději jezdíte s telefonem na známého mechanika a napnutými nervy: „Co to bylo za zvuk? A kolik mě to bude stát?“ Koupě nového auta vám přinese klid a jistotu, že dojedete do svého cíle po vlastní ose, a ne na odtahovce. Dává to smysl. Ale Dacie…?

Vždyť je to super nabídka – za cenu mrňavého auta dostanu velké, rodinné, poctivě postavené a jednoduché auto bez zbytečných nesmyslů. Co je za problém?

Je to podobné jako s nízkonákladovými leteckými společnostmi – papírově to vypadá dobře, ale úroveň služby je úplně jiná. Dacia má laciný design (jednoduché tvary plechů, které se snadno lisují, a plochá okna), jednoduchou techniku, a co je nejhorší, laciný interiér – tvrdé plasty, horší slícování, nepřesvědčivá ergonomie, úzká nabídka výbavy…

To mi nevadí, nejsem žádný olizovač plastů a nepotřebuju si připlácet za všechny ty elektronické nesmysly, které se stejně jen pokazí.

Tvrdé plasty na palubce nevadí, ale na opěrce loktu ve dveřích jsou dost otravné. Nebo ve schránkách, kde vám budou všechny odložené předměty permanentně rachtat. Kdepak, tohle je motorismus verze 1.0, auto oholené na dřeň toho, co člověk dokáže snést. Zapomeňte na digitální klimatizaci, vyhřívané sedačky nebo aspoň podélně nastavitelný volant – vrcholem rozmařilosti jsou tu zadní parkovací senzory s kamerou a infotainment, který vypadá, jako by jeho obrazovky malovali v PowerPointu.

Jenže mně to takhle stačí. Raději mi řekni, jak Sandero jezdí…

Vlastně docela slušně – vyšší podvozek verze Stepway (o 4,5 cm) je měkčí, takže se lépe vypořádává s nerovnostmi a nemusíte se bát vyrazit do (lehčího) terénu. Samozřejmě není tak sofistikovaný, takže je jízda občas hrubá a dočkáte se i rázů, navíc se v zatáčkách dost naklání, což vám spolu se sedačkami bez bočního vedení moc jistoty nepřidá. Ani řízení není nijak inspirativní, ale aspoň vám nehází klacky pod nohy.

Já stejně nejsem žádný závodník, takže mě průlety zatáčkami moc nezajímají. Jak je úsporné?

Přeplňovaný tříválec by měl být vaší jedinou volbou, pokud chcete jet i mimo hranice města, protože atmosférický litr bude dobrý jen na ježdění kolem komína a úsporný turbodiesel je nesmyslně drahý. Tříválec má jen devět set kubíků, ale dopuje ho turbo, takže nabízí solidních 90 koní a 140 Nm. I tak ho budete muset trochu ždímat, abyste stačili dopravě, takže v tom ve finále budete za šest až sedm litrů podle toho, kudy jezdíte (na okreskách se mu líbí nejvíc) a jak těžkou máte nohu (páni kloboukové to nejspíš zvládnou i pod šest). Jedinou jeho skutečnou nevýhodou jsou citelné vibrace a vyšší hlučnost daná horším odhlučněním.

To jsou ale jen drobné vady. Jak tě tak poslouchám, tak je Sandero vlastně dobré auto.

Jako laciný pracant bude skvělé. Je prostorné, pohodlné, uživatelsky nenáročné a jde pořídit tak lacino, že si ho klidně můžete vyšperkovat pořízením vrcholné verze Stepway s drsnými plasty, hagusy a lištami v prazích, které v noci svítí (ale pořád bez čalouněné opěrky lokte – soudruzi z Rumunska mají své priority!).

Výborně, kde to mám podepsat…?

Ještě počkejte. Faktem totiž je, že třeba takové Citigo není o mnoho pomalejší a méně prostorné, ale kvalitativně je o třídu výš, můžete si do něj pořídit moderní výbavu, a hlavně je úspornější, pohodlnější a lépe jezdí. Ne, vážně je to o třídu lepší auto. Navíc za cenu Stepwaye už můžete mít Fabii, ta bude ještě dospělejší a vnímaný rozdíl skutečně propastný. Hergot, i taková ojetá dvojková Octavia bude proti Sanderu působit jako luxusní kočár!

Ojetina už mi nesmí do domu, mě nepřesvědčíš!

Dobře, nebudu vám to vymlouvat, ale slibte mi jedno – řekněte si o pořádnou slevu. Dacia ne náhodou operuje s maržemi, které jí závidí i prémiové automobilky, takže ta neuvěřitelně laciná auta mohou být ve skutečnosti ještě mnohem lacinější. Zkuste dealera aspoň trochu podojit.

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Velké auto za rozumné peníze    – ...ale drahé verze už nedávají smysl
+ Jezdí pohodlně – Působí docela archaicky
+ Uživatelsky nenáročné  
+ Výborný laciný pracant...     

Technické parametry vozidla Dacia Sandero Stepway Outdoor 0,9 TCe:

Základní cena vozu

276 400 Kč

Motor

řadový tříválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

898 cm3

Výkon

66 kW (90 k) při 5 000 ot./min.  

Točivý moment

140 Nm při 2 250 ot./min.

Hmotnost

1 115 kg

Výkon/hmotnost

80 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

11,1 s

Max. rychlost  

168 km/h

Převodovka

manuální, 5 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

5,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

torzní příčka

Rozměr pneumatik

205/55 R16

Délka

4 081 mm

Šířka

1 733 mm

Výška

1 618 mm

Rozvor náprav

2 590 mm

Objem zavazadlového prostoru 

320 l

Galerie

Komentáře