Datum článku: 15.3.2011 | Autor textu: Martin Jánský
Nový britský ultralight si vyšlápne na Atom a Caterham. Uspěje?
Nemyslíme si, že znáte společnost Briggs Automotive Company. Ani my jsme o ní nikdy neslyšeli. Celý projekt řídí Neil Briggs. A toho nejspíš neznáte taky. Nicméně tenhle chlapík řídil tým inženýrů stojící za Focusem RS Mk.1 a to už nám začíná svítat. Pan Briggs neuvolnil žádné informace o použitých materiálech (karbonové monokoky, hliníkové nebo titanové rámy atd.), ale patrně něčeho takového využít musel, protože se váhu podařilo udržet na fantastických 540 kg. V kombinaci s 2.3 litrovým motorem Cosworth s 280 koňmi v 7.700 ot/min to dává poměr výkon/váha fantastických 520 koní na tunu. Pro zajímavost, 300 koňový KTM X-Bow má 430, u Catů R400 a R500 je to snad jasné a přeplňovaný atom je na šesti stech. Díky tomu Mono zvládne zrychlit na stovku za 2,8 s a maximálka se pohybuje kolem 270 km/h (podstatně více, než Caty a Ariely). Aby se Mono správně chovalo na silnici i na okruhu, má plně stavitelné push-rod zavěšení, ďábelské rychlosti pomůžou krotit 295 mm brzdy. Tahle výkonná a exkluzivní hračka vás ale bude něco stát, konkrétně asi 80 tisíc liber (2,4 milionu korun). Neill Briggs plánuje letos postavit asi padesát aut, v příštích letech mezi 100 a 200 kusy. Zájem je prý veliký. Export je v plánu, vyžádá si však úpravy motoru kvůli emisním předpisům.
Názor Driverswebu: Monopost je ideální. Spolujezdec přidává kila a brzdí svým ustrašeným ječením. Pane Briggsi, skvělý design!