Datum článku: 30.7.2012 | Autor textu: Driversweb cz
Až budete kupovat své první, příští nebo další auto do domácnosti, rozhodně byste neměli opomenout jednu otázku.
Vyplatí se vám koupit nové či ojeté auto. A pokud ojeté, tak jak by mělo být staré. Není pro vás nákup nového auta jen zbytečný luxus, který při menším rozpočtu mnohdy ani luxusem být nemusí?
Jedna možnost je, že se při brouzdání po automobilových webech snažíte udělat si vlastní názor na to, jaký vůz byste měli jako příští povoz vybrat. Tou druhou možností je, že se svým autem jste spokojeni a vlastně ani jiné nebo další nechcete. V obou případech rozhodně čtěte dále a zjistěte, co je právě pro vás ta nejrozumnější volba při koupi auta nebo jestli byste náhodou to, které vám stojí doma, neměli urychleně vymést z garáže.
Ještě před tím, než nastane den D, kdy si půjdete pro své vysněné auto, přijdete do autobazaru a poběží k vám sympatický obchodník, který vás s radostí proveze vším, na co ukážete, tedy kromě Mazdy RX-8, protože na tu se jen kouká, měli byste si doma sednout a ujasnit si jednu základní věc. Pominu-li hříšné myšlenky typu, je rozumné jít do 15 let starého BMW za stejnou cenu, za jakou jsou k dostání zánovní Škodovky, nebo myšlenky, jestli by vám nestačilo kabrio, i když víte, že potřebujete kombi. V případě rozhodování čistě hlavou a ne srdcem by vaše myšlenky měly směřovat jiným směrem.
A to základní otázkou, jak hodně chcete auto vytěžovat? To znamená, kolik odhadujete, že s autem ročně najezdíte kilometrů. Jakkoli staré auto je schopné spolehlivě vydržet od servisního intervalu do dalšího, jen je otázkou, kolik chcete mezi intervaly najet kilometrů.
Ve své podstatě, čím víc to bude, tím spíš musíte koukat po mladších modelech, protože jejich provoz pro vás bude na kilometr levnější a bezporuchovější. Určitě byste nechtěli, aby se vám auto porouchalo každých 2 000 km, pokud měsíčně najedete 6 000 km a naopak na poskakování po vesnicích při měsíčním nájezdu 500 km, pro vás bude taková spolehlivost jistě přijatelná.
Ještě jednou na jablkách a hruškách, tím nic nezkazíme. Takový obchodník s vysavači by jistě uvítal schopnost auta zuby-nehty vydržet ze servisního intervalu po 15 000 km do dalšího, protože pokud stojí jeho kočár v servisu, stojí mu i vysavače na skladě a rodina bude muset jíst kořínky. Zato strýčkovi z Moravy na vesnické poposkakování určitě vystačí 20 let starý, malý, benzinový prskolet, protože jezdí nejdál do krajského velkoměsta, a to jen když na silnici není sníh nebo uzavírka. Náklady na provoz takového prskoletu budou směšné i s rozdílem kupní a prodejní ceny, až strýčka přestane bavit.
Vezměte si do ruky papír a tužku, spočtěte si, kolik jste prodělali na vašem posledním autě, za kolik jste ho koupili a za kolik prodali. Spočtěte si váš roční nájezd a servisní náklady. Zvažte, jak moc vás každá nečekaná porucha časově vytíží a naštve. Až po tomto propočtu jděte vstříc autobazaru a klukovi s čepicí Auto ESA řekněte svou představu o příštím autě.
Naše základní doporučení zní:
Nájezd 40 000 km/rok – nové nebo max. 5 let staré auto
Nájezd 20 000 km/rok – 5 let až 10 let staré auto
Nájezd 10 000 km/rok – 10–15 let staré auto
Méně než 5 000 km/rok – cokoliv, co jezdí