Datum článku: 10.10.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Nejodvážnější Toyota na trhu útočí na elitu městských crossoverů. Má na to?
Přiznávám se bez mučení, na C-HR jsem se fakt těšil. Na jednu stranu se za to trochu stydím, protože je to crossover a ty my petrolheadi úplně nemusíme. Jenže taky je to nejodvážnější auto Toyoty za celé dekády. A to už stojí za trochu optimismu, no ne?
Jen se podívejte na její bláznivé tvary. Mohutný čumák, vysoká linie oken, kontrastně lakovaná střecha, výrazná LED světla a rafinované detaily, jako jsou třeba schované kliky zadních dveří – C-HR se vám nemusí líbit, ale rozhodně vás nenechá chladným. A o to právě jde! Po dlouhé době nepřehlédnutelná Toyota, za kterou se lidé otáčejí.
Možná je to i tím, jak neslyšně se pohybuje. Je to totiž hybrid. Toyota nabízí ještě benzinovou dvanáctistovku s turbem a 116 koni, jenže více než polovina zákazníků sahá po úsporné a tichošlápkové variantě. Hybrid se totiž víc hodí k hi-tech charakteru C-HR a navíc umí jezdit neuvěřitelně úsporně – při jízdě po městě (tam hybridy fungují nejlépe) se objevují čísla začínající trojkou nebo dokonce dvojkou, v průměru jsem v tom nakonec byl za skvělých 4,5 litru.
Skromné C-HR být umí, rychlé už bohužel ne – jejích 122 koní totiž musí rozhýbat 1,5 tuny hmoty a CVT převodovce chybí krouťák, o který by se mohla opřít, takže každé zadupnutí plynu znamená víc hluku než akcelerace. Daleko lépe funguje, když jedete s citem a rozvahou, pak bude hybridní C-HR příjemně tichým a kultivovaným společníkem (ani dálnice není problém) – na elektřinu můžete pohodlně plout i na okreskách a plachtit klidně skrz celou vesnici.
1,2 Turbo | 1,8 Hybrid | |
Výkon | 116 koní | 122 koní |
Točivý moment | 185 Nm | 163 Nm |
Hmotnost | 1 450 kg | 1 455 kg |
0-100 km/h | 10,9 s | 11,0 s |
Max. rychlost | 190 km/h | 170 km/h |
Kombinovaná spotřeba | 5,1 l/100 km | 4,0 l/100 km |
Cena (verze Prime) | 514 900 Kč | 599 900 Kč |
Hrát si s využíváním efektivity hybridu je ale taky jediná zábava, kterou za volantem C-HR zažijete. Podvozek je sice naladěný do tuha, aby se C-HR trapně nenaklánělo jako bárka na moři, místo hravosti však sází na jistotu a bezpečnost. Aspoň že je zároveň dost poddajné, aby posádku moc nenatřásal (i fešná 18palcová kola mají pořád profil 50, takže dokáží tlumit nerovnosti).
I tak je soužití s C-HR příjemné – řízení sice není strhující, ale rozhodně uspokojivé, má vkusný (mrkněte na kožené čalounění) a moderní interiér (všimněte si nových tlačítek na volantu a ovládání klimatizace!) s použitelným 8“ infotainmentem, má všechny potřebné komfortní prvky a bezpečnostní technologie, můžete si ji pěkně individualizovat. A když se pak uvidíte ve výloze… Ou!
Toyota C-HR tak sice neposouvá hru, ale přesně trefuje střed cílového segmentu, což se odráží na jejích prodejních úspěších. Samozřejmě konkurence je vysoká a bude ještě vyšší, C-HR se však umí odlišit a dokáže zaujmout. Nejspíš ji však budete chtít prostě proto, že se vám líbí. A to je pro Toyotu po letech matných a zapomenutelných produktů opravdový úspěch.
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Zvenku vypadá cool | – Vyhovuje jí především rozvážnější tempo |
+ Unitř působí moderně | |
+ Snadno se řídí a uspokojivě jezdí | |
+ Umí být skutečně úsporná |
Technické parametry vozidla Toyota C-HR 1,8 Hybrid:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec 1,8 l + elektromotor |
Kombinovaný výkon |
122 koní (98 k benzin, 72 k elektro) |
Točivý moment |
163 Nm |
Hmotnost |
1 455 kg |
Výkon/hmotnost |
83 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
11,0 s |
Max. rychlost |
170 km/h |
Převodovka |
automatická s plynule měnitelným převodem |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
4,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
43 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvková |
Rozměr pneumatik |
215/60 R17 |
Délka |
4 360 mm |
Šířka |
1 795 mm |
Výška |
1 555 mm |
Rozvor náprav |
2 640 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
377 l |