foto Driversweb.cz

Subaru XV 2.0i CVT MY2016 – nová osobnost

Datum článku: 16.8.2016 | Autor textu: Matěj Slepička

V Subaru zásadně přepracovali své XV pro modelový rok 2016 - od designu kol a světel přes nový infotainmanet až po zásadní změny v ceníku. Zvýší to jeho přitažlivost?

Může se zdát, že jde prostě jen o klasické přikrášlení stárnoucího modelu. Koneckonců nový design světel, nárazníků, kol a nové čalounění doprovází většinu faceliftů. Subaru k tomu přihazuje dotykový systém Starlink, představený poprvé v poslední generaci Outbacku, a palubní display převzatý z Foresteru. Ovšem nebylo by to Subaru, kdyby zůstala mechanika bez povšimnutí.

Tentokrát v Subaru ubrali přehnaně nadšené poskakování podvozku, které předtím vymizelo až s rychlou jízdou, a nahradila jej trocha dospělé plavnosti. Samozřejmě jen do té míry, aby si podvozek zachoval všechnu svou jistotu, protože lásku XV k zatáčkám to nijak neovlivnilo. Díky nízkému těžišti se do nich stále nadšeně vrhá a v krizové situaci vždy ochotně utáhne stopu. Nic se nezměnilo ani v průchodnosti terénem, nadprůměrná světlá výška 220mm také zůstala nezměněna. Připomeneme, že Legendy jako Jimny a Pajero takové výšky ani nedosahují.

Důležité je, že jízda s XV je teď komfortnější a sladění celku se posunulo více na pohodovou notu, což hezky demonstruje právě tahle konfigurace 2.0i Lineartronic. Benzinový motor s protilehlým uložením pístů se v podstatě sám vyvažuje pohyby pístů proti sobě a chod motoru je tak pocitově skoro neznatelný. Skvěle do tohoto uvolněného mixu zapadá i bezstupňová převodovka. Plynulost a samozřejmost jízdy na vlně točivého momentu při konstantních nízkých otáčkách má své velké kouzlo a převodovky ZF nebo DSG vám najednou budou připadat zbytečně nekomfortní – proč taky nutit motor kolísat otáčkami a zpravidla tu a tam trhaně „zakopnout“ při řazení.

Jenže ani tahle koncepce není bezchybná. Nejlépe funguje ve spojení s turbomotorem a jeho zásobou točivého momentu, o který se při akceleraci může opřít. Jenže s atmosférickým motorem si pro výkon musí sáhnout až do druhé půlky otáčkoměru, kdy už motor začíná být otravný. Řešením je sáhnout po pádlech pod volantem a řadit při svižném tempu manuálně, nebo se prostě uvolnit a na nějaké divoké zrychlování se vykašlat.

S tímhle charakterem benzinové konfigurace s automatem si můžete být téměř jisti, že pokus o co nejplynulejší a nejúspornější jízdu bude to, co vás nakonec bude bavit nejvíce. A v téhle hře se dostanete klidně k číslům 6,5-7l/100km.

  

Pro sportování je určená konfigurace z opačného konce nabídky. Paradoxně je to nafta 2.0D, se kterou se v XV budete bavit nejvíce a dostojí názvu Crossover dostatečně dramaticky, díky své zásobě točivého momentu, bleskurychlé reakci na plyn a důstojnému výkonu. I z podvozku tím vytáhnete daleko větší spektrum jistoty, zábavy, ochoty a agility.

Konfigurace XV tak nabízí nezvykle velkou rozmanitost, a nakonec si může každý vybrat podle chuti. Jediný opravdu zásadní problém XV byla vždycky cena příliš blízko Foresteru. Teď je ale všechno jinak a ceny klesly v některých verzích až o 90 000 Kč. XV tak začíná na 549 000 Kč s 1.6i, testovaná verze stojí 669 000 Kč (bez automatu 619 000 Kč).

  

To je hezké, jenže nejlákavější naftové XV s manuálem je pořád nebezpečně na dostřel Forestřího bráchy - rozdíl mezi nimi je jen 40 000 Kč. Na první pohled pak naftové XV nedává moc smysl. Nezapomeňte ale, že XV má oproti velkému Foresteru mrštnost a agilitu na své straně, a to v úplně jiné dimenzi. Však to znáte - volba rozumu je jen málokdy tou zábavnější…

 A ještě jedna věc... Je velká škoda, že je starý kontinent pro Japonsko tak bezvýznamný. S modelovým rokem 2016 se v Japonsku prohání XV i ve verzi hybrid. Uchopení této technologie s pečlivostí a nápaditostí Subaru bude určitě nevšední. Nicméně musíme si ještě nějakou dobu počkat.

 

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Subaru XV 2,0i Lineartronic:

Základní cena vozu

669 000 Kč

Motor

plochý čtyřválec

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 995 cm3

Výkon

110 kW (150 koní) při 6 200 ot./min.

Točivý moment

196 Nm při 4 200 ot./min.

Hmotnost

1 470 kg

Výkon/hmotnost

102 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

10,7 s

Max. rychlost  

187 km/h

Převodovka

automatická s plynule měnitelným převodem  

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba ve městě

8,5 l/100 km

Spotřeba mimo město 

5,5 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,5 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

225/55 R17

Délka

4 450 mm

Šířka

1 780 mm

Výška

1 570 mm

Rozvor náprav

2 635 mm

Objem zavazadlového prostoru 

380 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Naladění podvozku – CVT je při rychlé jízdě otravné
+ Plynulost pohonu  
+ Design  
+ Spotřeba paliva  

 

Subaru XV

2,0i (150 koní)

Mazda CX-3 AWD A/T

2,0 SKY-G (150 koní)

Seat Ateca 4WD DSG

1,4 TSI (150 koní)

VW Tiguan 4MOT DSG

1,4 TSI (150 koní) 

0-100 10,7 s

6,5 l/100km

kufr: 380 l

0-100 9,6 s

6,3 l/100km

kufr: 350 l

0-100 8,9 s

6,1 l/100km

kufr: 510 l

0-100 9,2 s

6,7 l/100km

kufr: 615 l

cena: 669 000 Kč

cena: 615 900 Kč

cena: 699 900 Kč

cena: 795 900 Kč

Galerie

Komentáře