Datum článku: 11.4.2011 | Autor textu: Matěj Slepička
TEST OJETÉHO VOZU /// Klasickou českou volbu v podobě Octavie druhé generace, navíc vyšperkovanou o dvouspojkovou převodovku DSG, není třeba nijak představovat. Přesto se podíváme na její klady a zápory a zjistíme, jak si zdánlivě ideální spojení TDI DSG rozumí, respektive rozumí po čtyřech letech stáří.
Testovaným vozem je Škoda Octavia II před faceliftem, rok výroby 2007, takže správně tušíte, že jde o ojeté auto. Octavii před faceliftem si dnes stále můžete koupit i jako novou pod názvem Octavia Tour, ale jen s motory 1,4 MPI a 1,6 MPI.
Zatímco Octavia po faceliftu má po stránce svého designu stále spoustu odpůrců, modelový rok 2007 je v tomhle usedlejší, a tak nikoho neurazí.
Pro všechny známý motor 2,0 TDI v té době ještě využíval hlučnější typ vstřikování PumpeDüse. Faktem je, že motor byl nadprůměrně hlučný již jako nový, natož nyní, kdy je ve srovnání s novými motory TDI patrný jejich pokrok. V praxi je hluk poměrně nepříjemný a až do dálniční rychlosti, kdy ho rošáduje aerodynamický svist, ho nepřeslechnete. Dobrá zpráva je, že má motor dost výkonu i v nejnižším pásmu otáček, takže jej na běžnou jízdu není třeba vytáčet přes 2 000 ot./min. A již od 1 500 ot/min umí nabídnout dynamický zátah.
Silnou stránkou těchto motorů byla vždy efektivita, zkrátka se považovaly za nejúspornější volbu ve své kategorii, a to mimo jiné platí pro všechny motory s označením TDI. Stejná dogma platí i pro převodovku DSG, rovněž platí za nejúspornější.
Převodovka DSG přišla na svět v roce 2003 a byla představena v Audi TT 3,2. Poté ji koncern Volkswagen začal postupně nabízet ve většině svých modelů. V té době ještě konkurenti využívali konvenční automatické převodovky, a tak je DSG mohlo válcovat.
Pojďme si zopakovat, že DSG není klasický automat, je to robotizovaný manuál, který využívá dvě spojky a ve výsledku je sladěný tak dobře, že jako automat působí. Oproti automatu je DSG dynamičtější a především efektivnější. Zatímco klasický automat ztrácí výkon i efektivitu kvůli hydrodynamickému měniči točivého momentu, DSG alternativy v podobě prokluzu spojky samozřejmě nevyužívá.
Na ojeté Octavii je patrný vývoj této převodovky. V našem případě je šestistupňová a dnes ji dostanete jen jako sedmistupňovou. Poslední kvalt tak může být delší a jízda na dlouhé vzdálenosti efektivnější. Další patrný rozdíl je v plynulosti rozjezdů a přeřazení, u testovaného auta občas stalo, že sebou nedůstojně pocuklo. Když jsme měli v testu Fabii RS s převodovkou DSG, konstatoval jsem, že je tato převodovka po všech směrech lepší než klasický manuál, ale v tomto případě bych si toto netroufl říci. V tomto případě není DSG zajímavé pro každého, ale jen pro ty, kteří prostě chtějí automat.
Nejlépe převodovka funguje v automatickém režimu. Změna převodů je po většinou hladká a podřazení bleskurychlé. Manuální režim umí nabídnout hned dvě výhody: můžete s ním využívat nižší pásmo otáček, takže budete úspornější, a rychlé reakce na povely k přeřazení působí dynamickým dojmem.
U DSG se mi líbila nepolevující akcelerace. Přidám plyn, turbo se natlakuje a pak jen odsázím šest kvaltů. Naopak s manuálem budete čekat na otáčky turba po každém přeřazení.
Pojďme si tedy shrnout zásadní výhody a nevýhody Octavie před faceliftem v této konfiguraci. Máme tady design, který nikoho neurazí, prostorný interiér a na svou třídu nezvykle velký kufr. Motor je úsporný a dvojspojková převodovka, na čtyři roky staré auto, bezkonkurenční.
Octavii musíme strhnout body za hlučnost motoru, drobné nedostatky, jako prodlevu na povely P,R,N,D bychom mohli vyčíst i převodovce, ale vesměs klady motoru i převodovky tyto zápory předčí.
Určitě vás zajímá, v jakém stavu byla testovaná Octavia po najetých 110 000 km. Známky části života za sebou byly znát především na vůlích podvozku, ale to při tomto nájezdu není nic neobvyklého. Žádnou neobvyklou nástrahu Škoda nepřipravila.
Osobně mě v tomto případě TDI ani DSG nepřesvědčilo ke koupi. Volil bych variantu 1,8T s manuálem. Oblíbenost motorů TDI ale říká, že hlučnost nevadí, a pokud navíc dokážete ocenit výhody dvojspojkové převodovky, pak není nad čím váhat.
Automobil k testu zapůjčila společnost AUTO IN s.r.o. - Referentskevozy.cz
|
Technické parametry vozidla Škoda Octavia 2,0 TDI DSG:
Stav vozu/rok výroby |
ojetý/2007 |
Stav tachometru |
114 000 km |
Cena vozu |
289 000 Kč s DPH |
Hmotnost |
1 415 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
nafta |
Objem |
1 986 |
Výkon |
103 kW (140 koní) při 4 200 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
99 koní/t |
Točivý moment |
320 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
9,6 s |
Max. rychlost |
209 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
robotizovaná dvojspojková |
Poháněná kola |
přední |
Diferenciál |
otevřený |
Spotřeba kombinovaná |
5,3 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
6,7 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
55 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvková náprava |
Rozměr kol |
16″ |
Rozměr pneumatik |
205/55 R16 |
Délka |
4 569 mm |
Šířka |
1 769 mm |
Výška |
1 462 mm |
Rozvor náprav |
2 578 mm |
Objem zavazadlového prostoru 2 řady/1 řada sedadel |
585/1455 |
Potěšilo nás: |
Naštvalo nás: |
+ prostorný interiér |
– hlučný motor |
+ průběh výkonu |
– převodovka občas zaškube |
+ úsporná a dynamická převodovka |
|
+ spotřeba paliva |
|
+ prostorný interiér |
|
Ford Focus 2,0 TDCI Powershift |
Škoda Octavia 2,0 TDI DSG |
Volkswagen Golf 2,0 TDI DSG |
Hyundai i30 1,6 CRDi VGT |
140 koní 0-100 9,3 s Vmax: 203 km/h 5,8 l/100km |
140 koní 0-100 9,6 s Vmax: 209 km/h 5,3 l/100km |
140 koní 0-100 9,6 s Vmax: 207 km/h 5,3 l/100km |
128 koní 0-100 11 s Vmax: 197 5,8 l/100km |
|
|
|
|