Datum článku: 28.2.2011 | Autor textu: Matěj Slepička
Nedávno se zvrhla velká diskuse u blogu redaktora Martina. Až na konci básnění o zábavném a vyjímečně dobře sladěném autě odhalil, že jde vlastně jen o obyčejnou Fábii 1,2 HTP. A zrovnatak i Fabia RS vnesla do redakce rozpory a také dlouhé večerní posezení na téma moderních hot-hatchů.
Příčinou rozporů je to, že Fabia RS musí být správně pochopena. A pochopení je bohužel o to těžší, když se na nás z televize tváří jako ostrá a nezkrotná bestie. Ale Fabia RS tady není proto, aby byla typickým ostrým zástupcem hot-hatchů ze staré školy a hrdě stála vedle Clia RS. Je upečená podle jiného receptu.
Součástí receptu na pečení RS je jakési cestovní GT spíše než rozštěkaný ostrý hatchback. Stále praktická Fabia působí komfortně, přátelsky, a když na to přijde, je zatraceně rychlá. Při cestování je vždycky příjemné mít výkonovou rezervu povedeného točivého motoru a fajn výbavu.
Žádnému nadšenému řidiči pravděpodobně neuniklo, že Fabia RS má motor 1,4 TSI přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem. Motor odvádí nejlepší ve vysokých otáčkách, takže je radost ho točit až k červenému poli, přesto má solidní zátah od nejnižších otáček. Výhoda spotřeby malého přeplňovaného motoru ale nečekaně rychle zmizí s příchodem svižné jízdy. 8,5 l/100 km mimo město je opravdu trochu více. Se stejně rychlým Citroënem DS3 jsme na stejné trase jeli o dva litry úsporněji, a to už je velký rozdíl.
Kromě motoru tvoří velkou část charakteru převodovka. DSG kombinuje výhody manuálu a automatu a k RS se dokonale hodí. Je zábava řadit pádly pod volantem bez jakékoliv prodlevy a je pohoda nechat běžnou jízdu na automatickém režimu. Převodovka je sterilně bezchybná, přesto jsme jí jednu chybu našli. Při sebemenším kopci podřadí zbytečně ze sedmičky rovnou na pětku. Po přepnutí do manuálního režimu jsme se přesvědčili, že sedmá rychlost by kopec také zvládla, a dokonce i úsporněji.
Cestování je tedy příjemné a motor s převodovkou ho dělají i celkem zábavným. Horší je to s Eresem, když po něm budeme chtít zábavu z teritoria hot-hatchů. Pak nám chybí především důvěra auta v řidiče. Tím mám na mysli, že zábava je tak trochu oplocená, když ESP nejde vypnout. Když převodovka i v manuálním režimu před omezovačem sama přeřazuje. A když se chcete u stojícího auta zaposlouchat do zvuku a zjistíte, že motor pro tyhle účely nejde vytočit více než do 4 000 ot./min. Ano, pořád se můžete bavit v rámci oploceného prostoru, ale s důvěrou by bylo často o úsměv více a úšklebek méně.
Jde těžko poznat, jestli se jedná o omezený talent Fabie nebo o systémem ESP nadefinované chování v zatáčkách, ale za zdroj dalších úšklebků může neochota zadní nápravy k utahování stopy a hravosti.
Věc, na kterou jsme se opravdu těšili, je systém XDS, tedy elektronická ingredience k pečení RS v podobě špetky samosvorného diferenciálu. To znamená diferenciál, který má výhody samosvoru, ale nemá jeho neduhy? Přečtěte si to znovu, není to bomba? Bomba, která dá autu v zatáčce takový rozměr zábavy, že si z toho sednete na zadek?
Je mi líto, ale není to bomba. Tenhle systém zaručeně nefunguje s vypnutým ASR, kdy se vnitřní kolo na výjezdu ze zatáčky často protáčí. A se zapnutým ASR je jízda o trochu pomalejší, což nás nutí k zamyšlení, jestli systém opravdu funguje.
Jak už bylo řečeno, Fabia RS je cestovní GT, je radost vytáčet povedený motor a převodovka vám umožní účinnou a zatraceně rychlou jízdu. Na top level, kde trůní opravdové hot-hatche, tam bohužel Fabia RS svými schopnostmi nesahá. K tomu jí chybí trocha hravosti, preciznosti a boje o adhezi na limitu přilnavosti. Pojďme si ale na rovinu říct, že je to level, který většina z vlastníků tohoto auta ani neokusí a možná je jen dobře, že jejich pokušení zarazí ESP.
Ale i jako zastánce staré školy v zábavě za volantem jsem si Fabii RS oblíbil jako rodinné sportovní auto. S rodinou je totiž teritorium zábavy ještě osekanější, nikdo přece nechce budit spokojeně spícího potomka jen kvůli přesně trefenému apexu nebo kvůli nepovedenému meziplynu. V tu chvíli oceníte, že motor není přehnaně hlučný, a když se plynule vrhnete do zatáčky, oceníte, že se dá o podvozek opřít. Rychlé a zábavné rodinné cestování je to, co Fabii sedne. Může tady přinést i další výhody jako prostorný interiér. Vzal bych si ji v nenápadné stříbrné, a v kombíku!
Technické parametry vozidla Škoda Fabia RS 1,4 TSI:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2010 |
Stav tachometru |
10 000 km |
Cena testovaného vozu |
|
Hmotnost |
1 318 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlem a kompresorem |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
benzin |
Objem |
1 390 |
Výkon |
132 kW (180 koní) při 6 200 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
136 koní/t |
Točivý moment |
250 Nm při 2 000 - 4 500 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
7,3 s |
Max. rychlost |
224 km/h |
Počet rychlostí |
7 |
Převodovka |
dvojspojková robotizovaná |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
6,2 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
7,7 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
5,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
45 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátore |
Zavěšení zadní nápravy |
Kliková s vlečenými ramen |
Rozměr pneumatik |
205/40 R17 |
Délka |
4 029 mm |
Šířka |
1 886 mm |
Výška |
1 492 mm |
Rozvor náprav |
2 464 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
300 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ točivý, pružný a silný motor | – nevypínatelné ESP |
+ povedená převodovka | – činnost XDS není znát |
+ velmi prostorný interiér | – levně působící interiér |
+ komfortní a stabilní podvozek | |
+ praktičnost |
1,4 TSI (180 koní) |
Citroën DS3 1.6 THP (150 koní) |
Volkswagen Polo GTI 1,4 TSI (180 koní) |
Renault Clio RS 2,0 16V (203 koní) |
0-100 7,3 s V max 224 km/h 6,2 l/100km |
0-100 7,3 s V max 214 km/h 6,7 l/100km |
0-100 6,9 s V max 229 km/h 5,9 l/100km |
0-100 6,9 s V max 225 km/h 8,2 l/100km |
|
|
|
|
cena: 499 900 Kč |
cena: 479 900 Kč |
cena: 470 600 Kč |
cena: 549 900 Kč |