Datum článku: 15.2.2012 | Autor textu: Martin Jánský
„Vzal bych si ji v nenápadné stříbrné a v kombíku!“ Takový byl Matějův verdikt v testu krátké Fabie RS. To je výzva, kterou je nutno prověřit ostrým testem, co říkáte? No, možná ne, ale my se prostě chtěli svézt ještě jednou, tak moc se nám ostrá fábka líbila.
Ne, Fabia RS není moc dobrý hot hatch (test hatche si můžete přečíst ZDE). Není dost ostrá, není dost hravá, nezapojí vás tolik do řízení. Prostě se tolik nebavíte, jako když krotíte třeba divoké zvíře od Renaultsportu. Fabia RS připomíná daleko víc auto kategorie grand tourer. A Matěj projevil velkou dávku vizionářské předvídavosti, když prstem ukázal na RS v kombíku a označil ho za auto hodné pozornosti. Rychlé kombíky jsou totiž auta jiné kategorie, a tak to, co na hatchi nefungovalo, začíná pracovat ve prospěch praktičtější verze s dlouhou zádí. Nevěříte?
Tak si to vezmeme popořadě. Přeplňovaný motor bez znatelné špičky výkonu v hot hatchi ubírá na řidičském nadšení. Nemusím ho plynem tlačit ke zdi, aby to jelo, nekřičí na mě: „Toč, toč, ještěěěěě a TEĎ tam kopni kvalt!“ Jenže nic takového rychlý kombík nepotřebuje. Ten potřebuje zátah v každých otáčkách pro širokou použitelnost. A 1,4 TSI umí plout na vlně točivého momentu s řazením ve dvou tisících stejně přirozeně, jako když ho s vytím točím až k omezovači nad šesti tisíci. Kompresor fouká v nízkých otáčkách a nafoukne i turbo pro střed a vršek otáčkoměru, takže turbolag není cítit a motor jde ochotně za plynem. Na volnoběh není prakticky ani slyšet, při klidném brouzdání jen tiše vrní a u červeného pole si rád zachroptí výfukem. Kdepak, vážení, tenhle motor funguje pro rychlý kombík dokonale!
Podobně i dvouspojková převodovka může v hot hatchi odradit puristy, kteří mají rádi šátrání gumovým klackem v kýblu ozubených kol (viz cokoliv od Renaultsportu). Jenže v RS kombi dává automatický režim smysl. DSG řadí naprosto neznatelně a bez cukání, při klidném tempu tam dá i ve městě hned sedmičku, aby šetřila palivo. Ve sportovním módu drží kvalty déle a taky šikovněji brzdí motorem. Navíc kdykoliv lze do jejích záměrů sáhnout pouhým stisknutím pádla na zadní straně volantu, což odmění okamžitým přeřazením. To se typicky hodí při předjíždění – dvakrát kliknu, šlápnu na plyn, v momentu předjedu loudu, podržením pravého pádla přepnu převodovku do původního automatického režimu a supersonický let nerušeně pokračuje.
Každý fanda ale může žít svůj Ferrari sen naplno, stačí přepnout DSG do plně manuálního módu. Pořád nad ní bdí elektronika, která dává pozor, aby motor podtočením nezdechl nebo přetočením nevyskočil zpod haubny, ale zbytek je jen na řidiči. Sedm rychlostí na výběr je možná zprvu trochu moc – to mi došlo, když jsem krutě probrzdil pravou zatáčku, kterou znám jako jasně trojkovou, ale v té rychlosti jsem ji nemohl naklikat a rozpoznat na mrňavém displeji. Hrajte ale tuhle hru na řazení jako PlayStation a vše se rázem zlepší. Rychlostí je totiž vždycky dost na to, abych si nějakou vhodnou naklikl, stačí nastražit uši a řadit podle otáček: „Hen-HEN-HÉÉÉN“ – ano, už tam je ta správná. Rychlost řazení neztrapní formuli 1, ale nikdo s klasickou šaltrpákou a spojkovým pedálem nemá šanci ani ve snu.
Ani podvozek neroztáhne tvář hot hatchového fajnšmekra do ďábelského šklebu. Není dost sofistikovaný, dost hravý, dost ochotný a ESP nejde vypnout. Pořád je ale šasi dostat nadané pro velmi svižnou jízdu, dost zábavné v zatáčkách a zároveň dost pohodlné při běžných cestách na nákup nebo do práce. Nízkoprofilové sedmnáctky v každém rohu sice komplikují situaci na horším asfaltu, ale ne natolik, abyste si do mapy zakreslovali nesjízdné úseky nebo pravidelně navštěvovali chiropraktika. Prodloužená záď navíc auto vyvažuje nejen opticky, ale i fyzikálně – Fabia RS v kombíku už tolik netáhne za přídí ven ze zatáčky, se zádí se teď dá lépe pracovat a auto má v každé situaci víc stability.
Taky máte tak rádi silné verze běžných limuzín a kombíků? Taky na ulicích věčně okukujete přední spoilery šestkových audin? Taky hledáte průduchy za předními koly pětkových baworáků? Taky otáčíte rychle hlavy a počítáte výfuky éčkových medvědů? Taky poulíte oči a hledáte boule na kapotě Lexusů IS? Nejsilnější, nejrychlejší, ale stále velmi uhlazené a nenápadné verze obyčejných sedanů dokáží nasypat pozornému petrolheadovi trochu koření do zkoumání okolního provozu. I na prachobyčejném dvoulitrovém dieselu s optickým paketem ulpí trocha tajemna „co když?“ A naopak i pětisetkoňová monstra snadno splynou s okolní šedí provozu, aby v nejméně očekávaném momentu zahřměla rachotem naštvaného osmiválce a zmizela za horizontem.
Na to samozřejmě Fabii chybí čtyři hrnky a aspoň tři sta kobyl, ale i tak umí podobné triky na nezkušené řidiče trojkových baworáků a potuněných Civiců. Decentně jiné nárazníky přehlédnete snadno, zejména proto, že Fabiím moc pozornosti většinou nevěnujete. Znáčky vRS jsou malé a je jich poskrovnu a větší kola s dvojitou koncovkou výfuku nejspíš přisoudíte nesmyslnému tuzingu HTPček. A na problém máte zaděláno. Tahle nenápadná věc s hagusy na střeše, dětskými sedačkami vzadu a nákupem v kufru vás snadno spráská i na vaší oblíbené okresce, pokud podceníte situaci a budete dráždit lví mládě bosou nohou.
Až vás ale tohle puberťácké házení patkou znudí, pak pochopíte opravdový charakter Fabie RS. Je to totiž dokonalý všeuměl. Karoserie je kompaktní, a přesto dostatečně prostorná a praktická. Motor umí jet udržovačku jen na půl plynu s nízkou spotřebou kolem sedmi litrů, ale i totální pilu s otáčkoměrem stále v omezovači. Převodovka nabídne lahodně jemný automat, ale i bleskurychlé řazení a plnou kontrolu v manuálu. Podvozek je pohodlný pro rodinné výlety i dost talentovaný pro drcení okresek. Každý si najde to, co má u auta rád.
Takže budgetové Audi RS6? Vlastně spíš lepší. Cena je samozřejmě na straně Fabie, cokoliv německého je nad milion počínaje Opelem Insignií OPC. Levnější variantou je snad už jen Octavia RS, ale to je, podobně jako majestátní RS6, oproti Fabii pořád velryba, se kterou jen těžko opravdu splynete. Kdežto Fabia je mrštná štika, se kterou všude snadno proklouznete, daleko přirozeněji se s ní propojíte a víc si jízdu prožijete a užijete. Matěj měl pravdu – Škoda Fabia RS kombi je zatraceně dobrá. Pro každého. I já bych ji bral ve své garáži. Ale ne ve stříbrné, spíš v téhle bílé. V jakém laku ji chcete vy?
foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Škoda Fabia RS 1,4 TSI kombi:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2011 |
Stav tachometru |
10 000 km |
Cena testovaného vozu |
|
Hmotnost |
1 313 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlem a kompresorem |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
benzin |
Objem |
1 390 |
Výkon |
132 kW (180 koní) při 6 200 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
136 koní/t |
Točivý moment |
250 Nm při 2 000 - 4 500 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
7,3 s |
Max. rychlost |
226 km/h |
Počet rychlostí |
7 |
Převodovka |
dvojspojková robotizovaná |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
6,2 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
7,7 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
5,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
45 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem |
Zavěšení zadní nápravy |
Kliková s vlečenými ramen |
Rozměr pneumatik |
205/40 R17 |
Délka |
4 276 mm |
Šířka |
1 642 mm |
Výška |
1 494 mm |
Rozvor náprav |
2 454 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
480 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ točivý, pružný a silný motor | – nevypínatelné ESP |
+ povedená převodovka | – stárnoucí interiér |
+ velmi prostorný interiér | |
+ komfortní a stabilní podvozek | |
+ dělá RS6 zbytečným |
1,4 TSI (180 koní) |
Škoda Octavia RS kombi 2.0 TSI DSG (200 koní) |
Opel Insignia OPC ST 2,8 V6 Turbo 4x4 (325 koní) |
Audi RS6 Avant 5,0 V10 biturbo (580 koní) |
0-100 7,3 s V max 224 km/h 6,2 l/100km |
0-100 7,3 s V max 237 km/h 7,7 l/100km |
0-100 7,3 s V max 248 km/h 11,3 l/100km |
0-100 4,5 s V max 250 km/h 14,0 l/100km |
|
|
|
|
cena: 514 900 Kč |
cena: 826 900 Kč |
cena: 1 085 400 Kč (Akční cena) |
cena: N/A Kč |