Datum článku: 18.7.2011 | Autor textu: Martin Jánský
Prezentace modelu na stránkách Škodovky říká: „V každém řidiči dřímá závodník. Každý touží po určité míře osobitosti.“ A podle stejných lidí je řešením dieselový hatchback s pár továrními plasty navíc? Dočtěte náš test do konce, než si opovržlivě odplivnete.
Padají vločky o velikosti dětské pěsti, krajina je pokrytá sněhem, jen podél hory se klikatí černá asfaltová silnička široká asi na jeden a půl auta. Z jedné strany je lemovaná skalní stěnou, z té druhé nízkou zídkou ze zvětralých kamenů, za níž zeje několikasetmetrový sráz. Po silničce se děsivě rychle prohánějí malé, zle vypadající ospoilerované hatchbacky s naštvaně znějícími závodními čtyřválci a ledově klidnými, pekelně soustředěnými jezdci, kteří balancují na hraně mezi nejlepším časem na zkoušce a dlouhým pádem zakončeným ošklivou plechovou ránou a spoustou intenzivní bolesti. Taková je rallye Monte Carlo, prestižní podnik světového šampionátu klasicky otevírající závodní sezonu. Už máte představu, o čem je Monte? Tak mi, sakra, vysvětlete, jak do tohohle schématu zapadá relativně obyčejná Fabie s dieselovým motorem?!
Peníze dnes vládnou všemu a mnoho automobilek se vrhá do motosportu jen proto, že jsou schopny přetavit své úspěchy ve větší výnosy z prodeje běžných aut. Ne tak česká Škodovka. Neříkám, že na tom společnost finančně tratí, ale hlavní motivací je to, že jsou v tom prostě dobří. Za neuvěřitelných 110 let působení na závodních tratích už nějakou tu zkušenost přeci jen pochytíte, i kdybyste nechtěli. A chytré hlavy z marketingu Škoda Auto teď napadlo, že by na tom mohli taky trhnout něco navíc, proto je tu sportovní edice Fabia Monte Carlo představená letos v lednu u příležitosti jubilejní 100. rallye Monte Carlo.
Tak, teď překousněte, že se nejedná o ostřejší verzi RS, jak jste nejspíš mysleli. Hádám, že v prvopočátku měla být, ale pak někdo na jednání přinesl prodejní statistiky a řekl, že eresek se tolik neprodá, že to musí tedy být normální Fabie. Pak nejspíš zaznělo několik hlubokých nádechů, pár prásknutí dveřmi a řada neslušných výrazů mumlaných polohlasem, nicméně ve finále tu máme tovární tuning k běžné Fabii. Co je nového? Určitě nepřehlédnete zatmavená okna, černou střechu zakončenou černým spoilerem, černě podbarvené přední světlomety, černá zrcátka, černou mřížku chladiče, černý nástavec předního nárazníku, černé lemy blatníků, černé prahy, černý falešný difuzor a černá kola. Uvnitř si užijete koženého volantu, koženého madla ruční brzdy a kožené manžety řadičky, vše obšito „rychlou“ červenou nití. V základu se za svých 330 tisíc navíc můžete těšit na klimatizaci a rádio. Jste také u vytržení? Ó ano.
Uvnitř je to klasická Fabie – přiměřeně prostorný, ale už poněkud zastarávající interiér se spoustou podprůměrných plastů a vachrlatými klikami dveří, ze kterých na vás půjde deprese. Pokud budete šetřit na příplatkové výbavě, dočkáte se i tradičních prázdných míst a záslepek. V testovacím voze renomé zachraňuje plná výbava s automatickou klimatizací a dobře znějícím audiem i s navigací Amundsen s archaickým pohonem na CD. Nový volant je ale naprosto skvělý a neméně skvělé jsou sportovní sedačky montované do Monte Carla v sérii. Dobře vypadají, jsou pohodlné a v zatáčkách vás příjemně podrží. Dost keců, pojďme nastartovat.
Rachty, rachty, rachty. Milovníci prvogenerační Fabie RS možná chrochtají blahem, ale sportovní srdce petrolheada pláče. Pod kapotu Monte Carla si můžete vybrat ze dvou motorů o celkem pěti výkonových úrovních. Sportovní naděje vzbuzuje turbobenzin 1,2 TSI (85 a 105 koní), spořílky potěší 1,6 TDI (74, 85 a 105 koní). Jak jsem říkal, RS to není. Pod kapotou testovacího kousku byl nejsilnější nafťák, který umí s ukazatelem spotřeby naprosté divy. Při dálničním tempu se povaluje kolem šesti litrů, po ostré palbě na okreskách je výsledkem podobné číslo. Pozorování absurdně nízkých čísel naprosto neodpovídajících vaší snaze za volantem a dosahovaným rychlostem vás nejspíš dlouho nepřestane bavit. Respektováním tempa běžné dopravy ji snadno srazíte na 4,5 litru a určitě by šla ještě o chlup níž, pak už jste ale spíše adept na Greenline.
Řadíte rádi? S tímhle motorem budete muset, protože přes všechny pokrokové technologie a moderní materiály disponuje staromódní turbodírou, pod patnáct set otáček se nic moc neděje. Pokud tedy klidně plynete na vlně točivého momentu s okolní dopravou a potřebujete náhle rychle předjet, dupnete na plyn, motor zalapá po dechu, otáčky začnou mírně růst a… prostor na předjetí je pryč. Budete si to muset odpracovat – podřaďte si, roztočte si turbo a zvládnete manévr hravě, sám o sobě má motor síly dost.
Pětistupňová manuální převodovka sice není kdovíjak rychlá, ale aspoň je přesná. 105 koní nezní zázračně, s okolní dopravou však udržíte krok vždycky a díky sympatickému krouťáku se i pobavíte. Překvapivým problémem je jeho plochá křivka. V patnácti stech vám do toho foukne turbo a auto nakopne, jenže zhruba kolem už dvou tisíc nemáte ve zbytku spektra otáčkoměru co objevovat a dalších 2 500 otáček, které máte k dispozici, přijde nazmar. Motor se rád nechá vytáčet, ale moc uspokojení ani rychlosti navíc vám to nepřinese. 250 Nm nenechá 105 koní vyniknout. Chrochtání uslyšíte jen při startu, při ostré akceleraci nebo při stažených okýnkách a odrazu zvuku od okolních aut, zdí nebo vegetace, jinak je typicky dieselový zvuk až překvapivě dobře utlumený. Většinu času slyšíte jen valení velkých gum na velkých kolech.
Ano, ta kola. V balíčku Monte Carlo dostanete 17palcová kola s pneumatikami 205/40 R17, s nimiž se pojí i mírně přitvrzený podvozek. Po většinu času je tenhle komplet pohodlný, jen na tankodromu má tendenci vyklepat z vás duši. Nápadně mi připomněl podvozek Fabie RS, který není o mnoho tužší, nicméně lépe kontroluje pohyby karoserie. Přilnavosti máte vždycky dost, abyste mohli být při razantním průjezdu zatáčkami sebejistí. To řada budoucích majitelů se závodnickým srdcem ocení. Až do momentu, kdy na tenhle lidový sportovní hatch půjdou kupovat nové gumy – jedna je totiž bude stát kolem tří tisíc, což dvakrát lidově nezní.
Dokud ale máte na gumách nějaký vzorek, bude vám dělat Fabie Monte Carlo jen samou radost. Samozřejmě nemá tolik výkonu ani tak skvělou převodovku jako RS, pohyby karoserie vám dávají najevo, že se blíží moment, kdybyste se měli mít na pozoru, ale gumy drží tak dlouho, abyste mohli zatáčky projíždět příjemně rychle, avšak ne zase tak dlouho, aby vás nekonečný grip nudil. Monte Carlo je vlastně docela zábavné v mezích běžného řidiče, fajnšmekrovi bude nejspíš chybět komunikativnější řízení a hravější podvozek.
Z pohledu do ceníku se vám možná zamotá hlava. Základ je 330 tisíc, nejsilnější 1,2 TSI se 105 koni můžete mít za 355 tisíc, stejně silný a dokonce o chlup pomalejší testovaný diesel 1,6 TDI pořídíte za 436 tisíc, tedy o neuvěřitelných 81 tisíc dráž, a i kdyby žral třeba o dva litry v průměru méně, vrátila by se vám investice po zhruba 120 tisících km. Tedy, vám vlastně už asi ne, ale příštímu majiteli dieselem určitě uděláte radost. Ale budiž, třeba ho prostě musíte mít. A nejspíš by se vám hodila i nějaká výbava navíc. ESP? 17 tisíc. Automatická klimatizace? 12 tisíc. Parkovací senzory? 9 tisíc. Tempomat? 9 tisíc. Navigace? 12 tisíc (nezapomeňte na cédéčka, jinak by byla podstatně dražší). V úžas vás ale uvede, že u auta za 330 tisíc, potažmo za 436 tisíc u našeho dieselu, pořád musíte připlácet za elektrické stahování oken vpředu a vzadu (5 tisíc) a výškové stavení obou předních sedadel (2 tisíce). Náš kousek vyšel na 527 tisíc, a i když budete při konfigurování střídmější, stále skončíte v cenovém teritoriu vrcholné Fabie RS. Akorát bez výkonu a sofistikované převodovky. To zní jako dost špatný obchod.
Sňatek z rozumu – ten připomíná spojení sportovního auta s dieselem. Budete spokojení, ale mohli jste mít víc a moc dobře to víte. „Jezdí dobře a úsporně,“ možná pokrčíte rameny, ale stejně víte, že jste chtěli více sportu. Fabii RS. Takhle chcete skončit? Spokojení, ale ne šťastní? Buď buďte chytří, ušetřete a skočte do 1,2 TSI, nebo si naspořte ještě o trochu víc a místo dietního sojového masa v podobě naftového Monte Carla si dejte pořádný biftek s logem RS. A co se samotného Monte Carla týče, proti továrnímu tuningovému balíčku nic nenamítáme. Jen jméno je rozhodně špatně, paralela se světem rallye moc nefunguje. Asi se měla jmenovat Fabia Black Line, ale to by všichni museli zapomenout na Favority a Formany, které tohle jméno před časem hrdě nosily. Jinak vypadá skvěle, díky kontrastním designovým doplňkům budí pozornost jako plnohodnotné ereso. Jezdí taky překvapivě dobře, pobaví vás a přinese paradoxní, ale kupodivu fungující mix sportovnosti a úspornosti. Jenže rozhodně nejde o levné auto, obzvláště ne s nejsilnějším dieselem, víc smyslu dává s turbobenzinem. Konečná volba je ale na vás. Chcete být spokojení, nebo šťastní? Náš testovací novomanželský pár rozhodně volí druhou možnost. Co vy?
Technické parametry vozidla Škoda Fabia Monte Carlo 1,6 TDI CR:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2010 |
Stav tachometru |
7 500 km |
Cena testovaného vozu |
|
Hmotnost |
1 219 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlem |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
nafta |
Objem |
1 598 |
Výkon |
77 kW (105 koní) při 4 400 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
86 koní/t |
Točivý moment |
250 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
10,9 s |
Max. rychlost |
188 km/h |
Počet rychlostí |
5 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
4,2 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
5,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
3,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
45 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátore |
Zavěšení zadní nápravy |
Kliková s vlečenými ramen |
Rozměr pneumatik |
205/40 R17 |
Délka |
4 013 mm |
Šířka |
1 886 mm |
Výška |
1 493 mm |
Rozvor náprav |
2 464 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
315 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ silný zátah dieselu | – cena |
+ RS vzhled | – cena nových gum |
+ prostorný interiér | – levně působící interiér |
+ schopný podvozek | – ne příliš charakterní motor |
+ spotřeba | – málo sportovní pro "Monte Carlo" |
1,6 TDI CR (105 koní) |
Citroën DS3 1.6 HDI (112 koní) |
Ford Fiesta 1,6 TDCi (95 koní) |
Seat Ibiza FR 2,0 TDI CR (143 koní) |
0-100 10,9 s V max 188 km/h 4,2 l/100km |
0-100 9,8 s V max 190 km/h 4,5 l/100km |
0-100 11,8 s V max 175 km/h 4,1 l/100km |
0-100 8,2 s V max 210 km/h 4,6 l/100km |
|
|
|
|
cena: 435 900 Kč |
cena: 507 400 Kč |
cena: 408 190 Kč |
cena: 412 900 Kč |