Datum článku: 9.12.2015 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Už víme, čím vás bude za pár let prohánět dálniční policie. No, neměli byste se snažit jim ujet…
Čísla nejsou všechno. Totiž stejně jako komplexní lidskou osobnost nejde popsat pár charakterovými rysy, tak ani auto nepochopíte po přečtení tabulky s technickými údaji. Ale stejně jako když vám někdo o své kamarádce řekne, že je extrovert, ráda se napije a pak se s chutí svléká, máte okamžitě nutkání s ní zapařit, tak hodně nadějí vzbuzuje, i když se dočtete, že nějaké auto umí stovku za 5,8 sekundy a jede až 250 km/h. To přeci nemůže být nuda, ani když jde o luxusní jachtu jménem Superb, ne?
Hodně lidem (nejčastěji patrně ze Škoda fanklubu) teď asi naskočila v hlavě představa Eva, co jde přepnout do komfortu. Pravda, jistá podobnost tu je – čtyřkolka, čtyři dveře, dvoulitrový foukaný čtyřválec a i těch jeho 280 koní přesně odpovídá japonské gentlemanské dohodě, ale i když ve škodovce pekli podle podobného receptu, vyšlo jim z toho něco úplně jiného.
Tedy rychlost vrcholnému Superbu rozhodně nechybí. Nakonec stejný motor (byť v trochu jiném výkonovém naladění) najdete v Golfu R, Leonu Cupra či Octavii RS, tedy v samých sportovních verzích. Stačí to trochu přišlápnout v libovolných otáčkách a hned máte k dispozici 350 Nm poctivého, do sedačky zamačkávajícího zátahu. Motor se navíc nechá točit a s chutí se žene za výkonovým maximem v šesti tisících, takže většinu okresek spořádáte na trojku. A kdyby vám přeci jen došly otáčky, stačí jedno cvaknutí pádlem pod volantem a dvouspojka vám okamžitě předhodí čtyřku, aby vás při ďábelsky rychlé cestě do pekla skutečně nic nezdržovalo.
Se vším tím přívalem výkonu si snadno dokáže poradit haldexová čtyřkolka, která mění poměr jeho distribuce přímo v zatáčce bez nutného prokluzu – žádného one-wheel-fire se tedy nedočkáte. Taky adaptivní podvozek, který je v normálním režimu pohodově plavný (v komfortním možná až moc rozevlátý), ve sportovním módu příjemně přituhne a drží se asfaltu, jak mu to jen gumy dovolí. Samozřejmě je to nakonec právě on, kdo jako první kapituluje na zběsilé tempo motoru, ale v tu chvíli stejně vypadáváte z ploché sedačky a máte ukroucené ruce z pomalého řízení. Tohle prostě není přirozený ničitel okresek, žádné nelítostné Evo ve společenském obleku.
Daleko víc se mu líbí na dálnici. Najděte si rovný úsek, seberte odvahu riskovat řidičák a přišlápněte to, těch 250 km/h je hodně reálných a rychlosti začínající dvojkou jsou dílem pouhých pár sekund zrychlování. Klidně můžete v levém pruhu prohánět Audiny a vyblikávat BMW, ale když se pak za vámi objeví modře blikající druhogenerační Superb s dvojicí pomstychtivých policistů, raději to neberte jako závodní výzvu.
On totiž minulý Superb 3,6 V6 nebyl žádné ořezávátko – měl jen o dvacet koní méně a stejných 350 Nm nabízel v mírně užším pásmu, ale o sedm desetin pomalejší stovka není žádný velký rozdíl, maximálka je dokonce totožná. Ale i když teď určitě brečíte nad kultivovanějším projevem VR6 (rozevření válců pouhých 10,7°) a lepší odezvou na plyn (který v manažerské limuzíně opravdu nutně potřebujete, že?), 2,0 TSI kontruje lehce syntetickým a trochu vzdáleným basovým bručením a skutečně hutným zátahem za všech podmínek. Hlavním důvodem změny byla ale pochopitelně nižší spotřeba – čtyřválec při troše snahy dotlačíte i pod osm litrů, ale pojďme si říci na rovinu, že v běžném režimu jezdí obě auta za nějakých 9 až 10 litrů na sto.
I tak je ale nový Superb velkým posunem vpřed. Přeskočme větší nabídku prostoru, lepší ergonomii, kvalitnější materiály a modernější technické laskominy (adaptivní tempomat, systém udržování jízdy v pruhu, adaptivní podvozek, automatická dálková světla, …) a přejděme rovnou k tomu nejdůležitějšímu – vyrovnanější jízdě. Superb teď působí dospěleji, sladěněji a vyváženěji. V případě této vrcholné verze už tedy zbytek auta nevlaje za silným motorem, ale účinně a efektivně s ním spolupracuje.
Pro jistotu ale ještě zopakuji, že na drcení okresek je lepší Octavia RS230 (oTESTovali jsme ZDE). Vrcholný Superb stále primárně zůstává pohodlným manažerským sedanem, akorát určeným pro manažery, kteří často honí čas. Pokud ale uvážíme, jak vlažně bere Škoda své sportovní modely, otevírá se tu prostor pro něco zajímavého – stačilo by přifouknout pár koní, lehce přiostřit podvozek, nalepit vkusný bodykit a dovnitř vrazit anatomické sedačky. Jo, myslíme to vážně, my chceme Superb RS!
Foto: Jiří Čermák
Technické parametry vozidla Škoda Superb 2,0 TSI DSG 4x4:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 984 cm3 |
Výkon |
206 kW (280 koní) při 5 600 - 6 500 ot./min. |
Točivý moment |
350 Nm při 1 700 - 5 600 ot./min. |
Hmotnost |
1 615 kg |
Výkon/hmotnost |
173 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
5,8 s |
Max. rychlost |
250 km/h |
Převodovka |
automatická dvouspojková, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
všechna čtyři (Haldex) |
Spotřeba ve městě |
8,9 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
6,1 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
7,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
66 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik |
215/55 R17 |
Délka |
4 861 mm |
Šířka |
1 864 mm |
Výška |
1 468 mm |
Rozvor náprav |
2 841 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
625 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Jede jako z praku | – Podvozek to nakonec vzdá jako první |
+ Snadno dostupný zátah ve všech otáčkách | |
+ Zatáčky ho neděsí | |
+ Dálky umí pohodlně | |
+ Reprezentativní design | |
+ Prostor a technologie |
2,0 TSI (280 koní) |
VW Passat 2,0 TSI (280 koní) |
BMW 330xi 2,0 turbo (252 koní) |
Subaru WRX STi 2,5 turbo (300 koní) |
0-100 5,8 s 250 km/h 7,1 l/100km |
0-100 5,5 s 250 km/h 7,1 l/100km |
0-100 5,8 s 250 km/h 6,2 l/100km |
0-100 5,2 s 255 km/h 10,4 l/100km |
cena: 971 900 Kč | cena: 1 057 900 Kč |
cena: 1 160 900 Kč |
cena: 1 089 000 Kč |