foto Driversweb.cz

Seat Leon FR 1.5 TSI 130k – Jak jezdí BSR Stage1 +50k a +100Nm?

Datum článku: 13.6.2021 | Autor textu: Matěj Slepička

Jaký projev má auto po softwarové úpravě? Zachová všechny funkce motoru? Jaká jsou rizika? Měli jsme možnost tuto úpravu dlouhodobě otestovat a doptat se na všechny podrobnosti. Připravte se na pořádný zátah, jdeme na to.

 

Proč zrovna 1.5 TSI EVO? 

1.5 TSI EVO je aktuálně nejčastější motorizace, s jakou koncernová auta odjíždějí. Najdete jej jako vrcholnou motorizaci ve Fabii a stejně tak jako základní v Kodiaqu nebo Multivanu T7. Technologicky jde o našlapaný motor, který umí pracovat i v Millerově cyklu spalování nebo rovnou vypnout dva válce, ale projevem určitě nejde o motor pro řidičské nadšence, a to v kterémkoliv ladění.

Jaká existují ladění motoru a kam jdou posunout?

Tenhle motor najdete nejčastěji s parametry 150 koní a 250 Nm, jeho ekonomičtější verze v Golfu a Leonu má navíc turbo s variabilní geometrií lopatek statoru a parametry 130 k a 200 Nm. Ve VW Caddy pak najdete nově ladění zaměřené více na sílu s výkonem 116 k a 220 Nm.

Všechny verze 1.5 TSI EVO lze u zastoupení BSR softwarově upravit na výkon 181 k a 305 Nm, přičemž technologicky vhodnější se zdají být slabší ladění, kterým VGT umožňuje rychlejší reakci na roztočení turba.

 

Jak jezdí 1.5 TSI Stage1 181k a 305Nm?

Jak auto po přeladění jezdí, se můžete podívat ve videu výše. Doplníme, že po přeladění se 1.5 TSI dynamikou přibližuje většímu sourozenci 2.0 TSI 190k, ovšem stále s velmi úsporným apetitem. Přeladění je zaměřené především na pružné zrychlení v běžných otáčkách, ve kterých se motor pohybuje většinu času. Turbo v tu chvíli mocně zasyčí a 1.5 TSI důstojně vyrazí kupředu, jako by ji někdo polil živou vodou. S vysokými otáčkami už síla turbomotoru přirozeně spíše uvadá, než aby gradovala jako u atmosféry, ale i tak dává při rychlé jízdě smysl využít celé pásmo otáček až k červenému poli.

Při dlouhodobém testování se spotřeba držela pořád ve stejných mezích jako před přemapováním jednotky. Stále šlo jezdit v průměru mezi 5–6 l/100 km a čerpat z výhod vypínání dvou válců. Jak už to u přemapovaných jednotek bývá, tak i tady je daní za velký nárůst horší předvídatelnost. Z 1.5 TSI se stal trochu rošťák a zátah motoru přichází často unáhleněji, než ho čekáte. Zrovna tak se občas stane, že si správně nesedne třeba teplota nasávaného vzduchu a vy pak najednou očekáváte vyšší zátah, než dostanete. 

Tak jako dělají parametry 181 k a 305 Nm z 1.5 TSI motor s velmi slušnou dynamikou a zajímavě rošťáckou povahou. Benefitem je přitom ekonomika nákupu motoru ve srovnání s 2.0 TSI i zachování nízké spotřeby paliva.

 

Otázky na ladění 1.5 TSI Stage1, odpovídá Martin Hák z BSR Czech

  1. Přestože existuje 1.5 TSI ve více výkonových variantách, ladíte je na stejné parametry. Je to v případě slabších ladění bezpečná hranice? 
  • Uvedení tuningového kitu na trh předchází vývoj a dlouhé testování. Každý tuningový kit zohledňuje veškeré parametry komponentů hnacího traktu a limitátorem je nejslabší z nich. 
  1. Motory 1.5 TSI mají vypínání vnitřních dvou válců, resp. odpojení vaček. Zachováváte tuto funkci i po přehrání SW? 
  • Ano, tato funkce zůstává zachována.

 

  1. 130k ladění má turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, modifikuje SW nějak tuto funkci? 
  • Software BSR modifikuje okolo 1 800 parametrů.

 

  1. 130k ladění při nízkém zatížení pracuje v Millerově cyklu spalování, tzn. vačka nastavuje delší dobu otevření sacích ventilů. Zachovává SW update tuto optimalizaci na spotřebu? 
  • Ano, tato funkce není ovlivněna.

 

  1. Převodovka MQ281 je stavěna na 340 Nm, SW update na 300 Nm je tedy určitě bezpečný. Spojka je dimenzovaná na stejný moment, nestává se, že by s ní byl problém?
  • Každý tuningový kit zohledňuje konfiguraci daného vozu a je vždy přizpůsoben typu převodovky (man/aut/dsg) a pohonu (2 wd/4 wd), U převodovek DQ 250 se také uvádí, že je stavěna na 400 Nm. Pouze se SW úpravou dokáže fungovat s 650 Nm a při výměně lamel až 950 Nm.

 

  1. Nepřehřívá se pak v běžných situacích auto, když dojde k úpravě jednotky, ale chladicí soustava zůstane stejná? 
  • Hnací trakt se při běžném používání nepřehřívá.

 

  1. 1.5 TSI má filtr pevných částic, má úprava jednotky vliv na jeho funkci, zanášení nebo vypalování? 
  • Veškeré bezpečnostní a ekologické prvky zůstávají vždy plně zachovány. Vozy s úpravou BSR plní předepsané emisní limity.

 

  1. Jaký bývá vliv úpravy na spotřebu paliva? 
  • Jedna z nejčastěji kladených otázek, na kterou neexistuje univerzální odpověď. Každý jsme jiný řidič, vozidlo používáme v rozdílném režimu jízdy. Nicméně máme vypozorováno z vlastních zkušeností a z referencí našich zákazníků následující: při zachování stylu jízdy před úpravou a po úpravě:
  • a) řidič jezdící na spotřebu změnu moc nepozná 
  • b) běžný řidič, který občas využije výkonový potenciál, zaznamená snížení spotřeby 5–10 %. 
  • c) sportovně založený řidič zaznamená snížení spotřeby v rozmezí 8–18 %. Nicméně toto se liší vůz od vozu, řidič od řidiče a není možné provést žádná relevantní měření, která by tyto zkušenosti prokazovala.

 

Otázky na update softwarových map obecně, odpovídá Martin Hák z BSR Czech.

  1. SW jde přehrát buď jednorázově, nebo zakoupit vaši jednotku na přehrání. Jaké tam jsou výhody? U většiny tuningových kitů nabízíme možnost přehrání nastavení ECU pomocí PPC3 jednotky. Ta pak umožňuje přehrávání a aktualizace mezi úpravou a standardním nastavením tam a zpět svépomocí. 

 

  1. Když dojde k poškození motoru u auta v záruce, kryje jej vaše pojistka? Stalo se vám to někdy? 
  • Součástí již základní ceny tuningového kitu je BSR Záruka na pohonné ústrojí https://www.bsrczech.cz/vice-informaci/zaruka-pohonne-ustroji, která kryje případné škody na hnacím traktu vozidla, které by nebyly kryty výrobcem či prodejcem. Záruka je pro švédské zákazníky k dispozici od roku 2002, pro ostatní evropské zákazníky od roku 2012. Řešili jsme již dvě pojistné události. Ani jedno poškození nebylo způsobeno SW BSR, ale to v rámci záruky neřešíme. 

 

  1. Kolik úprav SW ročně děláte? 
  • Ročně BSR upraví mezi 6 500–9 000 vozů.

 

  1. Jaká motorizace je nejčastější? 
  • 2.0TSI a pak 2.0TDI následované V6 TDI.

 

  1. Jak probíhá vývoj map, je to čistě virtuální práce, nebo se SW ladí fyzicky na konkrétních motorech? 

 

  1. Zohledňujete při lokalizaci úprav nějak podmínky ČR, typy paliv E5/E10, podnebí? 
  • Kvalitu paliva zohledňuje u moderních vozů samotný motorový management, bez ohledu na to, zda je v nastavení originálním, či nastavení BSR. Stejně tak klimatické podmínky, tlak vzduchu, teplotu vzduchu.

 

  1. Kde začíná historie firmy? 

 

 

 

Galerie

Komentáře