foto Driversweb.cz

Renault Twingo RS Gordini – vysmátá tryskomyš

Datum článku: 13.10.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Nezapomenutelná vítězství Clia RS i Meganu RS nad mnohem silnějšími soupeři nás donutila přemýšlet, v čem tkví kouzlo Renaultsportu. Vzali jsme tedy jejich základní výtvor a jali se nasávat charakter a zkoumat duši ostrých Renaultů plnými doušky.

„Ahoj Matěji, tak jaký je?“ přivítal jsem se s redakčním kolegou, který už na mě čekal u zaparkovaného malého modrého zázraku.

Matěj: „Ahoj Martine, ráno jsem s ním jel do práce a celý den jsem se pak smál,“ potřásám Martinovi rukou s šibalským úsměvem na tváři.

Takže magie Renaultsportu funguje! Teď jen přijít na to jak. Cestu za hledáním duše malého ostrého Twinga jsme se rozhodli podstoupit společně, abychom mohli přímo konfrontovat názory a poznatky a rychleji se dopátrali cíle. Tedy tak zní oficiální záminka, ale je prostě větší zábava vyrazit se projet s kamarádem, ne?

Matěj: „Předek vypadá dobře, jen trochu moc roztomile. Ale zadek? Jako by nechali designéři nakreslit brigádníka. Celkově za mě ale dobrý.“

Matěj má pravdu, jako by předek a zadek vymysleli dva různí lidé a pak s překvapeným výrazem složili auto dohromady a začali se drbat na hlavě. Vzhled běžného Twinga vás možná rozesměje, jen těm velkým světlům domalujte řasy, RS ale dostalo pořádný sportovní bodykit, takže teď trochu vypadá jako tunerův sen. A i pohledy přesně tohohle druhu lidí nejvíc přitahuje.

 

Verze Gordini má navíc nepřehlédnutelný modrý lak a bílé fofr pruhy inspirované válečnými barvami rallye speciálů R8 Gordini ze šedesátých let. Vzpomene si na něj dnes někdo, když uvidí třeba právě tohle Twingo na ulici? Těžko, ale Twingo díky těmto barvám přitahuje hodně pozornosti, většinou u velmi mladých lidí. Na střední byste s touhle kapesní raketou byli králové a žádná kočička by vás neodmítla. Děti, teď jděte a vyčtěte svým rodičům, že vás lépe nezaopatřili do života.

Skáčeme do auta a vyrážíme hledat pěkné okresky. Uvnitř Twinga nás čeká pořádný šok, protože interiér je, jak to říci a neurazit, v rámci třídy slabší průměr. Plasty tvrdé a ještě tvrdší, komické přepínače rozmístěné po palubce spíš náhodou než záměrně nebo rádio s tak malým kolečkem hlasitosti, že se bez ovládání pod volantem neobejdete. Přeci jen ceny základního Twinga začínají již na 160 tisících a to někde musí být vidět, i když vás RS stojí víc než dvojnásobek. Lány šedých ploch ozvláštňuje jen několik prvků z výbavy Gordini – kožené anatomické sedačky, modré obšití koženého volantu (nejsou dva proužky na volantu znakem driftovacích speciálů?), kožená manžeta kolem řadičky a… to je vlastně vše.

Podobně komická je řidičská pozice připomínající vosu na bonbonu. Sedíte vysoko jako na bidýlku, hluboko pod vámi je volant, ještě hlouběji řadička a úplně nejhlouběji je samotné Twingo. Jako byste si sedli do dětského autíčka. Tvrdé plasty vůkol také znamenají, že si nebudete mít kam odložit pravý loket. Madlo dveří je tvrdé a plastové, stejně tak hrana dveří. Jediné šikovné a polstrované místo je A sloupek a strop, a i když jsem se z tohoto místa snažil řídit sebevíc, pohodlné to nebylo. Alespoň že je Twingo prostorově praktické. Kufr je dostatečný, šikovným bonusem jsou dvě dělené zadní sedačky (u základního Twinga za příplatek), které můžete polohovat, posouvat a balancovat tak na hraně prostoru pro posádku a zavazadla. Limuzína, nebo náklaďák? Vyberte si.

Matěj: Kouzelným detailem v radostném duchu roztomilého Twinga je samostatný otáčkoměr nad volantem. „Škoda, že nejde sundat a přidělat ke klíčům, abych si ho mohl vzít po jízdě domů,“ sním nahlas. „A ještě by mohl mít nahoře dva zvonky a kladívko mezi nimi, abys ho ráno mohl používat místo budíku,“ kontruje Martin odvážnější ideou. To sice otáčkoměr neumí, jeden trik ale zvládá. Těsně před omezovačem na nás mrká mámivým zeleným světýlkem, abychom nezapomněli řadit.

 

Kouzlo Renaultsportu tedy není schované v interiéru a rozhodně není patrné ani při běžné jízdě. Samozřejmě je Twingo RS uskákané jako koza. Jinak to ani skončit nemohlo, když zkombinují úzký rozchod, krátký rozvor a jednoduchý podvozek s tuhými tlumiči. Motor v běžném režimu má jen trochu ostřejší zvuk, Twingo poskakuje od výmolu k výmolu. Kultivovaný způsob dopravy o chlup lepší než v mlátičce na obilí.

Matěj: Martin zrovna ladí rádio, takže vám mohu prozradit, že to není tak hrozné. Při normální jízdě po městě a okolí mi na zadní sedačce dokonce usne dítě a v kufru přežije veškerý nákup. Jen zadek mohl být naladěný lépe, aby vytlumil nerovnosti jedním pohybem a nenechal zadek třikrát poskočit. Jistotě podvozku to naštěstí nic neubírá.

Motáme se kolem Kladna a sjíždíme z hlavního tahu do jakési anonymní vesnice a skrz ní dál. Silnička je úzká tak akorát na jeden a půl auta, přiměřeně hrbolatá a bez děr, zatáčka střídá zatáčku a celá je lemovaná stromy. Na téhle improvizované erzetě Twingo jako mávnutím kouzelného proutku ožívá. Projíždíme trasu a zkoumáme zatáčky a povrchy. „Tady by šlo, ne?“ Matěj nadšeně přikyvuje, sedá za volant a začíná svůj tanec s volantem, pedály a řadičkou v jednom rozmazaném kole, za oknem se míhají stromy, otáčkoměr bliká před omezovačem a já se nemůžu přestat smát, jak bizarně tenhle nepřístojně rychlý zážitek působí v mikro nákupní tašce.

Až když opravdu jedeme pilu, ukáže Twingo RS svůj pravý charakter miniaturního závoďáku. Sedíme v něm sice jako u miniaturního klavíru, ale Twingo s námi swinguje krajinou neuvěřitelným tempem. Čím rychleji jedeme, tím je podvozek nadšenější, což je typická vlastnost dobře naladěných ostrých speciálů. Místo poskakování od hrbolu k hrbolu po nich tančíme s obratností a ladností baletky, jen podstatně rychleji. K přiostřenému hučení motoru se přidává povzbuzující syčení sání, když drtíme plyn na podlahu a bliknutí kontrolky před omezovačem nám říká, že je čas na nové kolo hučení, syčení, tance a nízkého průletu vysokou rychlostí.

Matěj: Velká část zábavy je držet motor v posledním pásmu otáčkoměru. Později bych kromě blikající kontrolky ocenil i pípání na konci otáčkoměru z větších Renaultsportů. Nemůžu se ubránit dojmu, že zábavě přidává i vtipná pozice za volantem. Zkrátka se smějeme už jen tomu, že z té pozice máme řídit něco tak rychlého. Brzdění s meziplyny a zklidňování auta brzděním levé nohy do plynu, to vše Twingo zná, a dokonce i chce.

Tak, teď jsem na řadě já: „Zkusím to taky tak rychle, jo?“ Matěj mi vyjadřuje nekonečnou důvěru lehce vyděšeným pohledem, věšením se na madlo nad spolujezdcovou sedačkou a zapřením se nohama o palubní desku. Jednička, bliknutí omezovače, rychle dvojka, blik, trojka, krajina podél cesty se rozmazává a Matěj ani nedutá. Vyletíme na esíčko v otevřeném prostoru a podvozek Twinga předvádí celý svůj charakter, když ho prolétáváme s chvíli klouzající přední, pak zase zadní nápravou. Hrana je jasně čitelná a na ní spousta prostoru pro pilování talentu, k přechodu od nedotáčivosti k přetáčivosti a zpět stačí jemné trhnutí volantem nebo ještě jemnější pohyby plynu, to celé za láskyplného dohledu ESP poplácávajícího vás po rameni a šeptajícího: „Hezky se bav a neměj strach,“ zatímco celé auto poskakuje jako hyperaktivní dítě a křičí: „Jeď, jeď, rychleji, šlápni na to, snaž se!“ Jistý vítěz hry na fackovanou.

 

Twingo RS je ve své jednoduchosti dokonalé, perfektní nástroj pro základní lekce výuky o limitech a smycích. I amatér ho může beze strachu vyždímat jako citron a královsky se u toho bavit, ideální auto pro začínajícího nadšeného řidiče. Mám ale pocit, že by mě Twingo mohlo tak vyhecovat, až bych to za extatického jásání auta „Jeď, řež to, rychleji“ totálně přepískl a proletěl se po poli, tak strhující nadšení Twinga RS je. Zastavit, vystoupit a vydýchat se. Pořád mám pusu od ucha k uchu, ale vzadu v hlavě hlodá pocit, že s takhle brutálním tempem jsem jednou nohou v průšvihu. „Takhle rychle jsem už dlouho nejel, až jsem z toho měl skoro strach,“ potvrzuje mé myšlenky Matěj.

Matěj: Se skřípajícími zuby Twingu odpouštím podprůměrnou převodovku, vše ostatní zvládá na jedničku, a přemýšlím, jestli dokonce není lepší než Clio RS, král hothatchů. Twingu totiž oproti Cliu dopřáli zábavnější podvozek a krkolomnou pozici za volantem, která je odsouzena k vytváření širokých úsměvů. Jako celek je brilantní, úžasné, ultimativně zábavné a návykové.

Návykové a zábavné je bohužel jen když jedeme jako utržení z řetězu, do té doby je otravné a nesmyslné. Což znamená, že s ním budete jezdit většinou jako utržení i po městě, na nákup a všichni se budou za zvukem vytočené frenetické šestnáctistovky a pískotu gum nechápavě otáčet. A teď si představte, že jedete vyzvednout dívku na prvním rande a vystoupíte z… otuněné nákupní tašky. Je to cool, pokud je vám méně než dvacet a nosíte kšiltovku, ale pokud je vám víc, značí to, že bydlíte stále u rodičů a máte pokoj plný komiksů. A to není cool.

Twingo RS vám vžene do očí slzy štěstí, když se chcete za volantem bavit, ale i slzy zoufalství, když sedíte v interiéru a vzpomínáte na cenovku. Už dlouho nás ale takhle nic nepobavilo a nevyplavilo nám tak důkladně adrenalin, takže dáváme všechny dostupné palce nahoru a připisujeme si ho na seznam pěkně šílených aut. Měli byste ho chtít, jen dobře si rozmyslete, jestli spolu dokážete žít.

 

Měli byste ho ale chtít jako Gordini? 50 tisíc, které musíte připlatit, je zatraceně hodně peněz. Dostanete za ně pár příplatkových položek, jako je klimatizace, sedmnácti palcová kola nebo sportovní podvozek, ale pak už jen několik nevýznamných cetek v interiéru a až trochu moc asertivní barvu laku karoserie v kombinaci s nešikovně nezalakovanými fofr pruhy, které nikomu o historickém odkazu nic moc neřeknou, dokud mu to sáhodlouze nevysvětlíte. Tomu říkám špatný obchod. Připlaťte si k RS za ty tři důležité položky a zbytek prolijte nádrží. A věřte nám, každou spálenou deci si dokonale užijete, téhle tryskomyši velmi snadno totálně propadnete. My se nakonec smějeme při té vzpomínce ještě dnes.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Renault Twingo RS Gordini:

Stav vozu/rok výroby

nový/2011

Stav tachometru

10 000 km

Základní cena vozu

399 900 Kč

Hmotnost

1 049 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzín

Objem

1 598

Výkon

98 kW (133 koní) při 6 750 ot./min.

Výkon/hmotnost

125 koní/t

Točivý moment

160 Nm při 4 400 ot./min.

Zrychlení 0−100 

8,7 s

Max. rychlost  

201 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

6,7 l/100 km

Spotřeba ve městě

8,8 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

45 l

Zavěšení přední nápravy

typ McPherson

Zavěšení zadní nápravy

 vlečená ramena

Rozměr pneumatik

195/40 R17

Délka

3 600 mm

Šířka

1 654 mm

Výška

1 470 mm

Rozvor náprav

2 367 mm

Objem zavazadlového prostoru

165 - 285 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Podvozek, řízení, ovladatelnost   – Laciný interiér
+ Nadšení celého auta pro rychlou jízdu   – Pouze pět rychlostí  
+ Lineární reakce na plyn – Není právě levný
+ Praktický interiér Řidičská pozice
+ Ultimátní zábava  

 

 

Renault Twingo byl nedávno faceliftován, takže toto RS Gordini už v oficiální nabídce Renaultu nenajdete, nicméně u importérů jistě nějaký kousek zbyl. Faceliftované Twingo nemá ještě cenovku, patrně se ale nebude o mnoho lišit od té, kterou zde uvádíme. Twingo RS můžete mít i jako kabriolet s pevnou střechou v samostatném modelu Wind, který z Twinga z velké části vychází. Pro nedostatek konkurence pro ostré Twingo ho zde uvádíme pro srovnání.

Renault Twingo RS

1,6 16V (133 koní)  

Fiat 500 Abarth

1,4 MultiAir (135 koní)  

Suzuki Swift Sport

1,6 VVT (136 koní)

Renault Wind

1,6 16V (133 koní)  

0-100 8,7 s

201 km/h

6,6 l/100km

0-100 7,9 s

 205 km/h

6,5 l/100km

0-100 8,5 s

 205 km/h

6,4 l/100km

0-100 9,2 s

 201 km/h

6,9 l/100km

cena: 399 900 Kč

cena: 440 000 Kč

cena:  dosud neznámá

cena:  449 900 Kč

Galerie

Komentáře