foto Driversweb.cz

Opel Cascada – Noční test „kabriotelnosti“

Datum článku: 23.11.2013 | Autor textu: Matěj Slepička

Je osm hodin večer a ve mně se právě zrodil nápad, krátce kouknu z okna do temnoty a rozzáří se mi úsměv. Popadnu čepici, klíčky od Cascady a zabouchávám dveře od bytu...

Vylézám před dům, usedám do auta, startuji, stiskem tlačítka nechávám zmizet plátěnou střechu v kufru a zvedám hlavu, abych se podíval na hvězdy. Pro mě je přesně tohle chvíle, kdy si dokážu střechu dole opravdu užít. Ticho, klid, nejlépe staré město nasvětlené pouličními lampami, teplo z výdechů topení a z vyhřívaných sedadel, jen já a hvězdy na obloze.

Zastavuji na semaforu, tichý přeplnovaný benzin nechává systém start/stop zhasnout a zvedám oči, abych se podíval na semafor nad rámem předního okna. Všimněte si: zvedám „jen“ oči, to je pro Cascadu velký kompliment, protože u spousty čtyřsedadlových kabrioletů se musím zlomit v krku, abych viděl to samé, když výhledu šikmo vzhůru obvykle brání rám předního okna, a to pocit „kabriotelnosti“ samozřejmě omezuje. Rám okna mají kupé-kabriolety s pevnou střechou posunutý hodně dozadu, aby zkrátily délku střechy na rozměr, který jde jednoduše schovat do zádě. Ehm, do vysoké a bachraté zádě, kterou Cascada díky plátěné střeše také mít nemusí.

Bílé kabrio na semaforu mění zbarvení z červené na zelenou, tisknu spojku, motor startuje a s tichým svistem turbodmychadla mizím pryč. Do rychlosti 80 km/h jde i za chladné noci jezdit bez omrzlin jen s vytaženými okny, jakékoliv rychlejší tempo už vyžaduje zabednění zadních sedadel větrným deflektorem, který omezí proudění vzduchu natolik, že zůstává interiér vytopený i v rychlostech nad 160 km/h. V tu chvíli už ale otravuje hluk proudění vzduchu a klimatizace, která se ze všech sil snaží udržet interiér vyhřátý. Pak je už rozumnější dát střechu nahoru.

Často si v kabriu s nataženou plátěnou střechou připadám jako ve stanu a i v Cascadě tenhle pocit není úplně potlačený. Bohužel je tady rozdíl oproti kupé-kabrioletům s pevnou střechou znát a dojem kazí vzdálený hluk, který ve mně neustále evokuje pocit, že jsem někde zapomněl zavřít okno. Při pohledu do ceníku bych tak neváhal ani chvilku k zaškrtnutí položky „akusticky izolovaná střecha“, 7 100 Kč za zvýšení komfortu určitě stojí.

Na druhou stranu jeho každodenní použitelnost posouvá kupředu pozoruhodná prostornost a praktičnost. Interiér je plnohodnotně čtyřmístný a zadní sedadla jde přitom sklopit pro převoz dlouhých, ale zároveň placatých předmětů. Každodenně se může hodit i spousta nadstandardní výbavy, kterou známe z běžné Astry se střechou, jako například asistent jízdy v pruzích, asistent upozorňující na možnost srážky, parkovací asistent, couvací kamera nebo adaptivní podvozek FlexRide.

Na režimy Comfort a Sport reaguje podvozek spíše menší změnou, ale i tak je příjemné nechat podvozek při svižném tempu na okreskách v režimu Sport, přidá se tím jistotě ovládání auta a přenosy váhy tím o trochu více zčitelní. Auto se snaží být na limitu přilnavosti neutrální a je u něj znát hmotnost stažené střechy nad zadní nápravou ve formě vláčného chování zádě s vyšším sklonem k neutralitě. Zároveň s podvozkem nechá tlačítko sport přituhnout i řízení a také shrne plynulost ovládání plynového pedálu snad do prvního centimetru. Neřízený příval točivého momentu sice může znít trochu směšně, ale sportovní Opely právě tohle charakterizuje a skutečně ta neřízenost zátahu trochu připomíná bestialitu Astry OPC.

Pod kapotou Cascady ale není přeplňovaný dvoulitr z Astry OPC, jen benzinová 1,6ka s turbem, což je nejsilnější možný benzin. K autu se benzin dokonale hodí, protože nechat si kazit zážitky z jízdy auta bez střechy něčím, čím je hluk naftového motoru, by nebylo příliž komfortní. 170 benzinových koní ale z 1 700 kg těžkého auta nedělá žádnou střelu. Vytáčení motoru navíc nepřináší žádnou přidanou hodnotu, jakou by mohl být zvuk nebo větší zátah, a tak je příjemnější využívat nižších otáček. A možná se tak dostáváme k tomu, že by pro pohodovou jízdu stejně dobře stačil i slabší motor 1,4 Turbo se 140 koňmi, který je v ceníku o 50 000 Kč levnější než 1,6 turbo.

Je půlnoc a já stojím před vchodovými dveřmi a zahleděně koukám na Cascadu. Vážně je designově povedená. Takhle elegantně splývající linii střechy a takhle krátkou záď by kupé-kabrio určitě mít nemohlo. Jako nejzajímavější konfiguraci vypíchnu levnější Cascadu s motorem 1,4 Turbo a cenovkou 631 900 Kč s tím, že příplatek za zvukovou izolaci střechy by měl být povinnost při touze po každodenní použitelnosti auta. Díky návratu plátěné střechy, díky prémiové výbavě a díky možnosti sklápění zadních sedadel tohle auto posouvá použitelnost a zážitek z kabria zase o kousek dál a přitom nepřiznává žádné zásadní číhající nevýhody. Rozhodnutí, který kabriolet nyní pořídit je ještě o další kousek jednodušší tím, že se ve verzi kabriolet již neprodává Focus, Mégane, Golf ani Eos.

Text:  Matěj Slepička, foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Opel Cascada 1,6 SIDI Turbo:

Stav vozu/rok výroby

nový / 2013

Cena vozu

671 900 Kč

Hmotnost

1 701 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

přeplňování turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 598 ccm

Výkon

125 kW (170 koní) při 4 250 – 6 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

100 koní/t

Točivý moment

260 Nm při 1 650 – 4 250 ot./min.

Zrychlení 0−100 

9,6 s

Max. rychlost  

222 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

6,3 l/100 km

Spotřeba ve městě

8,0 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

56 l

Zavěšení přední nápravy

HiPerStrut

Zavěšení zadní nápravy

zkrutná příčka s wattovým přímovodem 

Rozměr pneumatik

235/50 R18

Délka

4 696 mm

Šířka

1 839 mm

Výška

1 443 mm

Rozvor náprav

2 695 mm

Objem zavazadlového prostoru

280/*380-650/*750 l

 

*pouze se střechou nahoře

Potěšilo nás:

Naštvalo nás:

+ Design

– Mdlý projev motoru

+ Praktičnost a použitelnost

– Hluk od základní plátěné střechy

+ Povedený podvozek

– Spotřeba paliva v praxi

 

Opel Cascada

1,6 turbo (170 koní)

Peugeot 308 CC

1,6 THP (156 koní)

BMW 320i Cabrio

20i  (170 koní)

Audi A5

1,8 TFSI (170 koní)

0-100 9,6 s

222 km/h 

6,3 l/100km

0-100 9,2 s

215 km/h

7,2 l/100km

0-100 9,1 s

228 km/h 

6,8 l/100km

0-100 -- s

-- km/h

6,2 l/100km

cena: 671 900 Kč

(Akční cena)

cena: 509 000 Kč

(Akční cena)

cena: 1 110 000 Kč

 

cena: -- Kč

 

Galerie

Komentáře