foto Driversweb.cz

Opel Ampera – posunuje elektromobilitu

Datum článku: 5.6.2013 | Autor textu: Matěj Slepička

Kam nejdál jsme s ním dojeli? Jak zní elektromotor ve vysokých otáčkách? Jakou spotřebu paliva má v praxi? Jde s ním denně žít? Sledujte, jak náš testovací jezdec tiše zmizí v prachu. Tedy hned po tom, co smotá prodlužku...

Mnozí o elektrice v autech nechtějí ani slyšet. Další jen tak z dálky zvědavě pokukují a ti nejotrlejší se už svezli. My jsme šli ještě dál a zkusili jsme s Amperou každodenně žít. V zápalu šetření každého kilometru dojezdu jsme kvůli vypnutí klimatizace téměř umrzli a málem jsme se oběsili na prodlužce do zásuvky, když jsme rozmotávali uzly. Ale také jsme zažili to nejtišší zrychlení z 0 na 100, tu nejúspornější jízdu napříč republikou a ty nejudivenější pohledy při strkání auta do zásuvky.

Veřejnost má za největší nevýhodu eletromobilu krátký dojezd. A faktem je, že teď, při chladném počasí, na displeji palubního počítače svítí 50 km, a pokud bych kromě cesty do práce a zpět (40 km) potřeboval ještě k lékaři (20 km), mohlo by mě to dost znepokojovat. A proto umí Ampera fungovat i jako pojízdná elektrárna a když dojde elektrická šťáva, dobíjí baterky klasickým benzinovým motorem.

Technika

Amperu pohání hlavní elektromotor, který má 150 koní a 370 Nm. Pak má ještě jeden menší elektromotor s výkonem 72 koní, který se při jízdě na elektriku připojí v rychlostech od 62 km/h s redukovanými otáčkami pomocí planetové převodovky. Pokud baterie dojdou, stále auto žene hlavně velký elektromotor, jen pro něj benzinová čtyřválcová čtrnáctistovka s výkonem 86 koní vyrábí proud tím, že roztáčí malý elektromotor.

Podobně jako se do elektrické jízdy umí zapojit malý elektromotor, přes planetovou převodovku, tak i při jízdě s nízkou kapacitou baterií umí benzinový motor nad 62 km/h přímo pohánět kola. Stav, kdy spalovací motor nebo menší elektromotor pevně uchopí kola, ti bystřejší zpozorují podle lehkého zachvění auta, například po překročení horizontu s tempomatem nastaveným na 100 km/h.

A abyste nemuseli při každém zrychlení poslouchat vzdálené vibrace a hluk něčeho tak potupného a technicky zaostalého, jako je benzinový motor, naučíte se maximálně využívat veřejné dobíjecí stanice. Po republice jich je celkem 20 a za 150 Kč ročně z nich můžete dobíjet dle libosti. Jen počítejte s tím, že do plných baterek to Ampeře trvá cca 4 hodinky (z klasické zásuvky dokonce až 5.45 h) a rychlonabíjení bohužel nezvládá. Díky nabíječkám pak dokážete po městě jezdit všechny obvyklé trasy jen na baterky a tedy téměř zadarmo.

S cestováním po republice už tak často za nulu jezdit nebudete a přeci jen se občas umažete od tankovací pistole. Největším žroutem baterek je dálnice, kde se vyplatí přepnout Amperu do režimu Hold, tím si zablokujete kapacitu baterie pro pozdější jízdy po městě nebo po okreskách a Amperu v tu chvíli necháte pohánět převážně elektrárnu vpředu, ale i tak efektivně. Při ustálené rychlosti až do cca 120 km/h se totiž čtrnáctistovka přiliž nenadře a stačí jí otáčky kdesi nad volnoběhem, a vy tak nastartovaný motor vnímáte jen jako šepot a vzdálené vibrace.

  

Ty se, při jízdě s vybitými baterkami anebo v režimu Hold, umí změnit i v otravný hluk čtrnáctistovky v otáčkách nejvyššího výkonu, pokud se pustíte například do předjíždění. 150 koní hlavního elektromotoru v tu chvíli hladově zavolá po energii a se zpožděním se vytočí benzinový motor, aby jej nakrmil. A protože 150 koní v tu chvíli dobíjíme 86 koňmi a z nich jich malý elektromotor pobere jen 72, dobít spotřebovanou energii trvá zhruba dvojnásobek času, než jsme ji využívali. Takže předjíždění začnete tichým zátahem, s malým zpožděním se rozezní benzinový motor do vysokých otáček, předjedete kamion a motor ještě nějakou dobu hučí, než se ustálí v nízkých otáčkách, pokud tedy nezrekuperujete potřebnou energii brzděním.

Pokud se ale naučíte pracovat s režimy auta a přepínat za jízdy mezi Normal a Hold, tedy podle toho, jestli chcete jet zrovna na elektriku nebo ne, tak můžete jet i dlouhé cesty s motorem jen v nízkých otáčkách, ve kterých zvládá udržovat rychlost a zrychlení nechávat čistě na elektromotoru, za naprostého ticha, v jakékoliv rychlosti.

  

Ampera ale naštěstí není jen o úspoře energie, stejně dobře umí tiché komfortní cestování a stejně tiché svižné zrychlení. A abyste měli z Ampery pocit dobře sladěného celku, podvozek pobral po prémiovém trendu přituhlé nastavení, se kterým je dokonce příjemné se jen tak pro radost rychle svézt. Futuristická sportovnost pak čiší i z interiéru včetně cestovně-sportovního posezu.

A když budete chtít vycestovat například 100 km mimo město, přivézt ukázat zaostalému venkovu trochu budoucnosti ve formě zcela nehlučného svižného svezení a nebudete líní auto předtím plně nabít, ujedete asi polovinu trasy na baterky a druhou za doprovodu benzinového motoru, palubní PC pak ukáže spotřebu kolem 3 l/100 km.

To je krásné číslo, ale když vás nebude bavit Amperu nabíjet, snadno se na stejné cestě dostanete na 6 l/100 km. A to nechcete, takže návštěvu požádáte, jestli si k ní můžete dát něco do zásuvky, spotřebujete jí asi tak 10 kWh a odjedete za 3 l zpět domů. Hezký? Tak kde je háček?

Povím vám to. Ampera stojí 1 150 000 Kč. A ať počítám, jak počítám, tak s její koupí ve skutečnosti nic neušetříte. Ani životní prostředí, ani peníze za úsporu paliva. Pokud vyjde boj za ušetřené palivo vs. výdrž akumulátorů (Opelem je garantováno 8 let nebo 160 000 km) alespoň na nulu s nulou, tak stále proděláte na tom, že zůstatková cena auta bude pravděpodobně rychle klesat, protože vývoj téhle technologie jde rychle dopředu. Za 3, za 5, za 10 let nebude dozdíl v dojezdu jen o 10 % vyšší, jako to bývá u vývoje aut s klasickým motorem, ale bude klidně o 100 % lepší.

Podobně jako všechny hybridy, tak ani Ampera rozhodně není vhodná pro prvoplánové šetřílky. Každá průkopnická technologie je drahá a Ampera posouvá elektromobilitu do místa, kdy se už nemusíte bát omezeného dojezdu. Je nejpoužitelnějším autem s elektromotorem, kterým jsme dosud jeli. Její cenu nesmíte počítat, je to auto s nadčasovou technologií, a pokud ji umíte ocenit nebo se vám prostě jen hodí do image - dopřejte si to, budete spokojeni.

text: Matěj Slepička

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Opel Ampera:

Stav vozu/rok výroby

nový / 2013

Cena vozu

1 150 000 Kč

Hmotnost

1 732 kg

Motor

2x Elektromotor, benzinový motor

Plnění spalovacího motoru

atmosferické

Uložení motorů

vpředu napříč

Počet válců spalovacího motoru

4

Počet ventilů spalovacího motoru

16

Palivo spalovacího motoru

benzin

Objem spalovacího motoru

1 398 ccm

Výkon spalovacího motoru

111 kW (150 koní) při 5 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

86 koní/t

Točivý moment

370 Nm

Zrychlení 0−100 

9,0 s

Max. rychlost  

160 km/h

Počet rychlostí 

-

Převodovka

Planetová

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

1,2 l/100 km

Spotřeba ve městě

0,9 l/100 km

Spotřeba mimo město

1,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

35 l

Zavěšení přední nápravy

Vzpěra McPherson, vinuté pružiny

Zavěšení zadní nápravy

Zkrutná příčka, vinuté pružiny

Rozměr pneumatik

215/45 R17

Délka

4 498 mm

Šířka

1 915 mm

Výška

1 439 mm

Rozvor náprav

2 685 mm

Objem zavazadlového prostoru

310 l

 

Potěšilo nás:

Naštvalo nás:

+ Ticho

– Neumí rychlodobíjení

+ Prémiovost jízdního projevu

– Dojezd jen 40-80 km na elektriku 

+ Spotřeba paliva  

 

+ Použitelnost

 

 

Opel Ampera

Elektromobil s prodlouženým dojezdem

(150 koní)

Toyota Prius

Hybrid

 

(136 koní)

Nissan Leaf

Elektromobil

 

(107 koní)

Lexus CT200h

Hybrid

 

(136 koní)

Dojezd EV 80km

0-100 9,0 s

V max 160 km/h 

1,2 l/100km

Dojezd EV 26 km

0-100 10,4 s

V max 180 km/h 

3,9 l/100km

Dojezd EV 200 km

0-100 11,9 s

V max 144 km/h 

- l/100km

Dojezd EV 2-3 km

0-100 10,3 s

V max 180 km/h 

3,8 l/100km

cena: 1 150 000 Kč

cena: 599 900 Kč

cena: není stanovena

cena: 699 900 Kč

Galerie

Komentáře