foto Driversweb.cz

Nissan Juke 1,6 DIG-T Tekna – juniorské GT-R

Datum článku: 28.4.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Patrně nejpodivnější auto na trhu se nemohlo dostat do rukou nikomu jinému než obdivovateli Fiatu Multipla a Renaultu Avantime. Líbil se mu svéráz od Nissanu? A bude se líbit vám?

Moment prvního seznámení je pro budování dalšího vztahu hodně důležitý. Už podáním ruky a prvním úsměvem můžete někoho zaujmout nebo odradit. A mé první seznámení s Jukem nemohlo dopadnout hůř. Cožpak výrazný design, na ten jsem se přímo těšil, ale interiér plný tvrdých a levně vypadajících i na poklepání znějících plastů příliš nenadchl. Jeho architektura se třemi displeji, dvěma setupy a fůrou dalších tlačítek byla matoucí, volant i řadička byly ne moc příjemně obšité, loketní opěrka ve dveřích mi přišla moc tvrdá, ukazatel aktuální spotřeby zobrazoval hrozivá čísla a při jízdě větrným večerem, kdy se v měsíčním světle zlověstně klátily holé koruny stromů, i Juke občas ztratil v poryvech potřebnou jistotu.

Vrcholem všeho byla drhnoucí převodovka, kdy levá část kulisy byla mnohdy prakticky nedostupná. Jen trochou snahy a jemnou prací zápěstím jste mohli z neutrálu na jedničku nebo dvojku dosáhnout, jenže to už jste skoro stáli a auta za vámi výhružně troubila. Celé to vyústilo v moment, kdy jsem na semaforech v zoufalé snaze zařadit jedničku našel nechtě zpátečku a rozhodně vyrazil vstříc za mnou stojícímu vozu (ne, tohle se mi skutečně běžně nestává). Vše dopadlo dobře, odvrátil jsem karambol, a dokonce jsem i vyjel správným směrem, ale vyděšené pohledy posádky ve zpětném zrcátku mě pronásledují dodnes. To už má frustrace z Juku dosahovala maxima a přísahám, že kdybych necítil povinnost Nissana otestovat, hned bych vystoupil a i přes totální vyčerpání z náročného pracovního týdne došel těch 100 kilometrů domů raději pěšky. Všechno bylo prostě špatně. Jenže!

Jenže pak přišlo sobotní ráno. Neustávající vítr odvál všechna zlověstná mračna a nahradil je azurovou oblohou a optimistickým slunečním svitem. A vše rázem vypadalo lépe. Juke dostal šanci na reparát a najednou se ukázal být velmi příjemným, elegantním a schopným společníkem na cestování i nějaký ten sport. Dokonce i převodovka se nechala přesvědčit ke spolupráci. Pojďme si to rozebrat podrobněji.

Juke představuje pionýra segmentu stylových malých nebo chcete-li městských SUV. Crossover postavený na hlavu, ale věřte nám, že v městské džungli i na tragických českých okreskách vyšší podvozek a balonové pneumatiky věru oceníte. Co se terénu týče, díky nevysoké světlosti podvozku představuje i leckterá polní cesta výzvu. Náš Juke byl poháněn přeplňovanou šestnáctistovkou, která ze sebe vymáčkne lákavě znějících 190 koní, jen nečekejte mrštnost hot hatche, protože zátah otupuje 1 315 kg hmotnosti a čelní odpor vzduchu daný vysokou stavbou vozu. Nicméně stále máte dost výkonu na jízdu velmi nezákonnými rychlostmi a pomalejší auta spíš přeskakujete, než předjíždíte.

Juke je ale především o designu. Nikdo nemohl uvěřit svým očím, když se ve formě konceptu Qazana představil na molu autosalonu v Ženevě 2009 a o rok později všichni kroutili hlavou nad odvahou Nissanu poslat ho v prakticky nezměněné podobě do světa na zkušenou. Přesně taková odvaha nedávno přinutila manažery Fiatu, Peugeotu a Renaultu vyplakat si oči nad prodejními čísly Multiply, 1007 a Avantimu. Juke je momentálně tím nejosobitějším a nejoriginálnějším vozem, takže není divu, že v jinak velmi konzervativní automobilové branži pozvedl nejedno obočí.

Jenže se nakonec zdá, že ho lidé mají rádi. Rozhodně to nebývá láska na první pohled, ale Juke umí zaujmout. Malá městská myš hrající si na neohrožený teréňák, hatchback a kombík v jednom se třemi úrovněmi předních světel a typicky japonsky ztřeštěným manga stylem. Dost zvláštní kombinace. Vzpomínáte si na módní hit pár let zpět – slané preclíky v čokoládě? Stejně pitomá kombinace, ale když je ochutnáte… musíte uznat, že na nich něco prostě je. Stejné je to s Jukem. Je to přesně ten typ designu, který vás přinutí protřít si oči, potichu zírat a v duchu se ptát, jestli to skutečně myslí vážně. Přesně tyto pohledy jsem si užíval po celou dobu strávenou s Jukem. Pohledy plné upřímné zvědavosti bez náznaku závisti.

Proč ale juniorské GT-R? Všechna podobnost začne už u ovladače bezklíčového vstupu, který je pro obě auta prakticky identický. Pokračuje to playstationovými obrazovkami palubní telemetrie (Dynamic Control System), samozřejmě velmi zjednodušené. V jízdním režimu Normal se zobrazuje ukazatel využití točivého momentu, ve Sportu uvidíte animaci plnicího tlaku turbodmychadla a v režimu Eco sbíráte hvězdičky jako odměnu za šetrnou jízdu. Nejvíc cool je G-metr, tedy ukazatel přetížení, na kterém prostřednictvím plynu, brzdy a točení volantem proháníte oranžový čtvereček po 2D ose. Bohužel nezobrazuje konkrétní čísla, abyste se mohli chlubit kamarádům u piva, a celá zábava je určena spíše spolujezdcům, protože se tento kouzelný displej nachází mimo zorné pole řidiče.

Juke připomíná GT-R i podáním svých schopností. Po většinu času působí všehoschopně a sebejistě, byť trochu odtažitě. Čím víc na něj tlačíte, tím je lepší, nicméně v určitém momentu, a to mluvíme o dost neslušném tempu a odvážném zacházení, logicky získá nad koncepcí plnou kompromisů převahu fyzika. Cestou ven je zpomalit na osmdesát procent nebo si koupit nejsilnější Juke jako čtyřkolku, ale to určitě nepomůže už tak dost vysoké spotřebě (nemluvě o příplatku šílených 92 tisíc). V průměru jsem jezdil lehce pod deset litrů na sto a museli byste v sobě mít hodně sebezapření, abyste to stáhli k devíti litrům. Což je pořád na míle daleko od udávaných 6,9 l/100 km.

Pár drobností mě vysloveně nadchlo. Třeba zmiňovaný režim Sport, který znatelně přiostřil reakci na plyn. Kde jste v Normalu čekali na zátah, tam jste ve Sportu už letěli na vlně točivého momentu. Fantastická je couvací kamera, na kterou si hodně rychle zvyknete. A budete ji potřebovat, protože za záď vám může nepozorovaně vklouznout celá mateřská školka. Interiér je sice hanebně plastikový (u Japonců běžná věc, nicméně srovnejte ho s obyčejným a podstatně levnějším Citroënem C3 a pochopíte), mírně zmatený s pár ergonomickými nedodělky, ale v průběhu času se stal docela příjemným místem k životu.

Navazování vztahu s Jukem je náročný proces a ani teď pořádně nevím, co si o něm myslet. Z vnějšku docela velké auto s vnitřní prostorností srovnatelnou s mrňavou Microu. Líbí se mi stylový vzhled, ale mrzí mě, že více stylu a elegance neproklouzlo i do kokpitu. Jak si poradil s nástrahami silnic i provozu, bylo prostě okouzlující, ale nepřesvědčila mě spotřeba ani váhavé chování poblíž limitu. Tak, auto plné rozporů.

  

Ve stoje tleskám nebojácnosti Nissanu přijít s něčím zcela odlišným. Originálních aut je v poslední době poskrovnu, protože zákazníci víc přemýšlí stylem „co si o mně proboha lidé pomyslí, až mě v něm uvidí“ namísto „sakra, fakt se mi líbí, musím ho mít“. Přestože Juke není dokonalý a v našem případě ho nejspíš postihla i nějaká nepříjemná obtíž s převodovkou, dovedu si snadno představit, že svého majitele dokáže potěšit a uspokojit něčím víc než jen vrozenou nepřehlédnutelností. Teď by mělo přijít nějaké objektivní doporučení. Takže pokud se vám líbí, nepřemýšlejte, jděte a kupte si ho. Budete nadšení. Jen se ujistěte, že je převodovka v pohodě a vyšší spotřeba vaší peněžence nevadí.

Technické parametry vozidla Nissan Juke 1,6 DIG-T:

Stav vozu/rok výroby

nový/2011

Stav tachometru

17 000 km

Základní cena vozu

519 000 Kč

Hmotnost

1 315 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 618

Výkon

140 kW (190 koní) při 5 600 ot./min.

Výkon/hmotnost

144 koní/t

Točivý moment

240 Nm při 2 000 - 5 200 ot./min.

Zrychlení 0−100 

8 s

Max. rychlost  

215 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

6,9 l/100 km

Spotřeba ve městě

9,1 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

46 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

torzní ramena

Rozměr pneumatik

215/55 R17

Délka

4 135 mm

Šířka

1 765 mm

Výška

1 565 mm

Rozvor náprav

2 530 mm

Objem zavazadlového prostoru

251

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Originalita, originalita, originalita   – ...malé uvnitř
+ Stabilita, rychlost, komfort – Zarážející spotřeba
+ Zvědavé pohledy okolí – Vtíravé ESP
+ Couvací kamera – Plastový interiér
+ Velké auto...  –  Otazník u převodovky  

 

Nissan Juke

1,6 DIG-T (190 koní)  

Kia Soul

1,6 CVVT (126 koní)  

Mini Countryman   

1,6 turbo (183 koní)

Škoda Yeti (4x4)

1,8 TSI (160 koní)  

0-100 8 s

215 km/h

6,8 l/100km

0-100 11 s

 177 km/h

6,5 l/100km

0-100 7,6 s

 215 km/h

6,1 l/100km

0-100 8,4 s

 200 km/h

8,0 l/100km

 

 

cena: 519 000 Kč

cena: 459 980 Kč

cena:  658 750 Kč

cena: 634 800 Kč 

Galerie

Komentáře