Datum článku: 28.9.2010 | Autor textu: Luboš Růžička
Vyvrcholení boje o titul Mistra České republiky v automobilových soutěžích mezi Pavlem Valouškem a Václavem Pechem – to byl asi největší tahák víkendové Rally Příbram, posledního podniku kalendáře MMČR v rally.
V úchvatné podzimní scenérii pestrobarevného listí, místy zahalené do ranní mlhy, se posádky letos naposledy sešly, aby se porvaly o zbývající poháry a body. Jak už bylo řečeno, na titul už mohly před závěrečným podnikem pomýšlet pouhé dvě posádky – otrokovičtí Pavel Valoušek a Michal Hrůza se speciálem Škoda Fabia S2000 a plzeňští Václav Pech s Milanem Uhlem na Mitsubishi Lancer EVO IX. Na třetím místě figuroval už s větší ztrátou loňský mistr Roman Kresta. Nejlépe na tom zatím byl Pavel Valoušek, který vedl průběžné pořadí šampionátu o čtrnáct bodů právě před Václavem Pechem. Obrovskou motivací mu byla vidina zisku premiérového titulu Mistra MMČR a výhodou vůz modernější konstrukce, připravovaný za podpory továrního týmu Škoda Motorsport. Václav Pech však v průběhu celé sezony ukazoval, že i se starší „evo devítkou“ dokáže moderní „es dvoutisícovky“ s přehledem porážet, a byl připraven k tomu využít i znalosti místních, pro něj téměř domácích, tratí. A jak vypadala bodová matematika? Za absolutní vítězství si jezdec připíše 30 bodů, za vítězství v etapě 9 bodů. Pokud by tedy v Příbrami zvítězil Valoušek, stane se šampionem bez ohledu na umístění Pecha. Kdyby si však pro třicet bodů dojel Ášín, musel by Valda být první den nejhůře druhý, druhý den nejhůře třetí a v cíli skončit alespoň na bronzovém stupínku. Soutěž se skládala z šestnácti rychlostních zkoušek, rozdělených do páteční a sobotní etapy, a čítala celkem sto sedmdesát ostrých kilometrů s drtivou převahou asfaltového povrchu.
Prvních šest rychlostních zkoušek bylo naplánováno na pátek s tím, že úvodní test startoval v odpoledních hodinách. Do posledních tří testů se startovalo už po západu slunce, takže posádky si užily hned několik nočních erzet. Pavel Valoušek se rozhodl neponechat nic náhodě a v pátečním slunném odpoledni začal tahat hned od startu. Díky tomu si z oněch šesti erzet dojel pětkrát pro vítězství, když pouze jednou ho o něj připravil Pech. Výsledkem tak po dojezdu do nočního servisu bylo sice hubené, ale přesto důležité průběžné vedení o necelých devět vteřin právě před Václavem Pechem. Třetí byl po pátku s odstupem půl minuty Jaromír Tarabus s vozem Ford Fiesta S2000, čtvrtý už s větší ztrátou Jan Dohnal s Peugeotem 207 S2000 (+ 1:16,3 s) a pátý Vojtěch Štajf se Subaru Impreza WRX STi (+ 1:18,4 s). Do cíle etapy už bohužel nedojel Roman Kresta, který se s poškozeným diferenciálem odporoučel ze čtvrtého místa během čtvrté erzety. Na sobotu tak Václavu Pechovi nezbývalo než se co nejlépe vyspat, sebrat všechen svůj um, prásknout do téměř pětisetkoňového stáda svého Lanceru a Valouška na zbývajících deseti zkouškách pokořit.
Sobotní ráno dalo zapomenout na sluncem zalité erzety předchozí etapy a závodníky v servisu na letišti v Dlouhé Lhotě probudil chlad a snad i nějaký ten přízemní mrazík. Nad letištěm se navíc převalovala hustá šedá mračna a obutí vhodných pneumatik bylo pro setrvání na předních příčkách klíčové. Vítězství v první sobotní zkoušce vybojoval Pech a už to vypadalo, že bitva o titul v poslední etapě závěrečné soutěže bude ještě hodně napínavá. V následujících zkouškách však bohužel začal po vteřinkách ztrácet a v poledním servisu narostla jeho ztráta na prvního Valouška na šestadvacet vteřin. Třetí byl stále Tarabus, který se ale výbornými dopoledními časy dostal do třívteřinového závěsu za Pecha a na čtvrté místo se po problémech Dohnala posunul Štajf (+ 2:15,0 s), kterému dýchal na zadní sklo Josef Peták s Peugeotem 207 S2000 (+ 2:16,6). O titulu se tedy už zdálo být rozhodnuto a zmařit ho Valdovi mohla snad jen technická závada nebo jezdecká chyba. Do hry však vstoupilo počasí a těsně po poledním servisu se na trať spustil silný a vytrvalý déšť. Posádky na čele průběžného pořadí už byly v tu chvíli na cestě ze servisu, a tak kartami mohly ještě značně zamíchat zvolené pneumatiky.
A skutečně se tak stalo, ne však už v boji o titul. Valoušek s Pechem během odpoledne zajížděli téměř shodné časy a jejich rozestup se už nijak výrazně neměnil. Nejlepší pneumatiky a setup měl ale nejspíše Jaromír Tarabus, který se s podmínkami na trati dokázal vyrovnat nejlépe z celého startovního pole a zvítězil ve všech odpoledních erzetách. Zejména díky poslední sedmnáctikilometrové zkoušce, kdy Valouškovi nadělil přes patnáct vteřin, se nakonec stal celkovým vítězem Rally Příbram o pouhých devět desetin vteřiny před Valouškem. To však Valdovi v žádném případě radost nezkazilo, protože druhým místem si připsal dostatečný počet bodů pro zisk svého prvního domácího titulu. Třetí dojel se ztrátou čtyřiceti vteřin Václav Pech a pro letošek tak tento sympatický Plzeňák svého šestého titulu nedosáhl. Průběžně čtvrtý Štajf vycestoval v zápalu boje s Petákem v poslední erzetě do lesa, a ačkoliv s vypětím všech sil dorazil se svojí hodně poničenou Imprezou do cíle, propadl se až na osmé místo. Při svém neplánovaném výletu navíc přerazil strom, který nešťastně spadl přímo na trať, a diváci měli plné ruce práce, aby ho před rozjetým Petákem stihli odklidit. Pro „brambory“ si tedy dojel Peták a na páté místo se posunul matador českých soutěží Emil Triner.
Sezona Mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích je tedy za námi a nabídla nám bezesporu velmi zajímavý průběh s napínavým rozuzlením až v poslední soutěži. Pavel Valoušek si svými vynikajícími výsledky mistrovský titul jednoznačně zasloužil a my mu k němu upřímně gratulujeme! Václav Pech se i se starší technikou udatně rval o každou vteřinu, a ačkoliv letos vybojoval „pouze“ titul vicemistra, za nádherné průjezdy a souboje, kterými okořeňuje každou domácí soutěž, mu patří obrovský dík. A šťastný Jaromír Tarabus slavil dosavadní největší úspěch své závodnické kariéry, když se díky svému prvnímu vítězství v soutěži MMČR a také odstoupení Romana Kresty posunul na třetí místo konečného pořadí Mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích.
KONEČNÉ VÝSLEDKY MMČR Herkul Rally Příbram 2010
Pořadí |
Posádka |
Vůz |
Čas |
1. |
Tarabus, Jaromír - Trunkát, Daniel |
Ford Fiesta S2000 |
1:36:04,5 |
2. |
Valoušek, Pavel - Hrůza, Zdeněk |
Škoda Fabia S2000 |
+ 0,9 |
3. |
Pech, Václav - Uhel, Petr |
Mitsubishi Lancer EVO IX |
+ 40,2 |
4. |
Peták, Josef - Benešová, Alena |
Peugeot 207 S2000 |
+ 2:56,5 |
5. |
Triner, Emil - Achsová, Kateřina |
Subaru Impreza WRX STi |
+ 3:49,2 |
6. |
Arazim, Václav - Gál, Julius |
Mitsubishi Lancer EVO IX |
+ 4:57,1 |
7. |
Sýkora, Jan - Hůlka, Miloš |
Mitsubishi Lancer EVO IX |
+ 5:19,6 |
8. |
Štajf, Vojtěch - Dolečková Marcela |
Subaru Impreza WRX STi |
+ 5:52,4 |
9. |
Brynda, Petr - Pekárek, Zdeněk |
Renault Clio R3 Maxi |
+ 7:10,5 |
10. |
Landa, Daniel - Novák, Jaroslav |
Mitsubishi Lancer EVO IX |
+ 7:39,6 |
KONEČNÉ POŘADÍ MMČR 2010
1. |
Valoušek Pavel |
Škoda Fabia S2000 |
241 |
2. |
Pech Václav |
Mitsubishi Lancer EVO IX |
209 |
3. |
Tarabus Jaromír |
Ford Fiesta S2000 |
148 |
4. |
Kresta Roman |
Peugeot 207 S2000 |
142 |
5. |
Peták Josef |
Peugeot 207 S2000 |
63 |
6. |
Arazim Václav |
Mitsubishi Lancer EVO IX |
56 |
7. |
Štajf Vojtěch |
Subaru Impreza WRX STi |
45 |
8. |
Tlusťák Antonín |
Škoda Fabia S2000 |
45 |
9. |
Triner Emil |
Subaru Impreza WRX STi |
40 |
10. |
Odložilík Roman |
Škoda Fabia S2000 |
35 |