Datum článku: 21.7.2010 | Autor textu: Luboš Růžička
O uplynulém víkendu se cirkusové ležení šampionátu Intercontinental Rally Challenge (IRC) přesunulo z belgických asfaltových okresek do nádherného prostředí šotolinových tratí na Azorských ostrovech, asi 1 500 km od portugalského pobřeží.
S velkými ambicemi sem přicestoval i tovární tým Škoda Motorsport v čele s lídrem šampionátu Juho Hänninenem. S druhou Škodou Fabia S2000 se o body byla připravena rvát česká posádka Jan Kopecký – Petr Starý, která na ostrovy dorazila na druhém místě průběžného hodnocení. Továrnímu týmu se bohužel nepodařilo včas připravit a dopravit do přístavu druhé evoluce vozů Škoda Fabia S2000, a tak Kopeckému a Hänninenovi nezbývalo než se s konkurencí poprat za volanty starších Fabií S2000 EVO1. Z dalších pravidelných účastníků podniků šampionátu IRC už byli přihlášeni pouze Kris Meeke a domácí Bruno Magalhães s Peugeoty 207 S2000. Pravidlo započítávání pouze sedmi nejlepších výsledků bohužel startovní listiny některých vzdálenějších a finančně náročnějších podniků značně ochuzuje. A to je právě případ i této soutěže. Na posádky čekalo 226 km měřených úseků na klikatých šotolinových cestách, lemovaných hlubokými roklemi a vysokými skalami na pobřeží ostrova São Miguel. Celková kilometráž byla rozdělena do tří etap od čtvrtka do soboty.
Čtvrtek byl spíše zahřívacím dnem se třemi erzetami, zakončenými diváckou superspeciálkou Grupo Marques v kamenolomu. Rozestupy po první etapě byly minimální, na čelo se ostrovními cestami prokličkoval Hänninen, o druhé místo se se ztrátou pár desetinek dělili „mořeplavec“ Magalhães a Nor Andreas Mikkelsen se soukromou Fiestou S2000. Čtvrtý Kopecký ztrácel pět vteřin. Kris Meeke, bojující s horečkou, začal volněji a s dvanáctivteřinovou ztrátou figuroval na průběžném šestém místě.
Druhá etapa nezačala nejlépe pro dva z největších favoritů – Hänninen i Meeke chytili na čtvrté erzetě defekt levého předního kola a oba ztratili přes deset vteřin, což je odsunulo na průběžnou čtvrtou, respektive pátou pozici. Na čelo se tak dostal Magalhães, který zde dokonale využíval znalosti místních tratí. Na šesté zkoušce, vedoucí po okraji vyhaslé sopky, zachyboval v mírné levé zatáčce Meeke a mohl být hodně rád, že ho kámen u trati otočil pouze do hodin a nepustil ven ze zatáčky, kde na něho číhala opravdu velmi hluboká propast. Ztratil tak dalších patnáct vteřin, ale svůj Peugeot dovezl do cíle erzety v celku. Magalhães navýšil po deváté rychlostní zkoušce svůj náskok na čele až na třináct vteřin, ale Kopecký s Hänninenem ho postupně stahovali. V cíli druhé etapy tak byl prozatím stále první Magalhães, dvě vteřiny za něj se však už stihl dotáhnout Hänninen, kterému kryl záda ze třetího místa Kopecký. Následovali Mikkelsen a Meeke, kteří však už ztráceli okolo padesáti vteřin. Poslední erzety páteční etapy naznačily, že pokud se jezdci týmu Škoda Motorsport vyvarují jezdeckých chyb a vyhnou se defektům, v závěrečné etapě nejspíš ladně obeplují portugalského mořeplavce vstříc druhému double v této sezoně. Průběžné pořadí slibovalo napětí až do finiše.
A páteční očekávání se začala potvrzovat hned od začátku třetí etapy. Třináctou erzetu vyhrál Hänninen a dotáhl se na Magalhãese, se kterým se dělil o průběžné první místo. Na čtrnácté erzetě zažil horké chvilky Andreas Mikkelsen. Asi padesát metrů za horizontem, projížděným na šestku, se usídlilo stádo krav a Andreas se musel i přes intenzivní brždění podívat do příkopu. Dobytku se bohužel zcela vyhnout nedokázal a po střetu se dvěma tury dorazil do cíle zkoušky s proraženým chladičem, rozbitým čelním sklem a pomuchlanými plechy. Z důvodu hrozícího nebezpečí dalších incidentů s neposlušným dobytkem byla poté erzeta zrušena. Do sedmnácté erzety se pořadí na čele neměnilo – vedl Hänninen s relativně dostatečným náskokem jedenadvaceti vteřin před Magalhãesem, třetí Kopecký ztrácel na mořeplavce necelé dvě vteřiny. Závěrečné dvě zkoušky byly však peklem pro tovární tým Škoda Motorsport. Pár kilometrů po startu osmnácté erzety prorazil pravou přední pneumatiku Juho Hänninen a po nutné výměně přímo na trati se z první příčky propadl až na místo čtvrté se ztrátou půldruhé minuty. Díky vítězství v této erzetě a defektu svého týmového kolegy se do čela dostal Honza Kopecký a pouhých dvaadvacet kilometrů ho dělilo od vynikajícího úspěchu. Chvilková nekoncentrovanost, a tak trochu i smůla, však bohužel zmařila všechny naděje necelé čtyři kilometry před cílem. Kopecký vyrážel na trať za Mikkelsenem, kterému vypovědělo službu servo, a tak bylo jeho tempo o poznání pomalejší. Díky zvířenému prachu tak Honza viděl čím dál méně trati před sebou. Čtyři kilometry před cílem, když už byl téměř za Mikkelsenem, pak nestačil dobrzdit do zatáčky a jeho Fabia šla přes střechu ven z trati. Díky obrovské smůle Škodovek tedy nakonec dosáhl svého životního úspěchu Bruno Magalhães, který si poprvé v IRC mohl vychutnat pocit vítězství. Na stříbrný stupínek se posunul loňský šampion IRC Kris Meeke a třetí místo „utrpěl“ po defetku Juho Hänninen.
Pro jezdce, fanoušky i celý tým Škoda Motorsport tedy letošní SATA Rallye Açores dopadla takřka katastrofou. A ačkoliv alespoň Juho Hänninen nakonec získal body za třetí místo, bylo to pro něj po velmi slibném průběhu druhé poloviny soutěže obrovské zklamání. Do konce sezony na závodníky čekají ještě dvě šotolinové a tři asfaltové soutěže, včetně srpnové Barum Czech Rally Zlín. Asfalty by měly sedět zejména Kopeckému, na šotolinu je expertem Juho Hänninen. Konkurence v posledních podnicích letošní sezony však bude mnohem kvalitnější než na Azorech a boj o mistrovský titul bude ještě velice těžký a bezpochyby vyrovnaný.
KONEČNÉ VÝSLEDKY IRC SATA Rallye Açores 2010
Pořadí |
Posádka |
Vůz |
Čas |
1. |
Magalhães B. − Magalhães C. |
Peugeot 207 S2000 |
2:34:00,4 |
2. |
Meeke K. − Nagle P. |
Peugeot 207 S2000 |
+ 1:00,1 |
3. |
Hänninen J. − Markkula M. |
Škoda Fabia S2000 |
+ 1:20,7 |
4. |
Mikkelsen A. − Floene O. |
Ford Fiesta S2000 |
+ 4:45,6 |
5. |
Moura R. − Eiró S. |
Mitsubishi Lancer EVO IX |
+ 5:22,0 |
PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ IRC
1. |
Hänninen Juho |
Škoda Fabia S2000 |
48 |
2. |
Kopecký Jan |
Škoda Fabia S2000 |
39 |
3. |
Magalhães Bruno |
Peugeot 207 S2000 |
30 |
4. |
Wilks Guy |
Škoda Fabia S2000 |
25 |
5. |
Meeke Kris |
Peugeot 207 S2000 |
23 |