foto Driversweb.cz

Ford Kuga

Datum článku: 10.8.2010 | Autor textu: Matěj Slepička

Na Kugu jsme se v redakci opravdu těšili. Jednak má velmi atraktivní design a jednak má všechny předpoklady na velmi dobré jízdní vlastnosti. O ty se zasloužily geny z Focusu a pohon všech kol, který zvládne rozmístit točivý moment podle toho, kam je zrovna potřeba.

Kuga se vyrábí se dvěma pohonnými jednotkami. Benzinovou variantu zastupuje známý pětiválec 2,5T a pro příznivce menší spotřeby je k dispozici 2,0 TDCI, který můžete mít s výkonem 140 koní (dříve 136 koní) a nově i 160 koní. A právě nejslabší naftová verze se objevila v naší redakci. Jednalo se o zánovní vůz ve velmi dobrém stavu, jenž měl najeto necelých 23 000 km. Je pravda, že 136 koní má s hmotností 1 653 kg poměrně dost práce, ale na vlně maximálního točivého momentu se stále jedná o svižné auto. Mírným zklamáním byla spotřeba paliva, která se v testu pohybovala mezi 7 a 8 l/100 km. Nicméně šetrnou jízdou mimo město se mi podařilo klesnout na 6,1 l/100 km. Mezi SUV jde o dobré hodnoty, ale oproti běžnému Focusu jde o výrazný rozdíl.

Pojďme se podrobně mrknout na zmíněný pohon všech kol. Ten má na starosti poněkud méněcenná haldex spojka. Ta ovšem prošla během několika let vylepšováním až do své čtvrté generace. Nyní umí poslat až 85 % točivého momentu na potřebné kolo. Jak to funguje v praxi?

Jedu se projet na oblíbenou okresku. Již v prvním nájezdu do zatáčky poznávám Focuse v utažení stopy při přepáleném nájezdu. Od apexu k výjezdu ze zatáčky je s Kugou větší zábava než s Focusem, chová se velmi dlouho neutrálně. ESP je dobře nastavené, do jízdy příliš nekecá, a když, tak velmi plynule. Ve většině případů na mě Kuga působí jako předokolka s nadpřirozenou zásobou přilnavosti.

Řidičsky jsem se s Kugou nejvíce pobavil na ranní rosou pokrytých dvojkových serpentinách. Vypínám ESP, po dlouhém hledání tlačítka už vím, že musím do menu palubního počítače. Brzdím do vlásenky a připravuji motor na zátah turba. Skandinávským švihem posílám Kugu do zatáčky, poťuknu do brzdy a hned do plynu, a ejhle, ona ta věc umí i powerslide… S širokým úsměvem mohu říci, že ten haldex funguje… Menu/ESP/zapnout a jedeme bezpečně dál.

Podvozek je opět dílem božím, působí velmi jistě, má rychlé reakce a přitom si zachoval spoustu komfortu. Vyděšený jsem byl jen v rychlosti nad 120 km/h na ostrém nájezdu na dálnici, kde Kugu zneklidnili dilatační spáry tak, že uskakování zádě bylo na hraně s přetáčivým smykem. Ale očekávám, že kdyby k něčemu došlo, tak ESP zasáhne.

S touto variantou motoru 2,0 TDCI jsme si do oka nepadli už od testu S-Maxe a na předku Kugy se chová totožně, jen nepatrně líněji. Pro ty, kdo chyběli a ještě si nedoplnili učivo, to tedy zopakuji. Na jednu stranu jde o nezvykle kultivovaný motor, který je použitelný již od 1 200 ot./min, ale na druhou stranu trpí prodlevou na nástup akcelerace po přeřazení do okolí 2 000 ot./min. Převodovka by mohla být o kousek přesnější, ale stále si zaslouží spousty chvály.

Líbí se vám Kuga? Určitě nejste sami. Tolik obdivných pohledů jsem za volantem Fordu neviděl od doby, kdy jsem prodal Pumu. Zepředu mi Kuga připomíná Focus RS díky velkému otvoru v nárazníku a zezadu trochu nového Cayenne. Přičemž Cayenne je ten, který se opičí. Jak lichotivé…

Interiéru jsme se v redakci trochu obávali, ale jak se ukázalo, zpracování je lepší, než jsme čekali. Materiály a zpracování působily solidně. Šeď a plastový vzhled oživuje líbivá, avšak poněkud bláznivá invaze modré barvy, velké střešní okno a tlačítko s nápisem Ford Power. Prostor vzadu je trochu stísněnější než ve Focusu. Kufr je pro většinu uživatelů ale stále dostačující. Přístup do něj usnadňuje možnost otevřít samostatně vrchní půlku víka kufru.

Suma sumárum se díváte na řidičsky nejschopnější malé SUV. Malé proto, že na Cayenne a BMW X stále ještě nemá. Ale Tiguana, Yetiho a Quashqaie hravě strčí do kapsy. Balancoval jsem dokonce na úvaze, jestli není Kuga zábavnější než běžný Focus. Ale nedávná projížďka s Focusem mě uvedla zpátky do reality.

 

  Automobil k testu zapůjčila společnost AUTO IN s.r.o. - Referentskevozy.cz  

 

Zajímavé poznatky redaktorů:

Matěj:

Pohon všech kol mě velmi mile překvapil. Vyjímečně je u Fordu kvalita interiéru dostačující. 

 

 

Honza:

I když jsem tohle auto ze začátku vůbec nechápal, jelikož do terénu není, nic se do něj nevejde a přitom je přehnaně velké, po nějaké době jsem ho pochopil. Do terénu není, ale na české silnice je akorát. Asi jeho největší předností je vzhled. Podle mě je to ideální auto pro mladou bohatší slečnu či mladou maminku. Jedno z nejhezčích SUV, co znám.

Láďa:

 

Ford Kuga díky zářivě bílému odstínu a poměrně větším rozměrům (alespoň do výšky) v městském provozu dost vyčuhoval. Jeho podvozek bych řadil mezi nadprůměrné a dobře použitelné v městském provozu. Tvary karoserie a výšku vozu si pochvalovaly především ženy, pro které byl automobil zdrojem velkého přehledu v dopravních situacích. Současně lze říci, že po estetické stránce byl automobil hodnocen jako velmi pěkný a atraktivní. Kombinovaná spotřeba pohybující se v rozmezí 8 litrů nafty na 100 km mne u takto velkého automobilu s pohonem obou náprav velmi příjemně překvapila. V celkovém shrnutí mi automobil více sedí pro typy lidí, kteří dojíždí z předměstí nebo ještě lépe z venkova, kde se takovýto typ auta lépe zúročí na horším typu vozovky nebo v zimních obdobích. 

 

Technické parametry vozidla Ford Kuga 2,0 TDCI:

Stav vozu/rok výroby ojetý/2009
Stav tachometru 23 000 km
Cena vozu cca 490 000 Kč s DPH (možnost odečtu daně)
Hmotnost 1 538 kg
Motor řadový
Plnění motoru turbodmychadlo
Uložení motoru vpředu napříč
Počet válců 4
Počet ventilů 16
Palivo nafta
Objem 1 997
Výkon

100 kW (136 koní) při 4 000 ot./min

Výkon/hmotnost 88 koní/t
Točivý moment 340 Nm při 2 000 ot./min
Zrychlení 0−100  10,7 s
Max. rychlost   180 km/h
Počet rychlostí  6
Převodovka manuální
Poháněná kola všechna čtyři
Diferenciály otevřené, haldex IV
Spotřeba kombinovaná 6,9 l/100 km
Spotřeba ve městě 8,0 l/100 km
Spotřeba mimo město 6,2 l/100 km
Objem palivové nádrže 56 l
Zavěšení přední nápravy McPherson
Zavěšení zadní nápravy víceprvková náprava
Rozměr kol 17“
Rozměr pneumatik 235/55
Délka 4 443 mm
Šířka 1 842 mm
Výška 1 710 mm
Rozvor náprav 2 690 mm

Objem zavazadlového prostoru

2 řady/1 řada sedadel
410/1405

 

Výbava testovaného vozu:

ABS, ASR, ESP, 4x4, 6x airbag, 2x isofix, posilovač řízení, manuální klimatizace, elektrická okna, vyhřívané čelní i zadní okno, dálkové centrální zamykání, otáčkoměr, venkovní teploměr, nastavitelný volant, multifunkční volant, palubní počítač, CD rádio, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, litá kola, zadní stěrač, tónovaná skla, vyhřívaná zrcátka, mlhovky, imobilizér 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ atraktivní design - prodleva turbodmychadla
+ velmi dobré jízdní vlastnosti - otevírání kapoty klíčem (na nic jiného není potřeba)
+ jistota adheze - omezený prostor na zadních sedadlech
+ dostatečný výkon - vyšší pořizovací cena
+ startovací tlačítko - pouze s motory 2,0 TDCI a 2,5 T
+ skvělé reakce ESP a Haldex IV  
+ komfortní a zároveň sportovní nastavení podvozku  

 

Ford Kuga

2,0 TDCI 4x4

Škoda Yeti

2,0 TDI 4x4

VolkswagenTiguan

2,0 TDI 4x4

Nissan Qashqai

2,0 dCi 4x4

cena: 649 990 Kč cena: 669 800 Kč cena: 666 000 Kč cena: 609 900 Kč
Král třídy po stránce jízdních vlastností. Česká klasika. A překvapivě schopná. Malý Touareg. Neprůstřelná kvalita je samozřejmostí. Poněkud alternativní elegán, ale s dobrou cenovkou.

Galerie

Komentáře