foto Driversweb.cz

DW BLOG & VLOG #06 – Toyota Yaris GRMN

Datum článku: 8.8.2018 | Autor textu: Matěj Slepička

Před tím, než vyjde velký test, tak můžete mrknout na rychlý report z testování Yarise GRMN. Co je to za auto, k čemu je dobré a proč je mezi dnešními hothatchi tak zajímavé.

Při vývoji Yarisu GRMN mohla Toyota klidně vzít turbomotor z CH-R, trochu ho přifouknout, najít ve skladu větší brzdy, naladit podvozek na nějakém Touge průsmyku a další průměrný hothach by byl na světě. Ale díky bohu se tohle nestalo, Yaris GRMN pomáhali vyvíjet inženýři ze závodního týmu Toyoty Gazoo Racing a podle toho to taky vypadá. 

Celé auto působí jako nějaká zakázková stavba, využívá ty nejlepší možné komponenty jako Sachs podvozek, Brembo brzdy, BBS kola nebo kompresor Eaton. A kompromis mezi jízdními vlastnostmi a denní použitelností je tady v maximální možné míře posunutý právě k zážitkům z jízdy. Sice máte pořád pět sedaček, klimatizaci a rádio, ale z ovládání tuhé spojky vám upadne noha jakmile se ocitnete v koloně vyžadující popojíždění a podvozek z vás vytřese duši na prvních kostkách. Existuje jen jeden trik, jak v tomhle autě cestovat komfortně, musíte totiž pořádně šlápnout na plyn.

Yaris GRMN, jako jeden z mála hothatchů, funguje dokonce tím lépe, čím více na něj tlačíte. Samosvorný diferenciál v tu chvíli přestane otravovat a posbírá poslední zbytky přilnavosti, podvozek začne vyžehlovat nerovnosti a kompresor doslova vytlačí motor do vysokých otáček, kde ho namísto vadnutí výkonu zastaví až omezovač v červeném poli otáčkoměru.

Pokud tedy trávíte více času na okruhu, než ve městě, pak jste narazili na auto, ve kterém se budete smát od ucha k uchu kamkoliv pojedete a jeho charakter budete naprosto milovat. A jestli mě na něm něco štvalo? 

Tak jsou to dvě věci, které řidičský zážitek lehce kazí. Tou první je pozice za volantem, které by pomohlo teleskopické nastavení volantu. Nicméně pokud to s ježděním myslíte vážně, tak si s tím snadno poradíte pomocí sportovního volantu s nábou. 

No a druhá věc, která kazí zážitek z řízení je jen průměrný chod kulisy řazení. Totiž u takhle ostrého auta, ze kterého úplně čiší robustnost a hrubost ovládání, byste čekali stejné přesné a jisté řazení. Kreativitě se ale meze nekladou a myslim si, že je otázka jen několika minut najít na japonských aftermarketových eshopech nějaké kompenty pro zpřesnění chodu kulisy nebo dokonce shortshift přepákování celé kulisy na přesnější a kratší.

Sledujte dále Driversweb.cz, kde zanedlouho najdete kompletní test Yarise GRMN.

 

 

Za volantem - Matěj Slepička

Zvukový inženýr - Filip Slepička

Kamera - Matěj Slepička

Střih - Matěj Slepička

Hudba - Dollar Needles 3 by Niklas Ahlström

Komentáře