foto Driversweb.cz

DS5 hybrid – přeznačkováním k dospělosti

Datum článku: 10.2.2016 | Autor textu: Matěj Slepička

K běžné prémiové limuzíně se hodí černý oblek s dvouřadým sakem a pečlivě vyleštěnými lakýrkami. K DS5 bude ideálním módním doplňkem spíše kosmonautský skafandr!

Do luxusního segmentu se dere nová značka DS a provádí to v typickém stylu mateřského Citroënu – zcela neotřele a naprosto výstředně. Nejdříve se vtrhli do retro segmentu s anti-retro autem (DS3), pak proti prémiovým hatchbackům postavili hatchbackoSUV (DS4) a nakonec smetli ze stolu všechny konvence luxusních limuzín a zkonstruovali rovnou vesmírnou loď.

Jen si dobře prohlédněte ten design, který se nepodobá ničemu jinému na trhu. Můžete spekulovat, jestli je tvar karosérie dostatečně důstojný, ale design, chromovaná lišta lemující kapotu, drobné opakující se vzory na světlech i v interiéru působí jako vystřižené z nějakého módního časopisu. Kdyby na záď někdo nalepil „Gucci Edition“, tak tomu bez skrupulí uvěříte.

Podobně avantgardní je i interiér s volantem s chromovanými kly, digitální palubkou, leteckými přepínači ve stropním panelu, střešním oknem děleným do čtyř samostatných segmentů a čalouněním sedaček podobným pásku hodinek. Vážně, už jste někdy viděli něco bláznivějšího, a přitom tak vkusně stylového?

Pozadu nezůstává ani technika – svou DS5 si kromě konvenčního turbobenzinu a turbodieselu můžete pořídit i s hybridním ústrojím. To kombinuje tichý a kultivovaný 2,0 HDi se 163 koni pohánějící přes robotizovanou manuální převodovku přední nápravu a moderní elektromotor s výkonem 37 koní, který má na starost tu zadní. Zní to komplikovaně, ale je to pořád technicky jednodušší varianta, než sjednocovat pohony na jedné nápravě. Navíc si s pohonným ústrojím můžete hrát prostřednictvím výběru jednoho ze čtyř režimů jízdy.

    

Normální režim je zaměřený na co nejefektivnější využívání elektromotoru. Relativně šetrná jízda mi ukazuje 5,8 l/100km, což je sice číslo dost vzdálené od udávaných 3,5l/100km, ale na druhou stranu pořád minimálně o půllitr nižší, než se samotným turbodieselem. Primárně o spotřebě paliva ale hybridní DS5 není. Výjimečnější je citelně vylepšená kultivovanost, kdy vás vzdálený zvuk turbodieselu ruší jen minimálně, a navíc připojuje zážitek z pozorování, jak elektronický mozek DS5 připojuje a odpojuje jednotlivé motory. Do 60km/h umí hybridní mód úplně vypnout spalovací motor, nad tuto rychlost zůstává vždycky v pohotovosti se zařazeným rychlostním stupněm, pokud ovšem zrovna neřadí.

Změny převodů oproti předfaceliftové verzi konečně vyhlazuje elektromotor, seč mu síly stačí, takže všechno běžné zrychlení už nedoprovází žádná citelná mezera, která by prozrazovala, že převodovku připojuje jen jedna spojka. Funguje to tím hladčeji, čím méně po autu chcete.

Další režim auta je 4x4. Velké plus koncepce s motorem vpředu i vzadu je pohon všech kol, takže o zadní kola se stará čistě elektrická energie. Sice kvůli neustálému dobíjení baterií citelně stoupne spotřeba, ale na druhou stranu to je docela dobrá volba na těch pár dní v roce, kdy silnice pokryje sníh.

  

Pak tady máme čistě elektrický režim „ZEV“, se kterým zvládnete okouzlit spoustu lidí naprosto tichým rozpohybováním auta. To má bohužel omezení jen na 60 km/h (Co byste chtěli od 37 koní?) a 4 km ujeté vzdálenosti, dané malou baterií typickou pro hybridy.

Nejzbytečnější je režim Sport, který sice dokáže z celé hybridní soustavy vymáčknout maximum energie tím, že zůstane podřazený o rychlost níže, ale nenapadá mě jediný důvod, proč byste ho měli chtít zapnout. Tenhle režim drží motor v nedůstojně vysokých otáčkách a hluk s tím spojený nestojí za úbytek komfortu.

Kromě designových detailů a lepšího sladění hybridního pohonu je největším přínosem faceliftu nové naladění podvozku, které je konečně jemnější a promyšlenější. Pryč je tedy prkennost předchozí verze a místo ní tady máme skutečně důstojný podvozek, který jde označit za prémiový.

    

Dynamické okreskování je další disciplína, kterou musí prémiový podvozek zvládnout hned po poddajnosti. A jako s jedním z mála hybridů vás to v DS5 dokonce bude bavit. Namísto brzdění se budete automaticky snažit zpomalovat do zatáčky jen pomocí rekuperace. Pak už stačí jen podřadit pádlem pod volantem a vrhnout se do zatáčky. Průjezd na limitu přilnavosti ukazuje ochotu pracovat se stopou těžké zádě a ze zatáčky ven už vás zatlačí do sedačky kombinace točivého momentu obou pohonů. Zábavné, jen se u toho musíte spolehnout na svůj sluch, otáčky naftového motoru z přístrojů nevyčtete.

DS5 je okázalá a nikdo jí neupře, že má styl na vysoké úrovni. K takovému autu sedí promyšlený hybridní pohon dokonaleji než konvenční motory. Facelift jako jemné doladění a odznačkovaní od Citrenu posunul vnímání DS výrazně kupředu.

Foto: Jan Svoboda Text: Matěj Slepička

 

Technické parametry vozidla Citroën DS5 Hybrid 4x4:

Základní cena vozu

1 048 900 Kč

Motor

Hybridní ústrojí 4x4

Přední náprava: 1997 cm3, čtyřválec, turbodiesel

Zadní náprava: synchronní elektromotor

Výkon

Celkem 200 koní

2,0 HDi: 120 kW (163 koní) při 3 850 ot./min.

Elektromotor: 27 kW (37 koní)

Točivý moment

300 Nm při 1 750 ot./min.

Hmotnost

1 735 kg

Výkon/hmotnost

115 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

8,6 s

Max. rychlost  

211 km/h

Převodovka

robotizovaný manuál, 6 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba ve městě

3,0 l/100 km

Spotřeba mimo město 

3,7 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

3,5 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena

Rozměr pneumatik

225/50 R17

Délka

4 530 mm

Šířka

1 871 mm

Výška

1 505 mm

Rozvor náprav

2 727 mm

Objem zavazadlového prostoru

325 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Extravagantní styl – Malý kufr
+ Sladěnější hybridní pohon    – Spotřeba paliva
+ Konečně prémiový podvozek    – Chybějící otáčkoměr i pro manuální režim
+ Pohon 4x4  
+ Osamostatnění značky DS  

 

Citroën DS5

HYbrid4 (200 koní)

Lexus IS

300h (223 koní)

Mercedes C

300 h (231 koní)

Peugeot 508 RXH

HYbrid4 (200 koní) 

0-100 8,6 s

211 km/h

3,5 l/100km

0-100 10,8 s

230 km/h

7,0 l/100km

0-100 6,4 s

244 km/h

3,6 l/100km

0-100 8,8 s

213 km/h

4,6 l/100km

cena: 1 048 900 Kč

cena: 999 000 Kč

cena: 1 185 800 Kč

cena: 946 100 Kč

(akční cena)

Galerie

Komentáře