Datum článku: 8.11.2010 | Autor textu: Matěj Slepička
Za ono konejšivé spaní posádky po jízdě můžou extrémně komfortní podvozek, prémiový naftový motor a kopec výbavy. To by nebylo nic neobvyklého, pokud bychom se nebavili o rodinném kombi v ceně pod magickou hranicí 1 000 000 Kč.
Také patříte mezi ty, kterým se Citroёn dlouhá léta netrefoval do vkusu? Design, jízdní vlastnosti, kvalita zpracování, však víme… A co říkáte na současnou nabídku modelů Citroёnu? Najednou jsou to pěkná auta, že? Najít někoho, komu by se nový Citroёn C5 nelíbil, je nyní podobně obtížné jako hledat odpůrce francouzského polibku. Designéři C5 vyměnili část francouzské elegance za německou strohost, konstruktéři donutili zamilované zaměstnance pořádně slícovat palubku a motoráři si ušetřili práci a koupili naftový motor 3,0 l od Jaguaru. Výsledek pak nemůže být jiný než povedený.
Základ nabídky C5 tvoří motor 1,6 HDI s výkonem 110 koní. Nabídkou pokračuje 2,0 HDI ve dvou výkonových variantách 143 a 165 koní a uzavírá ji, na tuto kategorii nezvykle velký objem motoru 3,0 HDI. Pro odpůrce nafty je k dispozici povedený benzin 1,6 THP. Nabídku motorů protíná křivka výbav: Base, Dynamique, Comfort a Exclusive. První dva stupně výbavy jezdí na podvozku Métallique, což je klasický konvenční podvozek s pružinami. Comfort a Exclusive dostávají podvozek Hydractive III+, tedy hydropneumatický. Pro test nás zaujala C5 s nejsilnějším naftovým motorem automaticky spojeným s nejvyšší výbavou a automatickou převodovkou.
Už při pohledu zvenku je každému jasné, že auto je nabité výbavou. Napovídají to 19palcová kola, chromované doplňky a elegantní koncovky výfuku. Interiér očekávání bez problému naplní, ba možná předčí. V béžové kůži vypadá typicky francouzsky a nabírá na luxusu. Jak je v této třídě zvykem, místa je všude dostatek, dokonce i pro pět cestujících. Pozice za volantem je příkladná, volant má dostatečný rozsah nastavení a sedadla jsou nastavitelná ve všech směrech, které byly doposud objeveny. Řidičovo sedadlo má dokonce masážní funkci, která se skládá z nafukování a vyfukování bederní opěrky ve třech směrech. Drobnou výhradu mám jen k ergonomii. Vadí mi totiž pevný střed volantu a mám s ním hned několik problémů: omezuje to polohy držení volantu, při ovládání v zatáčce je potřeba jednou rukou pustit volant, a pokud mírně zatáčím při chytání tlačítka, tak mi stále někam ujíždí. Když už jsem to ze sebe konečně dostal, můžeme jít dál, tentokrát do kufru.
Sem se dostanete pomocí elektrického víka, pokud se náhodou zapomenete a pomůžete mu rukou nahoru, tak rozzuřeně píská. V kufru na vás čeká vyjímatelná lampička, 505 litrů objemu a tlačítko pro zvýšení či snížení podvozku pro snazší nakládání. Po sklopení sedadel dosáhnete objemu 1 462 l.
Tak už jsme probrali celé auto od předních dveří až po víko kufru, pojďme se ještě mrknout pod kapotu. Tady, na tuto třídu poněkud nezvykle, trůní přeplňovaný naftový šestiválec o objemu 3,0 l. Má výkon 244 koní a točivý moment drtivých 450 Nm už od 1 600 ot./min. Na přední kola tuto sílu přenesete přes šestistupňovou automatickou převodovku doplněnou o sportovní režim a o režim pro zhoršené adhezní podmínky. V testu se spotřeba mimo město pohybovala lehce pod 8 l/100 km, ve městě pak 11,5 l/100 km.
Dost teorie, až samotná jízda ukáže, jestli Citroёn C5 umí proměnit příležitost ve slíbenou rychlou a pohodlnou plavbu. Podvozek je nebývale komfortní a nezkazí mu to ani 19palcová kola. U opravdu velkých děr, kde by vám u ostatních aut pravděpodobně upadlo kolo, se občas ozve trochu tupější rána, ale běžné nástrahy města C5 zvládá opravdu plavně. Nejbližší přirovnání komfortu, které mě napadá, je k Jaguuru XJ, a to si ještě nejsem jistý, jestli není Citroёn lepší. Podvozek Hydractive III+ nabízí také sportovní režim. Podvozek s řízením příjemně přituhne a nabere na jistotě, v kombinaci se sportovním režimem převodovky také zmizí poněkud ekologická reakce na plyn, převodovka zkrátí dobu řazení a připraví se do otáček. Předpoklady pro sportovní svezení bychom tedy měli, ale v praxi to prostě nefunguje. I přes slušnou přilnavost je auto stále příliš odtažité a sportovní jízda mu není přirozená. Spíše je to tak, že čím rychleji jedete, tím máte menší požitek z jízdy. Kromě nastavení tuhosti podvozku můžete nastavit také světlou výšku. Jsou k tomu určené čtyři režimy. Krajní polohy jsou do 10 km/h, pak je mírně zvýšená poloha do 40 km/h a režim pro běžnou jízdu, ve kterém je C5 stejně nejpříjemnějším společníkem. Stejně komfortní jako zbytek auta je také motor. Je tichý, nabízí bohatou výkonovou rezervu a nedělá mu problém cestování v rychlostech přes 200 km/h. Dynamiku motoru občas někdo podcení, což je příjemné sledovat. Převodovka funguje ve všech režimech sympaticky, jen má oproti logice otočená znaménka + a – u manuální volby.
U velkého rodinného kombi s pohonem předních kol nemůžete čekat nějaké sportovní chování. Většinu výhod zábavy za volantem aut s předním náhonem v tomto segmentu pohřbí velikost a hmotnost. Proto bych C5 odpustil trochu odtažité chování. To, co v tomto segmentu opravdu oceníte, je komfort a pohoda posádky, a tu umí vytvořit Citroёn C5 opravdu prvotřídně. Toto auto jsme si zkrátka oblíbili, i přes naše nadšení pro sportovní jízdu. Pokud chcete s C5 ochutnat prémiový segment v konfiguraci 3,0 HDI Exclusive, připravte si podle akčního ceníku 919 900 Kč s DPH, a to je velmi dobrá nabídka!
Co byste měli vědět. |
Hydractive je systém hydropneumatického odpružení, který používá Citroën již roku 1955. V těchto letech byla Francie známa špatnou kvalitou silnic a jediný způsob jak se na nich dalo pohybovat rychle bylo právě se kapalinovým podvozkem. Tento systém totiž dokáže poskytnout měkkou, pohodlnou, ale dobře kontrolovatelnou jízdu. Oproti konvenčnímu odpružení je hydractive až 6x flexibilnější. |
Zajímavé poznatky redaktorů:
Matěj:
Při jemných pohybech s volantem jsou z posilovače řízení cítit nepříjemné kroky. Chtěl bych držáky nápojů. Cenová politika Citroënu mě dostává.
Honza:
Vypumpování auta nahoru trvá systému Hydtactive III+ poměrně dlouho, dolu už to jde rychle. Cena auta by mě přinutila ustoupit od nutnosti image prémiových značek.
Technické parametry vozidla Citroën C5 Exclusive 3,0 HDI V6 24V AT:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2010 |
Stav tachometru |
18 000 km |
Cena vozu |
|
Hmotnost |
1 763 kg |
Motor |
vidlicový |
Plnění motoru |
turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
6 |
Počet ventilů |
24 |
Palivo |
nafta |
Objem |
2 993 |
Výkon |
177 kW (244 koní) při 3 800 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
138 koní/t |
Točivý moment |
450 Nm při 1 600 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
7,9 s |
Max. rychlost |
239 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
automatická |
Poháněná kola |
přední |
Diferenciál |
otevřený |
Spotřeba kombinovaná |
7,4 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
10,2 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
5,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
70 l |
Zavěšení přední nápravy |
víceprvková přední náprava se dvěma trojúhelníkovými rameny. Zkrutný stabilizátor. |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvková zadní náprava. Zkrutný stabilizátor. |
Rozměr kol |
8.0J x 19" |
Rozměr pneumatik |
245/40 R19 |
Délka |
4 829 mm |
Šířka |
2096 mm |
Výška |
1 491 mm |
Rozvor náprav |
2 829 mm |
Objem zavazadlového prostoru 2 řady/1 řada sedadel |
505/1 462 |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ komfort a možnosti nastavení podvozku | – volant s pevným středem |
+ velmi prostorný interiér | – absence držáků nápojů |
+ kvalita zpracování | – ve sportovním režimu působí odtažitě |
+ jízdní dynamika | |
+ líbivý vzhled |
3,0 HDI V6 24V AT (244 koní) Exclusive |
Škoda Superb kombi 3,6 FSI V6 DSG (260 koní) Exclusive |
Volkswagen Passat Variant 3,6 FSI 4Motion (299 koní) R36 |
Ford Mondeo kombi 2,0 EcoBoost Powershift (240 koní) Titanium S |
|
|
|
|
cena: 919 900 Kč (Akční cena) |
cena: 1 080 900 Kč |
cena: 1 144 800 Kč |
cena: 769 990 Kč (Akční cena) |
Jediný prémiový naftový motor v této kategorii. Má nejkofortnější podvozek. |
Superb má k čechům blízko.Prémiový motor je přidešený R36 od vedle. |
Nejvyšší hodnoty výkonu v této kategorii, pro sportovního řidiče je ovšem příliž odtažitý. Nástupce se dočká již brzy. |
Velmi schopný podvozek řadí Mondeo mezi nejlpší vozy této třídy. Prémiový interiér ovšem nenabízí. |
Výbava testovaného vozu: |
Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, Hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, Kolenní airbag řidiče, Bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3 x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu s omezovačem tahu pro krajní sedadla, Akustická a vizuální signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a rozepnutí bezpečnostních pásů spolujezdce a cestujících na zadních sedadlech za jízdy, Vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů spolujezdce a cestujících na zadních sedadlech, ESP + ASR + ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, Intelligent Traction Control - ITC, Pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), Automatická elektrická parkovací brzda, Variabilní posilovač řízení, Tempomat + omezovač rychlosti, Palubní počítač s ukazatelem venkovní teploty, Zadní parkovací asistent, Přední parkovací asistent se systémem změření volného místa pro parkování, Odpružení Hydractive III+ s možností výškové regulace hrany zavazadlového prostoru, Převodovka automatická 6-st., Filtr pevných částic - FAP, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Elektricky ovládaná okna předních a zadních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli změny směru jízdy, Elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, Elektrická dětská pojistka, Výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem a sdruženými ovladači, Kožený volant, Kožená hlavice řadicí páky, Akustické čelní sklo, tónovaná skla, Vyhřívané zadní sklo, Zatmavená skla zadních oken, Vrstvená skla bočních oken, Automatická klimatizace dvouzónová s nezávislou regulací pro levou a pravou stranu, Přídavné programovatelné topení s dálkovým ovládáním(jen pro dieselové motory, Výdechy automatické klimatizace ve druhé řadě na středových sloupcích, Klimatizovaná přihrádka spolujezdce, Pylový a prachový filtr, Impulzní spouštění směrových světel, Denní světlomety, Přední mlhové světlomety, Automatické stěrače s dešovým senzorem, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Bi-xenonové samonatáčecí světlomety s automatickou výškovou regulací a s dynamickým systémem přídavných světlometů (osvětlení do úhlu 105°) + výsuvné ostřikovače světlometů, Vnější zpětná zrcátka s automatickou clonou, Stěrač zadního okna, Osvětlení zavazadlového prostoru, Stropní lampičky pro první řadu sedadel a osvětlení odkládací přihrádky spolujezdce, Stropní lampičky pro druhou řadu sedadel, osvětlená toaletní zrcáta v protislunečních clonách, Samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů (funkce "Guide Me Home"), osvětlení interiéru s funkcí postupného zhasínání, Přenosná samonabíjecí kapesní svítilna, Protisluneční roletka ve druhé řadě sedadel, Navigace MyWay, Zadní lavice dělená v poměru 2/3 - 1/3 a sklopná do podlahy, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Bederní opěrka sedadla řidiče, Výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, Elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, Středová loketní opěrka pro přední sedadla s úložným prostorem, Středová loketní opěrka pro druhou řadu sedadel s úložným prostorem a otvorem na lyže, Vyhřívaná přední sedadla (3 stupně intenzity vyhřívání), Sedadlo řidiče s masážní funkcí v bederní oblasti, Čalounění v kůži "Claudia", 4 hliníkové disky kol "Adriatique" 8.0J x 19, pneumatiky 245/40 R19, detektor stavu tlaku vzduchu, Elektricky otevíratelné víko zavazadlového prostoru, Metalický lak, Paket Bezpečnost, v pneumatikách(Paket Parkování: přední parkovací asistent se systémem změření volného místa pro parkování, |