foto Driversweb.cz

Znovuvynalézání kola – hledání ztraceného volantu

Datum článku: 15.7.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Máte pocit, že je s volantem něco v nepořádku? My také ne. Tak proč se ho tolik automobilek snaží změnit?!

Nikdy se mi nezdálo, že by volant potřeboval vylepšit. Byl dokonalý ve své pravidelné kruhovitosti a jednoduché manipulaci, kterou zvládne i šimpanz (tedy pokud lze věřit televizním reklamám). Kulatý volant byl s auty už od jejich začátků a je to jedna z mála jistot světa, jako že auto má čtyři kola.

No, je pravda, že první auto z dílny pana Benze byla vlastně tříkolka a místo opravdového volantu jste dostali do ruky kliku, ale to není tak docela podstatné. Podstatné není ani to, že první český automobil NW Präsident měl řidítka. Berme to jako typický příklad slepých uliček vývoje.

Důležité je, že lidstvo přišlo na to, že nejlepší způsob ovládání auta je pomocí volantu. Už s tím v modelu T bylo vše naprosto v pořádku.

Chcete potvrzení? Starý pan Enzo by do svého snad nejlepšího díla 275 GTB rozhodně nedal něco, co by nebylo perfektní.

Tenhle volant redefinuje sousloví  "v jednoduchosti je krása". Nebo si snad dovedete představit něco krásnějšího, než dřevěný věnec na kovové kostře s malým středem a velmi estetickým znakem legendární automobilky na něm? Pro volant Carrery RS z roku 1973 platí skoro totéž, jako pro Ferrari 275. Jen už není ze dřeva, ale je obšitý kůží. A má rozměr jako z autobusu. Ano, designéři interiérů, učiňte si poznámku: průměr 40 cm je prostě příliš!

Od sedmdesátých let ale už uběhlo hodně vody v korytu jakékoliv myslitelné řeky a mnohé se změnilo. Například se podstatně zvýšila bezpečnost. Zakousnout se po čelním střetu do dřevěnného věnce volantu nebo jeho kovového středu nebyla žádná velká radost, proto přišli inženýři s měkčeným středem volantu, který měl zabránit vážnějším zraněním řidičovy hlavy. Samozřejmě toto opatření nebylo kdovíjak účinné, takže je časem začaly nahrazovat nafukovací vaky, kterých máme dnes kolem sebe v moderních autech celou armádu, což je více než vítané, pokud máte v úmyslu bourat.

Méně vítaným pokrokem je probojování plastu na věnce levných aut. Asi každý, kdo okusil standardní volant základní Fabie, mi dá za pravdu, že za tohle si účetní ve Škodovce (a podobně i v dalších automobilkách) torturu věčným plamenem pekelným naprosto zaslouží. Nejzásadnější změnou je však příchod černé magie zvané marketing. Marketing je zlo upřednosňující formu před funkcí, styl před praktičností, efekt před ergonomií. A tak se stalo, že si jeden marketingový expert při poradě nad výkresy nového modelu pomyslel: "Není tahle legrační kulatá věc příliš obyčejná?" Sice nevěděl přesně, k čemu slouží, ale rozhodně ji chtěl hezčí, lepší, stylovější... prostě cool. A ani tázavé pohledy designérů, ani námitky ergonomů ho od tohoto úmyslu neodradily. Co třeba móda zploštělých volantů? V závodním Maserati MC12 vypadá setsakra dobře, ne?

Ano, v závodním autě opravdu dobře vypadá. V závodním autě ho mnohdy i naprosto nezbytně nutně potřebují, aby měli piloti více místa pro svá kolena a nastupování o chloupek méně připomínalo životní výkon hadího muže. V Audi TT vás ale rozhodně podobné zážitky nečekají, takže zploštělý volant je pouze doplňkem hrajícím na efekt a toužícím navodit atmosféru sportovního auta. Okruhoví závodníci však při své jízdě nečelí nástrahám provozu typu parkování, otáčení, vracečky nebo kruhové objezdy. Oni na volantu přehmatávat nepotřebují, ale my v provozu ano. Ještě pořád vám přijde plochý spodek volantu jako super nápad? Snad jen pokud si dáváte při řízení nohu přes nohu.

Proč potřebuje zploštělý volant i svým celkovým efektem naprosto odzbrojující Lamborghini Gallardo, už vůbec nechápu. Ó ano, vlastně už vím. Vlastní ho přeci Audi.

Ferrari si dokonce usmyslelo, že i vrchní část je zbytečně moc kulatá a zploštili i ji, aby se řidič lépe vcítil do pocitů pilota F1. A než se zeptáte – ne, ani tratě F1 nevedou přes kruhové objezdy.

A tímto se elegantně dostáváme k módě tlačítek na volantu. Na středu volantu je skutečně dost místa, které se dá dobře využít pro praktické ovládání například rádia, ovládání handsfree soupravy nebo palubního počítače. Funkcí, které při jízdě využijete často a díky jejich umístění na volantu nemusíte sahat někam hluboko na středovou konzoli a přestávat tak sledovat silnici. Skvělé! Jenže na co potřebujete na volantu umístěné tlačítko startování a vypínání motoru?! Vždyť ho použijete jen dvakrát za celou jízdu! Ještě dovedu pochopit manettino na ovládání režimu ESP (ačkoliv i to mi dalo hodně sebepřesvědčování), se kterým můžete při jízdě donekonečna kvedlat a oslňovat tak svou superznuděnou supermodelku v sedadle spolujezdce, ale start/stop? Už další model mi potvrdil, že se marketéři ve Ferrari defitivně zbláznili.

V Italii máte na volantu už i ovládání blinkrů, stěračů, dálkových světel, tlumičů. A start/stop a manettino. Vynikající. A to celé v jednom velmi nepřehledném víru rotujícím při projíždění spletitých a úzkých městských uliček a kruháčů. Tohle ovládání je ve skutečnosti naprosto dokonalé. Ale jenom pokud stojíte nebo jedete rovně. Chápu to tak, že průměrný řidič Ferrari patrně není schopen pracovat s páčkami a pádly pod volantem současně. Ale nejen Ferrari to umí přepísknout. Ford se rozhodl vás zmást hned dvěma čtyřsměrovými ovladači, pro každý palec jeden, jako byste pařili něco na PlayStation Portable. A kdyby vám to nestačilo, dostanete ještě pár tlačítek navíc. Tlačítek není nikdy dost.

Ještě o něco dál zašel Citroen u své nové C4. Čtyři rolovací kolečka a deset tlačítek. To bude patrně rekord. Nicméně díky nim si můžete upravovat za jízdy kromě tempomatu, rádia a telefonu dokonce i jas a kontrast displejů v kapličce. Barvu ne, pro její ovládání musíte velmi nešikovně sáhnout skrz volant.

Ano, zvyknete si a naučíte se s nimi pracovat, ale není to už trochu mnoho? Opravdu potřebujete všechna ta tlačítka po ruce, protože je používáte tak často? Jen čekám na moment, kdy na volant přibude celá QWERTZ klávesnice pro psaní mailů, smsek a statusů na facebook. Francouzi jsou nakonec známí svou extravagancí. V šedesátých letech se například rozhodli vystačit si s pouhým jedním paprskem držícím obruč volantu.

Trochu to vypadá, jako by na vás DS vyplazovalo jazyk, a rozhodně to nebudí mnoho důvěry. Citroen znovu prokázal svou tvůrčí kreativitu, když u první generace C4 a druhé C5 použil pevný střed volantu. Vlastně za tím byla velmi dobrá úvaha – airbag se s volantem neotáčí, tudíž zůstává v ideální pozici na záchranu vaší hlavy před nárazem. Jenže provedení pokulhávalo, tlačítka na středu volantu se pletla a pevný střed často vadil při manipulaci s rotujícím věncem. Nevíc to celé působilo docela bizarně. Proto už má nová C4 má volant klasický a C5 ji bude bezpochyby následovat, Citroën uznal svou porážku.

Další podivnost? Vlastně je to spíš komické. Chcete, aby se na vás vaše auto usmívalo? Některé automobilky považují interiéry svých aut patrně za tak smutné a depresivní, že aspoň pohled na volant by vás měl rozesmát.

Nebo mi chcete tvrdit, že nevidíte smajlíka v interiéru Škody Superb? Budíky jako oči, znak je nosem a úsměv tvoří chromovaná linka. Tak co, už se cítíte veselejší? Škoda není jediná, koho to napadlo. Tuhle vpravdě vzletnou myšlenku následoval i Peugeot u svého modelu 508, jen ten úsměv je ještě o něco širší a pocit z vlastnictví Peugeotu nepochybně hřejivější. Porce multifunkčních tlačítek samozřejmě nesmí chybět.

Jednou z mála příjemných změn, kterých se volantu dostalo, jsou bicepsy. Ne příliš nutná, ale v zásadě docela šikovná věc, která poskytne oporu vašim palcům při pevném svírání volantu. Jen je dobré to s kreativitou nepřehnat, protože jinak skončíte s podivnou věcí v dlaních, která má ke klasickému kulatému volantu už taky trochu daleko.

A když už prostě nevíte co, předvedete takovou šílenost, jako je v interiéru Fisker Karma. Možná vypadá jako skvělý módní doplněk krásného auta, ale také půjde bezpochyby pěkně blbě držet, pokud občas při řízení potřebujete přehmátnout. Jezdíte-li ale s rukou "stylově" přehozenou přes horní okraj věnce, nemusíte se zneklidňovat.

Co nás čeká do budoucna? Marussia si myslí, že kruh je příliš zastaralý tvar a věří v sílu dokonalého čtverce. Jenže to jsou rusáci, jejich vkus je vždy... velmi vyhraněný, abych to pojmenoval dostatečně diplomaticky.

Možná jsou budoucností organické tvary a pastelové barvy z divokých francouzských snů nejspíš navozených halucingenními látkami rozdávanými v designérské oddělení Citroënu.

A možná je budoucnost automobilismu zcela volantuprostá, jako v představách Mercedesu. V devadesátých letech experimentovali se systémem "drive-by-wire" bez mechanických ovládacích prvků, pouze samými dráty plnými jedniček a nul po vzoru stíhaček dvacátého prvního století. Veřejnost však nepřijala, že by se místo bytelného volantu dostala do ruky jen křehce působící joystick. Všichni totiž příliš dobře znali počítačové joysticky, které se příliš snadno lámaly. A to rozhodně nechcete, aby se vám stalo při kritickém vyhýbacím manévru v autě.

Tolik snahy vyvinuté zbytečně. Tolik přemýšlení nad něčím, co už dávno vymyšleno bylo a funguje dokonale. Řešení celé téhle volantové krize je extrémně jednoduché. Nepřemýšlejte o materiálech, zapomeňte na tlačítka a ovladače, vyhněte se zploštění, oříznutí a jiným podivným tvarům, vykašlete se na smajlíky a klidně i na bicepsy. Nejlepší volant už byl vymyšlený. Vypadá nějak takhle:

Tedy nemusí být přesně takovýhle, ale... vy my rozumíte, ne? Dokonale kulatý, přiměřeně veliký, s příjemným materiálem na věnci. Nemusí to být přímo semiš nebo alcantara, kůže také vyhovuje. Jen opatrně na tvar švů, ať nejsou příliš hrubé a nedřou do rukou. A když to celé nezpackáte příliš velkým průměrem volantu nebo tloušťkou věnce (typický problém BMW M divize), tak máte úspěch zaručen. Navíc to celé nevyjde ani draho. Závodní proužek na vrchu můžete udělat volitelný, když to musí být. Za příplatek 100 Kč, ať jsou účetní klidní. Nebo vážně potřebujete k řízení auta něco jiného?

P.S.: Jenom, páni vývojáři, vymyslete, jak do něj nacpat airbag, o ten bychom neradi přišli.

Galerie

Komentáře