foto Driversweb.cz

Youngtimery na Driverswebu – petrolhead vizionářem

Datum článku: 2.7.2012 | Autor textu: Petr Jeřábek

Pojďme přestat fňukat a zasněme se do toho, co nás čeká v příštích několika letech. Vypadá to totiž, že jsme zjevně na pokraji nové éry. Já věřím, že v ní budou auta lépe řiditelná.

Nedávno jsem si přečetl čtivý blog o BMW ještě jednou a vlastně mi dochází, že poselství článku není namířeno proti BMW. BMW je tady jen jako příklad toho, co se děje v automobilovém průmyslu obecněji.

V roce 2013 se rozpadá Evropská unie. V Řecku vládne drachma, v Itálii zavádějí liru a všechna letoviska začínají být přeplněná k prasknutí německými turisty platícími v pravých „deutschmarks“. Slepice jsou vypuštěny z eurokurníků a emisní limity Euro 6 přestávají platit. Turci se hromadně stěhují z Německa zpět do vzkvétajícího tureckého hospodářství a čeští politici si na sebe dávají větší pozor. Brusel jim už žádné další peníze k rozkrádání nepošle!

V roce 2014 zasáhne Zemi obrovská geomagnetická bouře spojená s kulminující sluneční aktivitou. Způsobuje obrovské výpadky proudu a zničí elektroniku všech Priusů na zeměkouli a způsobí závady na řídicích jednotkách různých kontrolních a bezpečnostních systémů na řádově milionech aut. Cena ropy na světových trzích vlivem menší poptávky prudce klesá.

V roce 2015 je potřeba vyrobit spousty vozidel, které nahradí ty miliony nefunkčních počítačem řízených. Firma Weber Carburatori znovu najíždí na masovou výrobu modernizované verze typu DCOE 40/45 a čelí obrovské poptávce světových automobilek. Lidé se znovu snaží zprovoznit své nepojízdné vraky plné řídicích jednotek a kabelů, autoservisy vyhazují zbytečné diagnostické přístroje a povolávají do práce mechaniky v důchodovém věku. Musí přece ty mladé kluky naučit zacházet se šroubovákem, jak naladit předstih, bohatost směsi a podobně. Postupně se přichází na to, že současná auta jde předělat na bezproblémový a mechanický pohon, takže už postupně nejsem ve svém Triumphu a MG na silnici sám. Snad jen downsizované čtyřválce turbo, hit uplynulých let, je třeba recyklovat zpět na materiál. Nemají moc výdrž a bez turba a několika řídicích jednotek prostě nefungují.

Na ženevském autosalonu se v březnu 2015 představí nová, lehčí Mazda MX-5. Technicky vychází z oblíbeného typu NC, ale nabízí se s dvoulitrem DOHC se dvěma dvojitými webry a nerezovým výfukovým systémem. Má rovných 180 koní a váží nějakých 950 kilo. Konkurenční Toyota GT86 přechází z nespolehlivého, počítačem řízeného systému vstřikování také na karburátory, tentokrát japonské Mikuni, a je vlivem absence různých odhlučnění a audiosystému o nějakých sto kilogramů lehčí. Jejímu dvouvačkovému boxeru se chce daleko lépe do otáček a má krásný bručivý zvuk už od volnoběhu. Další velkou novinkou je BMW Z1, které je stejně jako jeho dávný předchůdce opatřeno posuvnými dveřmi zajíždějícími do masivního prahu. Je poháněné karburátorovou verzí třílitru M54 s ostřejšími vačkami. Nabízí 240 koní při 7500 otáčkách a hmotnost nové zet jednotky se sotva dostává přes 1100 kg. S krátkým rozvorem a samosvorným diferenciálem jde o velmi povedenou konkurenci Alfy Romeo Spider a GTV.  Alfa Romeo zde v Ženevě představuje úplně novou platformu s klasickým uspořádáním transaxle – motor vpředu podélně, převodovka a diferenciál vzadu a pohon zadních kol. Na této platformě se postupně s motory Twinspark nebo V6 DOHC objeví i přepracovaná Giulietta spolu s kompletně novou Lancií Delta, která se dle zatím nespecifikovaných zdrojů objeví ve druhé půlce letošního šampionátu v rallye. Ale to už se blížíme ke stánku modrého oválu, který zde představuje pro Evropu vůbec poprvé po 28 letech sportovní kupé s pohonem zadních kol. Nejmenovaný zdroj automobilky se nechává slyšet, že nové Capri bude kromě výtečného čtyřválce Duratec nabízeno i jako vrcholná verze 3.1 RS. Ta bude lehce odlehčená a se dvoukomorovým karburátorem a ostrými vačkami bude dávat přes 250 koní a její závodní varianta bude pravděpodobně nasazena do okruhového závodění sportovních produkčních vozů.

V příštím, červencovém čísle oblíbeného automobilového časopisu Driversweb (je vydáván poprvé v historii v papírové formě kvůli neustálým výpadkům internetu), si budete konečně moci vychutnat silniční test sportovního kupé Datsun 200Z. Bude to zřejmě nová konkurence pro evropské Capri, které Zetko „možná“ převálcuje dvoulitrovým řadovým šestiválcem s trojicí karburátorů. Má perfektně vyladěný podvozek s víceprvkovým závěsem vzadu a hlavně nízkou hmotnost okolo jedné tuny.

Teď mě ovšem na chvíli omluvte. Právě mi doručili před kancelář nový Lotus Elise ve stavebnicové formě. Jdu si ho zrovna převzít a podepsat nějaké papíry. Poté co na podzim přestala platit diskriminační pravidla pro homologaci nových automobilů, se v Evropě s výrobci sportovních vozů ve formě stavebnic roztrhl pytel a Lotus obnovil svou tradici. Přemýšlím, jaký použiju motor a převodovku, jako nejvhodnější řešení se zdá být agregát 1.6 VVTi z nějaké Toyoty Auris z vrakoviště. Válí se jich tam s nefunkční elektronikou ještě mraky, přitom jeho motor bez katalyzátoru umí velmi solidních 145 koní a ten hardware vydrží věčnost.

No uznejte sami, nečekají nás lepší časy?

 

 

Líbí se vám tento článek? Nebo jste pobouřeni? Napište nám vás názor dolů do diskuze pod článkem.

Máte pocit, že byste to uměli taky? A třeba ještě lépe? Milujete auta a vše kolem a máte světu co říci? Rádi vám dáme prostor! Přihlašte se do našeho konkurzu a ukažte, co umíte! Klikejte zde.

Galerie

Komentáře