Datum článku: 19.12.2013 | Autor textu: Martin Jánský
Nový Golf je lehčí, úspornější, kvalitnější a lépe jezdí, verze Variant je také podstatně větší a praktičtější. Je vlastně tak dobrý, že s ním můžete bez obav zastavit u vašeho golfového klubu na parkovacím místě vyhrazeném pro mistra klubu, i když máte mizerný handicap.
Je fascinující, jak naprosto samozřejmě zapadne Golf do vašeho života a zaplní v něm zející díru ve tvaru auta. Jako by tam odjakživa patřil. Sžijete se s ním tak rychle, jako když po zimní sezóně vytáhnete z botníku své jarní boty a vklouznete do nich - máte je prošlápnuté, padnou vám dokonale a okamžitě máte pocit, že je znáte odjakživa. A co je důležitější, už nikdy je nebudete chtít sundat. I když to může znít banálně, je to velká poklona golfí praktičnosti, která nemá žádných slabin. S příchodem Variantu si už nikdo nemůže stěžovat ani na malý kufr...
Obvykle je nám proti srsti mluvit o tak přízemních věcech, jako je objem kufru, ale v tomhle případě to má velký smysl a svůj důvod – ta automobilová díra v životě totiž klidně může mít parametry dodávky a Golf do ní stejně přesně zapadne. Zavazadlový prostor Variantu narostl oproti minulé generaci o rovných sto litrů, teď tedy nabízí skvělých 605 litrů v základní konfiguraci a 1620 po sklopení zadních sedaček. To jsou vlastně velmi špatné zprávy, protože to znamená, že budete potřebovat větší ledničku, aby se vám tam vešly ty obrovské nákupy, a budete mít o jednu klíčovou výmluvu méně, až budete odrážet útok manželky, že byste si měli pořídit další mimčo.
Pokud vás ale tyhle problémy netrápí, budete mít určitě radost, protože obrovský kufr Golfu Variant je skvěle praktický – má nízkou nakládací hranu, tvar krabice, na bocích u podběhů kapsy, skládací podlahu na dělení prostoru a síťku na uvěznění menších věcí, dost háčků na pověšení tašek a dvanáctivoltovou zásuvku, aby si váš pes mohl vzadu pustit film na DVD přehrávači. Dost místa a pohodlí je i vpředu, na zadní sedačky se pohodlně rozvalí i dospělé děti, tedy pokud je náhodou nějak záhadně přesvědčíte, aby s vámi podnikly něco tak trapného, jako je rodinný výlet.
Když už budou na palubě, můžete je ještě víc potrápit. Delší záď přináší nejen vyváženější vzhled, ale i vyváženější rozdělení hmotnosti mezi nápravy. V hatchbacku si můžete v zatáčce vybrat, jestli chcete neutralitu nebo nedotáčivost, na vyvolání náznaku přetáčivosti už byste na něj museli být hodně hrubí, ale dlouhá záď Variantu vám při povolení plynu ochotně pomůže v jemném utažení stopy. No, tohle vlastně asi žádného majitele nebude zajímat, ale je dobré o tom vědět. Důležitější je, že s větším kufrem nicméně nepřicházíte o nic ze skvěle naladěného šasi standardního Golfu, který umí brilantně skloubit pohodlí na rovinkách a jistotu v zatáčkách. Základní nastavení je tak dobré, že adaptivní podvozek představuje jen 24 tisíc vyhozených z okna.
Osvědčené spojení 2,0 TDI a DSG je už skoro zbytečné představovat. Motor je slušně utlumený, aby neobtěžoval, jeho 150 koní bohatě stačí na vykouzlení tučných pokut při pirátských dálničních přeletech a táhne už nejen dole, ale i uprostřed a trochu také nahoře. Dvouspojka žongluje s rychlostmi tak dovedně, že ji většinou ani nevnímáte a nemáte důvod se divit, co to vyvádí, ani potřebu jí do toho sahat. Pokud na to máte, dopřejte si tuhle kombinaci, protože vám řízení dost usnadní a o nic z řidičských požitků vás nepřipraví, protože Golf na téhle úrovni stejně nic moc nepřináší. Nicméně rozumnější volbou je manuál, na který nemáme jedinou výtku, a benzinový motor 1,4 TSI, který bude kultivovanější, a spotřebu přitom bude mít horší jen o litr. Aha, ano, spotřeba – o té se taky neradi bavíme, ale mohlo by vás zajímat, že se dá v téhle konfiguraci jezdit za příjemných 5,5 litru i bez stylu „na pana klobouka“. Jen si dobře propočítejte, že se vám investice do nafty vyplatí.
Celou dobu se tomu obratně vyhýbáme, ale samozřejmě se tu nabízí srovnání s Octavií kombi. Ta má o 5 litrů větší kufr, o pár milimetrů víc místa na zadních sedačkách, širší nabídku kombinací motorů a výbav. Ve verzi 2,0 TDI DSG (tu jsme testovali ZDE) váží o metrák méně, čehož si ti vnímavější všimnou v zatáčkách, ale ne na účtech za naftu, s Golfem Variant mají v reálném světě prakticky shodnou průměrnou spotřebu. Jenže Golf působí bytelněji, promyšleněji a hodnotněji. Možná byste řekli, že to vyřeší jeden pohled do ceníku, ale Golf Variant má hodně dravé cenovky, takže se Octavii vyrovná. Těžká volba? Vlastně asi ne, protože Octavii buď milujete, nebo nenávidíte, takže na tenhle souboj u skutečných zákazníků fakticky nejspíš ani nedojde.
Na novém Golfu se opravdu těžko hledají chyby a verze Variant jednu potenciální zase odmázla – ten gigantický kufr bude zaručeně stačit i těm nejhůře balícím rodinám a nejakčnějším obchodním prodejcům. Přes všechny objektivní kvality je nejdůležitější ten neuchopitelný pocit jistoty, na Golfa se prostě můžete v každé situaci spolehnout. Kdyby to šlo, požádali byste ho, aby se v případě, že by se s vámi něco stalo, postaral o vaši pozůstalou ženu a děti. Ale to je samozřejmě pitomost. Ne proto, že by to nezvládl, ale proto, že by vás ostatní měli za pacienta hodného bílé bundy se zapínáním vzadu.
foto: Jiří Čermák
Technické parametry vozidla Volkswagen Golf Variant 2,0 TDI DSG Highline:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2013 |
Základní cena vozu |
|
Hmotnost |
1 454 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
nafta |
Objem |
1 968 cm3 |
Výkon |
110 kW (150 koní) při 3 500 - 4 000 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
103 koní/t |
Točivý moment |
320 Nm při 1 750 - 3 000 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
8,9 s |
Max. rychlost |
216 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
automatická dvouspojková |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
4,5 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
5,4 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Zavěšení přední nápravy |
vzpěry MacPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
nezávislé zavěšení |
Rozměr pneumatik |
205/55 R16 |
Délka |
4 562 mm |
Šířka |
1 799 mm |
Výška |
1 481 mm |
Rozvor náprav |
2 635 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
605 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Gigantický kufr | – Není mu co vytknout |
+ Vyváženější vzhled i podvozek | – 1,4 TSI v manuálu dává víc smyslu |
+ Komplexní sladění | |
+ Solidní jistota |
2,0 TDI (150 koní) |
Ford Focus kombi PowerShift 2,0 TDCi (140 koní) |
2,0 TDI (150 koní) |
Hyundai i30 kombi AUT 1,6 CRDi (128 koní) |
0-100 8,9 s 4,5 l/100km kufr: 605 l |
0-100 9,7 s 5,2 l/100km kufr: 490 l |
0-100 8,7 s 4,5 l/100km kufr: 610 l |
0-100 12,1 s 5,6 l/100km kufr: 528 l |
|
|
|
|
cena: 629 900 Kč |
cena: 569 990 Kč |
cena: 624 900 Kč |
cena: 480 990 Kč |