foto Driversweb.cz

Volkswagen Polo GTI – připravte se na šok

Datum článku: 17.12.2015 | Autor textu: Martin Jánský

Přírůstek 12 koní ani v nejmenším nevystihne zásadní proměnu charakteru, která se přihodila Polu GTI po transplantaci motoru. Teď je mnohem rychlejší, agresivnější a zarputilejší. Tohle auto vás bude bavit!

Martin: Mám podezření, že nám VW jako testovačku propašovalo místo GTI rovnou skutečné Polo WRC. Ne, není to jen tím válečným zbarvení VW Motorsport, které jsme si zvykli stabilně vídat na stupních vítězů mistrovství světa v rallye – je to proto, jak je tahle mrška úžasně rychlá. Splašeně letí, jako kdyby ji čert píchl vidlemi do zadku. Klidně bych věřil, že má 250 koní, jenže nejpodivnější je, že jich tolik ve skutečnosti ani zdaleka nemá.

Pamatujete si na minulé Polo GTI? Stejně jako Fabii RS a Ibizu Cupra jej poháněl zázrak downsizingu, čtrnáctistovka přeplňovaná kompresorem a turbem, spojený s výdobytkem vývoje převodovek, dvouspojkovým DSG. To z téhle trojky udělalo sice supermoderní, ale hlavně tak komplikovaná a drahá auta, že je skoro nikdo nechtěl. Při skládání reparátu se proto inženýři VW rozhodli, že nejlepší cestou vpřed je obrátit se a udělat krok zpět.

Radujme se a slavme, díky tomu tu máme osvědčenou 1,8 TSI se 192 koni. Pravda, navýšení výkonu o nevýrazných 12 koní nezní jako hitparáda, jenže podstatně důležitější je nárůst točivého momentu o 70 Nm už od 1450 otáček, proto teď GTI vyráží nasupeně vpřed při každém dotyku plynu. U minulého Pola jste neustále na něco čekali – až převodovce dojde, co vlastně chcete, a až se motor rozmotá do otáček – jenže tady rozdíl pouhých čtyř deci znamená komplet jiný jízdní zážitek. Z nového Pola GTI prostě neustále cítíte hroznou chuť jet. Tak to bychom mu neměli odepírat, že, Matěji?

Matěj: Je to sotva pár minut, co jsem přesedl do nového Pola GTI z Fabie RS a rozdíl ve výkonu mě prostě šokoval. Nejde ani tak o těch pár koní, v hlavní roli je tu krouťák, vždyť 320 Nm je jen o 30Nm méně, než má třeba královský 300koňový Golf R! To už trošku prozrazuje, kde bere Polo tolik odvahy vyrazit zběsile kupředu.

Na druhou stranu byl 1,4 TSI určitě charakternější – díky kompresoru se motor posbíral téměř okamžitě, zatímco 1,8 TSI má typickou turbodíru, a dvojité přeplňování dávalo čtrnáctce gradující charakter až do 7 000 otáček, kdežto osmnáctka běsní ve středním pásmu a nahoře spíš uvadá. Nárůst čtyř deci tabulkově přidá jen 0,1 l/100 km a v praxi rozdíl není o moc větší.

Další šok přichází v zatáčce. XDS druhé generace supluje samosvorný diferenciál opravdu uvěřitelně. Dokáže tímhle způsobem přenést veškerý točivý moment bez prokluzu vnitřního kola, což minulé GTI v některých situacích nezvládalo. Míra trakce, kterou tím Polo získalo, vám údivem otevře pusu dokořán.

Martin: Nebo spíš vytáhne nudle z nosu? Schopnost lépe přenést větší porci krouťáku totiž znamená skutečně drtivé výjezdy ze zatáček. Naštěstí i takhle ostré tempo podvozek v pohodě stíhá – ochotně se vrhá do zatáček a drží se v nich asfaltu jako klíště i v rychlostech, které jsou vyloženě neslušné.

Matěj: Všechen ten grip má na svědomí přituhlý podvozek, který taky prakticky vymazává náznaky náklonů karoserie. Jenže to má i nevýhodu – na každodenní dálky je Polo docela dost prkenně tvrdé. Ne vždycky totiž máte náladu na blbnutí. Na druhou stranu pořád remcáme, že nové hothatche jsou moc kompromisní a málo agresivní, tak tady je konečně jeden, který hodil nudnou každodennost za hlavu více, než je obvyklé. Takový zkoncetrovaný Golf pro nadšence.

A to jsme spíš čekali, že to bude jeho vyčichlejší verze, že? Ale Polo je zmenšený Golf se vším všudy – s jeho skvělou praktičností, perfektním zpracováním, bezproblémovou použitelností a kvalitním, dospělým interiérem. Ale taky s jeho dospělým chováním – i když z Pola GTI cítíte radost z jízdy, v momentě, kdy ji budete chtít podpořit povolením plynu v zatáčce, se Polo místo pohození zadkem jen nahrbí a dál drží. To je skvělé z pohledu blbuvzdornosti, ale trochu to kazí zábavu. Že mu chybí těch posledních pět procent nasazení, je však taky jediná chyba, kterou dokážeme GTI vytknout. Jenže vlastně jsme k tomu došli jen díky tomu, jak je Fiesta ST (redakční TEST ZDE) divoce veselá a návykově rozverná.

I když se v Polu tolik nehihňáte, má vedle ní jasné místo na špici mini hothatchového žebříčku. Je skutečně rychlé, důvěryhodné, příjemně ostré a ryze řidičské. Můžete s ním letět naprostou palici po okresce a necítit ani náznak nejistoty, protože vždy zůstává na vaší straně a podporuje vás, abyste z něj vyždímali všechny jeho schopnosti. Pokud tedy nutně nepotřebujete víc místa na zadních sedačkách nebo pohodlnější adaptivní podvozek, ušetřete 190 tisíc a místo Golfu GTI (redakční TEST ZDE) si pořiďte jeho menšího, naštvanějšího bráchu Polo GTI. Budete se v něm překvapivě bavit o poznání víc!

Text: Martin Jánský a Matěj Slepička Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Volkswagen Polo 1,8 TSI GTI:

Základní cena vozu

464 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 798 cm3

Výkon

141 kW (192 koní) při 4 200 - 6 200 ot./min.

Točivý moment

320 Nm při 1 450 - 4 200 ot./min.

Hmotnost

1 272 kg

Výkon/hmotnost

150 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

6,7 s

Max. rychlost  

236 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

7,6 l/100 km

Spotřeba mimo město 

5,1 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

45 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena

Rozměr pneumatik

215/50 R17

Délka

3 972 mm

Šířka

1 682 mm

Výška

1 453 mm

Rozvor náprav

2 470 mm

Objem zavazadlového prostoru

280 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Výbušný zátah – Na dálky mírně nepohodlné   
+ Přilnavost a trakce – Záď není tak hravá   
+ Obratnost a hbitost     
+ Dospělý interiér  
+ 5dveřová varianta  
+ Ostřejší než Golf GTI     

 

VW Polo GTI

1,8 TSI (192 koní)

Ford Fiesta ST

1,6 EcoBoost (182 koní)

Opel Corsa OPC

1,6 turbo (207 koní) 

Peugeot 208 GTI

1,6 THP (208 koní) 

0-100 6,7 s

236 km/h

6,0 l/100km

0-100 6,9 s

223 km/h

5,9 l/100km

0-100 6,8 s

230 km/h

7,5 l/100km

0-100 6,5 s

230 km/h

5,4 l/100km

cena: 464 900 Kč cena: 456 990 Kč

cena: 499 900 Kč

cena: 536 700 Kč

Galerie

Komentáře