Datum článku: 19.5.2016 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Varování všem řidičům: Po silnicích se toulá nenápadný, ale velmi nebezpečný jedinec vyzbrojený 300 koni. Stačí chvilka nepozornosti a rozcupuje vaše sebevědomí!
„911 Carrera 4S“ – snadno dokážu na pár metrů přečíst tenhle nápis na zadku auta přede mnou, i když z něj po několikakilometrovém sprintu měla být jen bílá tečka na horizontu. Aspoň takhle si to určitě představoval řidič Porsche, když za to na dálniční rovince pořádně vzal, aby unikl pomalé dopravě. Rozhodně nečekal, že bude mít těsně za zadkem přilepeného Golfa v kombíku. A upřímně jsem to nečekal ani já, ale když už jsme se tak potkali a konečně se vyčistil levý pruh, řekl jsem si, že zkusím, co tenhle Golf umí a přišlápl to taky…
Stačilo párkrát cvaknout pádlem pod volantem a zadupnout plyn, motor zavyl, otáčky vyskočily k červenému poli a Golf vyrazil stíhat unikající 911 s burácejícím plochým šestiválcem. Z líného loudání je najednou strhující sprint, ve 130 km/h se devětsetjedenáctce vysunulo zadní křídlo a já tam s prásknutím do výfuku zařadil trojku. Ručička tachometru jako splašená uhání po ciferníku – PRÁSK, čtyřka – jízdní pruh se zužuje – PRÁSK, pětka – pomalejší auta se jen míhají za pravým bočním oknem – PRÁSK, šestka – z okolní krajiny se stala jedna velká rozmazaná čmouha a tvrdě akcelerující Porsche přede mnou stále nedokázalo získat víc než pár metrů navrch. Vsadím se, že jeho řidič měl při pohledu do zpětného zrcátka plného modrého Golfu ve tváři podobný výraz jako američtí admirálové při japonském útoku na Pearl Harbor.
Už asi chápete, že tohle vážně není jen „další nudný Golf“. Verze R je momentálně nejrychlejší VW na trhu, má totiž 300 koní a 380 Nm, maximálku 250 km/h a stovku zvládá za 5,1 sekundy. Tahle čísla jsou vlastně docela konzervativní, protože kolem těch dvě stě padesáti motor pořád nadšeně táhne a zbývá mu ještě pár stovek otáček k dobru, a start z místa je z počátku trochu přiškrcený, to jak elektronika chrání spojky v převodovce i tu mezinápravovou pohonu všech kol, ale na dvojku už turbo foukne naplno a Golf R začne nabírat zběsilé tempo. Akcelerace z jízdy je tedy drtivější, než napovídá statistické číslo, což by vám řidič té bílé 911 mohl potvrdit. I když spíš jen nerad.
Nejlepší na Golfu R je ale to, že svou rychlost nedává ničím najevo. Upraveného předního nárazníku a zadních čtyř koncovek výfuku (smutně falešných) si všimne jen znalec a sedačky s lepším bočním vedením ani volant s logem „R“ vám adrenalin taky moc nerozpumpují. Při běžné jízdě je motor tak tichý, podvozek pohodlný a automatická převodovka hladká, že vám manželka nejspíš uvěří, že jste konečně dospěli a koupili normální rodinné auto. Svou osudovou chybu si však s hrůzou uvědomí už po pár zatáčkách, kdy zapomenete na vzorné chování a necháte se točitou okreskou unést do země rychlosti…
Stačí přepnout převodovku na manuál a auto do sportovního (tady mu říkají rovnou „race“) módu, motor zhrubne, výfuk se otevře a podvozek se přisaje k silnici, pedál jde na podlahu a festival vymetání zaprášených apexů může začít. Se zatáčkami uděláte rychlý proces – drtivě si nabrzdíte, řízením přesně naladíte stopu, podvozek se zapře do asfaltu a těsně před apexem už tomu můžete začít zase nakládat – a rovinky jen spolykáte – PRÁSK, PRÁSK, PRÁSK!
Přirozená lehkost, s jakou proklouzne erko zatáčkami a přenáší svou hmotu z levých do pravých a naopak, je vážně příjemně překvapivý, jen škoda, že haldexová čtyřkolka je naladěná spíš na efektivitu než na balancování na hraně přilnavosti. Není tupě nedotáčivá, ale aktivně přizpůsobovat stopu se jí moc nechce (lépe se pracuje s hmotou dlouhého zadku) – až když jste hrubí a volantem naznačíte ostřejší zatáčku, pošle víc výkonu na zadek a zapojí ho do hry, jenže nejdřív musíte plynem překonat nedotáčivost a to není pro každého. Golf R má prostě raději efektivitu. A rychlost!
I přes stejných 300 koní tu tedy nemáme rovnocenného soupeře pro WRX STi, na to nemá dost dravosti ani hravosti, ale okresku dokáže zničit neméně děsivým tempem. Na rozdíl od WRX STi ale nebude otravné s ním jezdit každý den, protože v jádru je pořád tím přátelským, praktickým a uživatelsky nenáročným Golfem jako jeho pomalí bráchové. Od hot hatche byste mohli chtít víc, proto Golf R dává největší smysl jako Variant, protože pro rodinné kombi jsou tyhle dobře skryté sportovní vlastnosti nikoli nutností, ale fantastickým bonusem navíc. A s kombíkem budete při lovení neopatrných Porsche ještě nenápadnější. Teď si už jen vyhlédněte nic netušící oběť a se zuřivostí tygra nečekaně zaútočte. Tora! Tora! Tora!
Foto: Jiří Čermák
Technické parametry vozidla Volkswagen Golf R Variant:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 984 cm3 |
Výkon |
221 kW (300 koní) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment |
380 Nm při 1 800 - 5 500 ot./min. |
Hmotnost |
1 574 kg |
Výkon/hmotnost |
190 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
5,1 s |
Max. rychlost |
250 km/h |
Převodovka |
automatická dvouspojková, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba ve městě |
8,6 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
6,0 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
7,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
55 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik |
235/35 R19 |
Délka |
4 562 mm |
Šířka |
1 799 mm |
Výška |
1 467 mm |
Rozvor náprav |
2 630 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
605 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Dokonalý na každodenní cestování | – Chybí trocha nadšení |
+ Umí se pěkně rozparádit | |
+ Rychlost! | |
+ Jistota v zatáčkách | |
+ Praktičnost |
2,0 TSI (300 koní) |
Audi S4 Avant 3,0 twin-turbo (354 koní) |
Merc CLA45 AMG 2,0 turbo (381 koní) |
Seat Leon Cupra 2,0 TSI (290 koní) |
0-100 5,1 s 250 km/h 7,0 l/100km |
0-100 4,7 s 250 km/h N/A l/100km |
0-100 4,3 s 250 km/h 7,3 l/100km |
0-100 5,7 s 250 km/h 6,6 l/100km |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
cena: 1 054 900 Kč | cena: 1 650 000 Kč |
cena: 1 459 260 Kč |
cena: 808 900 Kč |