foto Driversweb.cz

VW Golf GTI Clubsport - zpátky v první lize

Datum článku: 30.11.2016 | Autor textu: Luboš Růžička

Anatomická Recara, dvě stě devadesát koní, lepivé semislicky… K čtyřicátým narozeninám legendárního wolfsburského hothatche přichystal Volkswagen vůbec nejsilnější GTI v historii.

Psal se rok 1976, a zatímco u nás se před Mototechnou stály fronty na „stodvácy“, z výrobního pásu ve Wolfsburgu sjelo první GTI. Sto deset koní spolu s osmi metráky muší váhy se za rozumný peníz umělo postarat o spoustu zábavy, a tak se kostkované potahy a golfový míček v pravačce staly mokrým snem okreskových chuligánů i víkendových závodníků. Dlouhá léta pak ztělesňovalo plnokrevný vrchol modelové řady Golfu, než jej inzultovalo šestiválcové bourací kladivo R32. Tehdy přišlo o své výjimečné postavení a načas ztratilo motivaci být zábavným okreskovým nářadím. Stal se z něj všestranný, ale nevýrazný rychlý hatchback.

Letos slaví čtyřicítku a jeden by se skoro bál, že v jeho věku už bude v plyšových papučích dřepět v ušáku a vyhlížet pošťačku s prvním důchodem. Ale to by se setsakramentsky spletl, protože GTI právě chytá druhou mízu. Místo papučí sahá po lepivých Michelinech, místo ušáku po anatomických Recarech a chlípným pohledem nadrženě vyhlíží liduprázdný kus klikatého asfaltu.

Do jeho bixenonového oka mu padla černá stuha s bílým lemem táhnoucí se krajinou vzhůru do barevných kopců. Zatímco silnici se z posledních sil snaží prohřát podzimní paprsky, já se v říjnovém ránu temperuji automatovým kafem podezřelé chuti – jedna z nevýhod zapadlých horských pump na málo frekventovaných cestách. Leč bohatě ji vynahrazuje právě fakt, že se nacházejí na zapomenutých silnicích, kde zatáčka střídá zatáčku a v sobotu ráno tu potkáte leda padající listí. Statečně polknu poslední lok, pachuť tlející krysy zneutralizuji balíčkem žvýkaček a vyrážím zvolna vzhůru.

 

Nesměle zkouším přilnavost, semislicky se s každou další zatáčkou ohřívají a s čím dál větší vervou se zakusují do chladného asfaltu. Svírat v dlaních alcantarový volant je haptickou slastí a příplatková sportovní Recara nejenom parádně vypadají, ale tělo drží s takovou samozřejmostí, že je mi úplně fuk absence loketní opěrky. Ta se totiž mezi dvě skořepiny už prostě nevešla. Zamrzí jen, že křesla po GTI nepodědila klasické kostkované potahy.

Jakmile cítím, že Micheliny jsou „well done“, chladnokrevně přesným (a na dnešní poměry i komunikativním) řízením velím k ostré změně směru. Příď se bez zaváhání stáčí a míří k apexu jako ovčák větřící hárající fenu. Náklon nebo nedotáčivost jsou pro Clubsport sprostá slova. Míjím vrchol zatáčky, opatrně přidávám plyn. Aktivní špéra (bez ní by bylo obutí vnitřního kola po pár zatáčkách v pánu), posílá na vnější kolo trochu víc newtonmetrů, Clubsport tak stopu ještě trochu utahuje, a jakmile pošlu pravý pedál k podlaze, bez sebemenšího proklouznutí vystřelí ven ze zatáčky. Z příkladné poslušnosti ho dokáže vyvést jen vyloženě surové zadupnutí plynu v ostré vracečce, kdy přední kola jednoduše nemají šanci pobrat náhlý příval točivého momentu, rezignují na boční síly a Clubsport se vydá po tečně ven. Jinak si ale v honbě za řidičskou nirvánou nechá líbit leccos, ohřáté semislicky jsou takřka k neutržení.

Vzhůru rovinkou ho žene stádo 290 koní, masivní zrychlení začíná ještě před dvěma tisíci otáček a za nepolevujícího tahu vrcholí u sedmitisícové hranice. Tedy vrcholí – pocitově je průběh naprosto lineární, ve vysokých otáčkách tak nepřichází žádné grandiózní finále, na druhou stranu ale ani nevadne. Pokud nechám ručičku proletět celým otáčkoměrem, v sedmi tisících prostě DSG připojí vyšší kvalt a akcelerace pokračuje až do následující zatáčky, případně omezovače v 250 km/h.

Na povel pádla reaguje dvojspojka okamžitě, směrem nahoru se vzteklým prsknutím, známým už z verze Performance. To je bohužel jediné drama, které umí výfuk předvést, neboť uši posádky klame umělý zvuk vibrátoru (tedy Soundaktoru pod čelním sklem, jako u většiny ostrých koncernových modelů). Zvenku je zvuk samozřejmě intenzivnější než u běžného Golfu, ale Clubsport by si vzhledem ke svému potenciálu zasloužil surovější akustickou kulisu.

Plných 290 koní a 380 Nm je k dispozici pouze v režimu Sport a vždy jen na deset vteřin (mimo funkci Overboost si musí vystačit s 265 PS a 350 Nm), což je trochu škoda, protože třeba Leon Cupra 290 (jak bystřejším název jistě napoví) má celé stádo v permanentní bdělosti. Clubsport přiškrtili pravděpodobně proto, aby nelezl do zelí třísetkoňovému eRku. To má na své straně pohon všech kol, předokolka ale váží o metrák míň a k tomu obouvá pryže s příměsí lepidla, takže na suchu bude mít eRko i tak co dělat, aby za sebou nejrychlejší GTI udrželo.

Golf GTI Clubsport ale samozřejmě nemá v plánu pálit do vlastních řad. Na mušce má první linii hot hatchů, do níž se po letech paběrkování v druhé lize konečně vrací. Jasně, neplive plameny, neřve na kolemjdoucí a zlostně neodfukuje jako okřídlený týpek-R od Hondy. Není to ani surově efektivní silniční (a)steroid typu Focusu RS.

Clubsport boduje svojí golfí všestranností. Na okresce si s 290 koňmi (s plynem na podlaze jsem jen málokdy stihl napočítat do deseti) člověk zdravého rozumu bohatě vystačí a zkoumání limitů jeho lepivých podrážek mu bude zábavou na mnoho sobotních rán. A jakmile se dosyta vydovádí, prostě jej přepne do komfortního režimu a v kochacím tempu vyrazí domů. Tohle totiž umí Clubsport dokonale – na okresce s vámi ten nadržený chlípník bude dovádět jako zamlada a pak se stiskem tlačítka promění v toho solidního čtyřicátníka, který vás pohodlně a rozvážně odveze do práce, manželku na nákupy, děti do školy a tchána s tchyní do kostela. Jenom bych ho prosil s manuálem – kostkovaná křesla oželím, ale ten golfový míček v pravačce prostě potřebuju!

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla VW Golf GTI Clubsport:

Základní cena vozu

849 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 984 cm3

Výkon

195 kW (265 koní)* při 5 350 - 6 600 ot./min.

Točivý moment

350 Nm* při 1 700 - 5 300 ot./min.

Hmotnost

1 395 kg

Výkon/hmotnost

190 koní/t*

Zrychlení 0−100 km/h

6,3 s

Max. rychlost  

250 km/h

Převodovka

DSG, 6 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

8,5 l/100 km

Spotřeba mimo město 

5,9 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové

Rozměr pneumatik

235/35 R19

Délka

4 268 mm

Šířka

1 790 mm

Výška

1 481 mm

Rozvor náprav

2 626 mm

Objem zavazadlového prostoru 

380 l

  *Boost 213 kW (290 koní), 380 Nm, 208 koní/t

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ proklatě rychlý na rovince    - nevýrazný zvuk motoru  
+ k neutržení v zatáčce - nemá kostkované potahy  
+ perfektní Recara  
+ všestranný daily car  

 

VW Golf GTI Clubsport

2,0 TSI (265 / 290 koní)

Peugeot 308 GTi

1,6 THP (270 koní)

Honda Civic Type-R

2,0 turbo (310 koní)

Ford Focus RS

2,3 EB (350 koní)

0-100 6,3 s

250 km/h

6,9 l/100 km

0-100 6,0 s

250 km/h

6,0 l/100 km

0-100 5,7 s

270 km/h

7,3 l/100km

0-100 4,7 s

266 km/h

7,7 l/100km

cena: 789 900 Kč*

cena: 799 500 Kč

cena: 899 900 Kč

cena: 947 900 Kč

  *verze s manuální převodovkou

Galerie

Komentáře