Datum článku: 13.6.2021 | Autor textu: Thomasino Smith
Pořídili jsme si domů nové menší přibližovadlo. S nadsázkou tomu říkám, že je to další auto na dlouhodobý test, protože rád zkouším různá auta a většinou je měním po 2 letech, ty lepší vydrží i 3 roky.
Proč padla volba na GTI Clubsport?
Aby to mělo trochu více koní, bavilo nás s tím ježdění jak po výletech, služebkách i kodrcání po městě, hledal jsem ve vodách HotHachů. Také aby nenabíhaly moc rychle kilometry na víkendovém autě (BMW M2 Competition). Po vyzkoušení Hondy Civic Type R a Megana R.S. Trophy, jsem se rozhodl pro Civica Type R. Když jsem ho chtěl v listopadu objednat do výroby, zjistil jsem, že objednat už nejde, protože Honda vyčerpala emisní kvóty a vypadalo to, že ani po novém roce objednat nepůjde.
V létě 2021 navíc končí fabrika v anglickém Swindonu a výroba Hondy Civic se stěhuje s novou generací do Japonska. V té době Volkswagen představil vylepšenou ostřejší verzi Golfu GTI s názvem CLUBSPORT. GTI bylo vždy spíše univerzálním HotHatchem, než tím nejzábavnějším, ale již testy běžného GTI na základě Golfa osmé generace slibovaly značný posun k lepšímu. Po přečtení prvních testů verze Clubsport v Anglii jsem se rozhodl lehce zariskovat a před vánocemi jsem ho objednal do výroby, aniž bych ho vyzkoušel. Než nám ty HotHatche pánové v Bruselu úplně zakážou, nebo výrobci zdraží do závratných výšin.
Jak se liší Clubsport od běžného GTI? Jde s ním stále jezdit daily?
Proti GTI má Clubsport především jinak naladěný podvozek, silnější stabilizátory, větší odklony, větší turbo a výkon posunutý na 300 koní. Samozřejmě jde o další evoluci známého skvělého motoru 2,0 TSI EA888. Nadále je to předokolka se samosvorem VAQ. Také brzdy byly vylepšeny, u verze CS jsou větší, lehčí, bi-metalové dvoupístky, s průměrem 357mm. Stejný motor i brzdy používá Golf R, jen eRko je naladěné na 320 koní a je to čtyřkolka.
Největší překvapení je pro mě skvěle fungující podvozek s novými adaptivními tlumiči (až 16 možností nastavení). Především velký rozsah, od relativně měkkého poddajného naladění, po tužší sportovní, až úplně tvrdé, určeného především na hladké okresky, či občasné návštěvy okruhů. Dobře vyladěný kompromis na rozbité české i moravské okresky se skrývá pod speciálním režimem Nürburgring. Jen mi u něj vadí ten umělý zvuk, stejně tak je v režimu Sport. Dá se to řešit v individual režimu, který mi chyběl mimochodem u Civica Type R. V individuálu jsem si vypnul zvuk motoru, tlumiče nastavil spíše na Comfort, řízení na Comfort, reakce motoru dal na Sport. Takto je to normální pohodlné, velmi svižné auto, s dobrými sedačkami, které na pěkných okreskách umí pobavit velmi svižnou jízdou a rozumnou spotřebou kolem 8-9 litrů. Větší oříšek bude nový infotaiment.
Displeje a digitalizace
Nejsem příznivcem dotykového ovládání a tady to jinak skoro nejde. Proces startování připomíná proceduru ve Formuli 1. Po nastartování zmáčknu tlačítko na levém blinkru, pak na volantu napravo potvrdím vypnutí hlídání v jizdním pruhu. To nemám rád, ale bylo to v základu a nešlo to neobjednat. Počkám ještě 2 vteřiny než naběhne systém, pak přejedu prstem shora dolů po displeji, následně vypnu Stop/Start, dalším klikem se vrátím na úvodní obrazovku.
Tam najdu režim Vozidlo, objeví se obrázek auta, posunutím prstem doprava se dostanu k nastavení brzd, pod kterým se tajuplně ukrývá nastavení ESP. Tam vyberu ESP Sport, nebo se dá ESP úplně vypnout. Takže po deseti kliknutích je auto připraveno někam vyrazit, aniž by mě rozčilovalo přehnanými zásahy do řízení, či vypínáním motoru na křižovatkách. Postupně se učím ovládat základní funkce spíše přes hlasové ovládání, je to rychlejší než se zkoušet trefovat za jízdy na dotykový displej. Stačí na volantu zmáčknout tlačítko hlasového ovládání a říct „je mi teplo“ a paní zahlásí „s potěšením nastavuji nižší teplotu“ a sníží ji o jeden stupeň. Zadání místa cíle pro navigaci je podobně jednoduché, stejně jako vytáčení kontaktů v telefonu. Jen je třeba si pamatovat jak je máte uloženy. Tady je úspěšnost o něco menší, ale už to funguje lépe než v minulosti.
Motor
Motor znám z dřívějška z Leonu Cupra, tady reaguje také moc pěkně, Golfíka ještě zajíždíme, takže potenciál motoru je prozatím nevyužit. Dvojspojková automatická sedmistupňová převodovka DSG je jedinou volbou u GTI Clubsport, u základního GTI si můžete zvolit stále ještě manuál. Pádla pod volantem jsou zde malá, Golf R i Arteon R, je má o hodně větší, takže si pak objednám pádla z Golfu R. Automat si v režimu Drive drží otáčky poměrně nízko, na můj vkus je to až moc dole. Na benzínový turbomotor mi přijde 1250 otáček fakt málo. Skoro vždy přepínám převodovku na režim Sport, tam je vše v pořádku a motor hned působí živějším dojmem.
Tím zatím první dojmy končí, na ty dlouhodobější si budete muset počkat na konec léta.