foto Driversweb.cz

Toyota Celica GT-Four ST205 – já, závodník

Datum článku: 17.9.2015 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Filip Fabián

Silniční verze závodní legendy, která otevře své srdce jen těm nejodvážnějším pilotům. Máte na to schopnosti a odvahu? Pak přistupte blíže!

Vecpu se do těsné skořepinové sedačky, utáhnu si čtyřbodové pásy, že se sotva mohu nadechnout, levou rukou sevřu alcantarový volant a do pravé mi vypálí cejch hliníková hlavice řadičky. Jsem celý zpocený, protože kvůli výkonu je i v takhle horkém dni klimatizace vypnutá, a za chvíli nejspíš ohluchnu z řevu motoru rezonujícího v interiéru oholeném na plech. Ještě si nasadit helmu, a připadal bych si jako opravdový závodník.

To ale vůbec není nemístný pocit, protože právě sedím v legendárním závodním autě! Ehm, tedy alespoň v jeho silniční verzi. Celica je dítětem rallye Skupiny A, která se dostala do světel reflektorů po násilném ukončení příliš nebezpečné skupiny B (1986). Nejrychleji se novým regulím přizpůsobila Lancie se svou Deltou Integrale, ale Toyota jí se Celicou začala brzy šlapat na paty a šampionát na začátku devadesátých let i díky schopnostem Sainze, Kankunena a Auriola zcela ovládla.

Tedy až do toho slavného momentu odhalení podvodu s plovoucím restriktorem, který Toyotě přinesl pořádnou porci ostudy (současně i obdivu techniků FIA, kteří důmyslnější zařízení ještě neviděli) a stopku na jednu sezonu. Místo diskvalifikované Toyoty připadlo vítězství jistému panu McRaeovi na Subaru a od toho momentu se začala psát docela jiná historie.

Neztrácejme ale čas s lekcí dějepisu, když toho Celica GT-Four může nabídnout o tolik víc. Už jen ten vzhled – se široce rozkročeným postojem, obrovským křídlem, spoustou nádechů a průduchů a kontrastní kombinací stříbrného laku a zlatých kol je pořád naprosto strhující. Vypadá skutečně jako uprchlík z erzety a tenhle dojem jen umocňuje vybrakovaný interiér se závodní sedačkou i volantem a rozpěrou místo zadních sedaček u tohoto konkrétního kusu.

To pomáhá nejen zážitku, který je v takhle upraveném autě daleko intenzivnější, ale auto díky tomu shodilo nějakých 60 kilo. Ona totiž Celica není žádná lehkonohá holka, sériovka vážila 1450 kilo (tedy o dva metráky víc než první STi a Eva). Může za to hlavně pohon všech kol, který byl do původně předokolkového kupé tak trochu dobastlen. Proto je vzadu jen jednoduchý diferenciál Torsen, uprostřed viskózní a vpředu úplně otevřený, což je ve světě rychlých čtyřkolek výživné asi jako steak ze sójového masa.

Naštěstí dostala pořádně šťavnatý motor – špičkový dvoulitr s turbem 3S-GTE měl 245 koní, což bohatě stačilo na stovku za šest sekund. To jsou hodně zajímavá čísla i dnes. Ale abyste se při jejich dolování ze Celicy skutečně bavili, budete se muset za volantem hodně snažit.

Když totiž pojedete na osm desetin, nedostane se Celica do varu. Bude rychlá a ochotná, ale trochu netečná – přijet do zatáčky, zatočit a vystřelit díky trakci čtyřkolky. Pořád hodně cítíte těžký čumák a původní předokolkovou koncepci zaměřenou na bezpečnou efektivitu. Trochu nuda. Ale ta chyba je ve vás, prostě ji řídíte špatně – její pravý sportovní talent odhalíte, až když ji pořádně chytnete pod krkem a začnete s ní bez milosti mrskat po silnici.

Do zatáčky vleťte tvrdě na brzdách, kdy vám začne utíkat lehký zadek, pak ostře trhněte volantem a stočte čumák k apexu a už stůjte na plynu, abyste nespadli do propasti turbolagu. Připravte se, že se budete muset pořádně činit s řadičkou (je přesná, takže je to radost), protože do tří tisíc tenhle motor prostě nefunguje, pak se ale roztočí turbo a žene vás až k červenému poli u šesti a půl tisíce za drsného řevu motoru, který vám staví chloupky na těle a rozechvívá vnitřnosti. Takhle ji musíte drtit zatáčku za zatáčkou na plný plyn a zcela na hraně, pak si budete skutečně připadat jako závodník.

Přesto Celica GT-Four není tak ostré náčiní, jak byste si asi přáli. Základní sériovka vám bude připadat trochu nemotorná a nijak strhujícím způsobem rychlá. Je tak pohodová a přátelská, že s ní klidně můžete jezdit denně do práce a o víkendu bez obav vyvézt maminku na nákupy. To je ale tím, jak nám pozdější divoká a nesmlouvavá Eva a STi úplně změnila měřítka, podle kterých poměřovat civilizované závodničky. Všechny ty čtyřkolkové rallye ikony začátku devadesátých let – vedle Celicy GT-Four i Delta integralea Escort Cosworth – tehdy určovaly tempo, jenže další dvě dekády vývoje si vybraly svou daň.

Ze skutečných kvalit však Celice nesebraly vážně nic. Pokud ji milujete už od dob, kdy jste ji viděli v televizi v typických Castrol barvách brousit rallye erzety po celém světě, nebudete nijak zklamaní, když do ní skočíte. Pořád je řidičsky zajímavá a na pohled naprosto okouzlující – i třeba proto, že na rozdíl od (většiny) STi a Evo má stylovější karoserii pravého kupé.

A pokud vám bude připadat málo ostrá, můžete si ji naostřit dalšími úpravami: tužší podvozek, sportovní sedačky, pořádné odlehčení a motor jde snadno přifouknout na nějakých 350 koní. Nic z toho nestojí majlant, což se ostatně vztahuje i na provoz Celicy, která je v případě udržovaného kusu naprosto bezproblémová. Takže pokud jste někdy zatoužili po vlastnictví rallye legendy, ale ceny Imprez a Lancerů vám vhánějí slzy do očí, Toyota Celica GT-Four představuje tu nejschůdnější cestu. Nebo jste snad nesnili o tom, jaké je to být závodním pilotem?

Velmi děkujeme Mílovi za ochotu a obětavost, díky níž mohl vzniknout tento článek.

Foto: Filip Fabián

 

Technické parametry vozidla Toyota Celica GT-Four ST205:

Ve výrobě 1994 - 1999

Cena vozu dnes

od 180 000 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 998 cm3

Výkon

245 koní při 6 000 ot./min.

Točivý moment

305 Nm při 4 000 ot./min.

Hmotnost

1 440 kg

Výkon/hmotnost

170 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

6,3 s

Max. rychlost  

245 km/h

Převodovka

manuální, 5 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

8,5 l/100 km

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

McPherson

Rozměr pneumatik

215/50 R16

Délka

4 420 mm

Šířka

1 750 mm

Výška

1 305 mm

Rozvor náprav

2 540 mm

Galerie

Komentáře